Medio januari begon bij mijn Fabia Greenline Station van oktober 2011 opeens het vermoegen af te nemen en werd automatisch bij 110 km per uur het noodprogramma in werking gesteld. Dit zag je ook aan het knipperende voorgloei-symbool op het dashboard. Ook ging het symbool van het motorblok branden.
Na een reset bij mijn garage leek het opgelost, maar gelijk nadat ik weer de snelweg opreed was het weer terug. Na onderzoek bleek het om de turbo te gaan. Mijn vaste garage is een officiele KIA/Daihatsu/Mistubishi dealer. Die hebben eerst geprobeerd de turbo schoon te maken. Dit was niet de oplossing, zodat nu de turbo op aanraden van Skoda vervangen moet worden. Deauto staat inmiddels ook bij een officiele dealer.
De auto is altijd netjes onderhouden volgens schema van Skoda, en er zijn altijd originele onderdelen gebruikt. Deze zijn als bewijsstuk meegezonden met de auto. Dit omdat Skoda nogal moeilijk doet om coulance te tonen. Ze haden liever gezien dat de wagen dealer-onderhouden was.
De wagen is net drie maanden uit de garantie, en ik vind dit nogal een fiks defect voor een auto die pas zo weinig kilometers heeft gereden.
E ris nog niets definitief, maar ik verwacht dat ik de barricades op moet om mijn recht te halen dat ik deze zeker niet volledig dien te betalen. Vandaar mijn vraag:
- zijn er collega Fabia rijders met dezelfde vroege turbo-problemen? Hier en daar vang ik op dat dit een redelijk bekend probleem is.
- wie heeft er wel eens iets soortgelijks meegemaakt net na de garantie?
Alle tips zijn welkom!
Na een reset bij mijn garage leek het opgelost, maar gelijk nadat ik weer de snelweg opreed was het weer terug. Na onderzoek bleek het om de turbo te gaan. Mijn vaste garage is een officiele KIA/Daihatsu/Mistubishi dealer. Die hebben eerst geprobeerd de turbo schoon te maken. Dit was niet de oplossing, zodat nu de turbo op aanraden van Skoda vervangen moet worden. Deauto staat inmiddels ook bij een officiele dealer.
De auto is altijd netjes onderhouden volgens schema van Skoda, en er zijn altijd originele onderdelen gebruikt. Deze zijn als bewijsstuk meegezonden met de auto. Dit omdat Skoda nogal moeilijk doet om coulance te tonen. Ze haden liever gezien dat de wagen dealer-onderhouden was.
De wagen is net drie maanden uit de garantie, en ik vind dit nogal een fiks defect voor een auto die pas zo weinig kilometers heeft gereden.
E ris nog niets definitief, maar ik verwacht dat ik de barricades op moet om mijn recht te halen dat ik deze zeker niet volledig dien te betalen. Vandaar mijn vraag:
- zijn er collega Fabia rijders met dezelfde vroege turbo-problemen? Hier en daar vang ik op dat dit een redelijk bekend probleem is.
- wie heeft er wel eens iets soortgelijks meegemaakt net na de garantie?
Alle tips zijn welkom!