Turbo defect na 47.000 km kort na afloop garantie

Gertepet

Nieuw lid
Medio januari begon bij mijn Fabia Greenline Station van oktober 2011 opeens het vermoegen af te nemen en werd automatisch bij 110 km per uur het noodprogramma in werking gesteld. Dit zag je ook aan het knipperende voorgloei-symbool op het dashboard. Ook ging het symbool van het motorblok branden.

Na een reset bij mijn garage leek het opgelost, maar gelijk nadat ik weer de snelweg opreed was het weer terug. Na onderzoek bleek het om de turbo te gaan. Mijn vaste garage is een officiele KIA/Daihatsu/Mistubishi dealer. Die hebben eerst geprobeerd de turbo schoon te maken. Dit was niet de oplossing, zodat nu de turbo op aanraden van Skoda vervangen moet worden. Deauto staat inmiddels ook bij een officiele dealer.

De auto is altijd netjes onderhouden volgens schema van Skoda, en er zijn altijd originele onderdelen gebruikt. Deze zijn als bewijsstuk meegezonden met de auto. Dit omdat Skoda nogal moeilijk doet om coulance te tonen. Ze haden liever gezien dat de wagen dealer-onderhouden was.
De wagen is net drie maanden uit de garantie, en ik vind dit nogal een fiks defect voor een auto die pas zo weinig kilometers heeft gereden.

E ris nog niets definitief, maar ik verwacht dat ik de barricades op moet om mijn recht te halen dat ik deze zeker niet volledig dien te betalen. Vandaar mijn vraag:

- zijn er collega Fabia rijders met dezelfde vroege turbo-problemen? Hier en daar vang ik op dat dit een redelijk bekend probleem is.

- wie heeft er wel eens iets soortgelijks meegemaakt net na de garantie?

Alle tips zijn welkom!
 

turboturbo

Forumguru
Zelf geen ervaring mee maar wat ik er hier op dit forum al over gelezen heb, is dat je coulance achtige 'oplossingen' of tegemoetkomingen mag verwachten als in: gratis onderdelen (kost PON of de dealer relatief weinig), klant betaalt de montage / werkplaats uren (vele honderden euro's!)

En dan is jouw Fabia 'tot overmaat van ramp' niet alleen net buiten garantie, maar ook nog eens niet door de dealer onderhouden.... :nailbiting:

Zoek maar eens wat rond, over dit soort verhalen bij de EGR problemen van de Fabia II bv.
Iig veel succes gewenst met de afhandeling! :thumbsup:
 

peperskoda

Forumguru
Het recht staat aan jouw kant. Je mag verwachten dat een turbo een langer leven beschoren is dan nu blijkt. Pon zal kijken hoe ver je wilt gaan om je recht te halen. Immers een klant die wel recht heeft, maar het niet haalt kost ook geen geld.
Wijs de dealer die jou de auto geleverd heeft op het feit dat het conformiteitsbeginsel uit het Burgerlijk Wetboek op deze zaak van toepassing is en dat je van hem verwacht dat hij deze zaak naar behoren oplost. Zelfs als hij daarvoor geen vergoeding krijgt van Pon......
 

Cordoba

Forumguru
Het is heel erg afhankelijk hoe de auto gebruikt is, en wat de oorzaak is. Een Greenline was destijds natuurlijk mooi goedkoop in aanschaf en km's, maar een dieselmotor moet gewoon regelmatig langere ritten maken, en zeker een turbodiesel moet als ie warm is, zo af en toe een keer toeren maken, om de halfverbrande zooi die de EGR klep (milieu-verplichting), weer terug naar de motor leidt, goed te verbranden. Als een turbodiesel niet af en toe wat toeren mag maken, bij een goede warme motor, dan kan ook de schoepverstelling van een variabele turbo vast komen te zitten. Als dit laatste het geval is, zal het niet mee vallen om een serieuze tegemoetkoming in de kosten te krijgen. Overigens heb je juridisch gezien, formeel alleen met degene te maken die je de auto heeft verkocht (normaal gesproken bij een nieuwe auto dus de dealer), Pon heeft geen enkele verplichting naar de kopers van auto's, als ze wel wat doen is dat alleen geluk voor de betreffende dealer die dan niet alles zelf hoeft te vergoeden.

Zo'n met roet dichtgeslibte turbo schoonmaken is echt een specialistische klus, ik ken in Nederland 2 garages die dit netjes kunnen, en dat zijn geen van beiden dealers, wel garages die in de VAG-groep gespecialiseerd zijn. Er zullen beslist meer garages zijn, die zo'n klus aankunnen, maar de overgrote meerderheid van garagebedrijven kan zo'n klus niet aan. Dit verklaart ook direct waarom dealers eigenlijk altijd een nieuwe turbo monteren, ondanks dat dit een veelvoud kost van het uit elkaar halen, schoonmaken en weer netjes opbouwen van een turbo.
 

peperskoda

Forumguru
@Cordoba: Wanneer niet expliciet bij aankoop van de auto is vermeldt dat de producteigenschappen niet passen bij het gewenste gebruikspatroon is het conformiteitsbeginsel uit het burgerlijk wetboek onverkort van toepassing. Dat hiervoor een rechtsgang benodigd is moge duidelijk zijn, als dat de moeite is die jij bedoeld dan zijn we het eens.....
 

Cordoba

Forumguru
@peperskoda Dit zijn algemene producteigenschappen die niet specifiek zijn voor het merk. Als ik een brood koop, wordt er ook niet bij vermeld dat het niet geschikt is voor iemand met glutenallergie, dat is gewoon normale kennis die een gemiddeld mens wordt geacht te kennen. Dus het is maar de vraag of een zo algemeen geldende eigenschap voor het type product (het verkochte product onderscheidt zich op dit gebied niet wezenlijk van andere soortgelijke producten, en pretendeert dat op dit gebied ook niet) ook bij verkoop gemeld had moeten worden. Vervolgens is ook de vraag wat de verkoper als gebruikspatroon heeft aangegeven, kortom dergelijke zaken zitten vol met veronderstellingen, en in de praktijk staat er eigenlijk niets op papier, of is op een andere manier vastgelegd. In feite zou een verkoopgesprek, dus gewoon vastgelegd moeten worden op film (incl. geluid) om echt duidelijk te hebben wat er wel en niet is besproken.
 

peperskoda

Forumguru
Een auto is gemaakt om te rijden, het maakt niet uit of dat dan korte of lange ritten zijn, dat is een basisgegeven. De vraag is dan of het redelijk is om aan te nemen dat een leek weet moet of kan hebben van het feit dat een diesel niet geschikt is voor het rijden van korte stukjes. Mijn ervaring is dat van professionals verwacht wordt dat zij dergelijke afwijkende producteigenschappen, t.o.v. benzineauto's, duidelijk benoemen. Wanneer dat niet gebeurd is(en daar kan ik in dit geval niet over oordelen) zal een rechter sneller een oordeel in het voordeel van de leek uitspreken. Zoek maar eens naar jurisprudentie over dergelijke zaken.

Overigens m.b.t. jouw "broodvoorbeeld": op brood dat wél geschikt is voor een glutenvrijdieet wordt die "afwijking" wel expliciet benoemd. Dat zou dan inhouden dat we bij benzineauto's gaan vermelden dat ze wel geschikt zijn voor korte ritjes...............;)
 

Desperado

Forumguru
Voor er met allemaal moeilijke juridische zaken gegooid gaat worden zou ik het eerst zelf proberen te regelen met de dealer/Pon. 47000 km en net buiten de garantie zou m.i coulance op moeten leveren. Enige nadeel is het niet dealer onderhouden. Je hebt alle bewijzen aangeleverd dat de auto conform schema e.d is onderhouden. Ik denk dat het wel opgelost gaat worden.
 

kobold

Nieuw lid
Ondanks dat dit een wat ouder topic is wilde ik toch even inhaken. Begin deze week vertoonde mijn auto dezelfde problemen. Nadat ik bij de dealer ben langs geweest bleek na ruim 5 uur zoeken dat mijn turbo stuk was. De auto is uit 2011 en heeft 122K km gelopen.

Omdat de auto 2e hands gekocht is vorige jaar bij PON heb ik even contact met hun opgenomen. Daar kreeg ik te horen dat ze niets voor me kunnen betekenen omdat de auto niet dealer onderhouden is. Wel is de auto netjes elke 15K km op onderhoud geweest bij een andere niet VAG dealer. Ze vertelde mij dat als ik netjes naar een VW dealer was geweest ze misschien wel wat iets qua tegemoetkoming hadden kunnen doen. Ook kreeg ik te horen dat onderhoud na 15K km niet nodig is en dat elke 30K km voldoende is. Toen ik PON vertelde dat de auto elke 15K km aangeeft dat er onderhoud nodig is kreeg ik te horen dat deze dan verkeerd gecodeerd staat. Het rare is dat de auto bij aanschaf een grote beurt en APK heeft gehad (waar ik mijn twijfels over heb omdat bij het afhalen de APK en onderhoudsbeurt niet in het boekje stond. Volgens PON waren ze dat vergeten en ook moest hij nog APK afgemeld worden.) en na 15K km er toch echt een onderhoudsmelding verscheen.Het van PON hierop was dat ik dan naar PON had moeten komen om te vragen of dit wel normaal was omdat het normaal om de 30K km is. Blijkbaar moet ik dus of alles weten of in twijfel trekken wat de auto aangeeft. Ook heeft de auto al 2x eerder bij de garage staan (1x bij PON en 1x bij lokale VAG Dealer) i.v.m. brandstof sensor en brandstof retourslang. Bij deze mankementen had ik dezelfde symptomen als nu. Al met al doet PON er alles aan om maar de schuld af te schuiven.

Na vraag bij locale dealer leert dat zij ook adviseren om elke 15K km onderhoud te doen en dat hier niets mis mee is. Zij ontkrachten dus het verhaal van PON. Omdat er helaas geen coulance in zit ben ik straks bijna 1800 euro lichter.
 

peterrapid

Forumguru
@kobold is een heel spijtige zaak voor jou, misschien kijken naar een mogelijke revisie van de turbo mogelijk is zou toch wat minder centen kosten denk ik.
Maar bij VAG en alle andere merken is het niet dealer-onderhouden een directe NEE op coulance, is ook hun enige mogelijkheid om hun dealernetwerk te kunnen laten renderen.
Maar nogmaals ik voel met je mee is een serieuze tegenvaller.
 

oco1979

Forumguru
in belgie is de garantie blijvend als je maar naar een erkende(universele) garage ga,geen in zwart.(das de wet)
Nu gaan ze toch moeilijk doen en van alles wijsmaken enzo dat bij de dealers beter is enz....
47.000KMstand is vroeg,zeer vroeg,echter 122.000km is ook nog vroeg maar kan wel gebeuren.
Mogelijks andere defect die de turbo doen kapot draaien.
Onvoldoende oliecirculatie is de turbo de zwakste schakel in het systeem die eerst zal kapot gaan,daarna de motor.
kijk maar naar psa 1.6hdi motoren,na vervangen turbo,filter in de oliekanaal bij de turbo verwijderen op aanvraag van revisiebedrijven in turbo's
 

Skoda-MAN

Forumguru
Motor rustig opwarmen en vooral af laten koelen is ook erg belangrijk voor de levensduur.
Flink de gang er in op de snelweg met stevige tegenwind, stoppen bij tankstation en boem de motor uitzetten is moordend voor de turbo (en de motor)
 

Cordoba

Forumguru
in belgie is de garantie blijvend als je maar naar een erkende(universele) garage ga,geen in zwart.(das de wet)
Nu gaan ze toch moeilijk doen en van alles wijsmaken enzo dat bij de dealers beter is enz....
47.000KMstand is vroeg,zeer vroeg,echter 122.000km is ook nog vroeg maar kan wel gebeuren.
Mogelijks andere defect die de turbo doen kapot draaien.
Onvoldoende oliecirculatie is de turbo de zwakste schakel in het systeem die eerst zal kapot gaan,daarna de motor.
kijk maar naar psa 1.6hdi motoren,na vervangen turbo,filter in de oliekanaal bij de turbo verwijderen op aanvraag van revisiebedrijven in turbo's

Daar plaats je bewust of onbewust een essentieel stukje tekst @oco1979 Je hebt het over garantie, en dat is Europese wetgeving en geldt dus ook in NL, in de voorgaande posts was er volgens dealer/Pon sprake van coulance. Coulance is iets waar je geen recht op hebt, garantie heb je gewoon recht op. Het vervelende is echter, dat door de dealerorganisatie allerlei zaken onder de noemer coulance worden geschoven, die in feite gewoon wettelijk verplichte gararantie zijn, of soms doet Pon 'coulance voorstellen' die slechter zijn dan de wettelijke garantie. Het probleem is dat je er volgens de wet wel recht op hebt, maar dat het ongelooflijk veel tijd, moeite en geld kost, om dat recht ook te krijgen.
 

Kogamyata

Senior Member
De huidige turbo's zijn gemaakt om veel meer dan 47.000 km onder allerlei (hitte, koude en belastngs)omstandigheden mee te gaan. Daar draaien in autofabrieken jarenlang proefopstellingen voor die telkens op extra slijtage bekeken worden. Als hij dan toch veel eerder stuk gaat duidt dit op fouten in de turbo of minder kwalitatief (hoogwaardig) materiaal. Daarom denk ik dat je dit evt. juridisch kunt aankaarten, mocht VAG-Pon niet thuis geven. Heb je 'n rechtsbijstandverzekering? Voorzover mij bekend wil coulance zeggen, Dat Het Voordeel Van De Twijfel, aan klager gegund wordt. Er moet dan dus twijfel zijn.
Succes,
Joop.
 

Kogamyata

Senior Member
@Skoda-MAN Jij hebt heel veel vrachtwagen ervaring. Als ergens motor en turbo zwaar belast worden is het in die wereld wel. Heb jij ook die ervaring dat 'n turbo met zo weinig km's al stuk gaat?
 

oco1979

Forumguru
@Skoda-MAN Jij hebt heel veel vrachtwagen ervaring. Als ergens motor en turbo zwaar belast worden is het in die wereld wel. Heb jij ook die ervaring dat 'n turbo met zo weinig km's al stuk gaat?

niet echt vergelijken met elkaar.
vrachtwagen draaid weinig toeren en meestal lange ritten,alles heeft goed warm,minder slijtage,gezien de liters olie die ze in carter hebben zitten,olie is niet vlug vervuild.
dacht dat deze maar oliewissel om de 100.000KM doen
 

Kogamyata

Senior Member
niet echt vergelijken met elkaar.
vrachtwagen draaid weinig toeren en meestal lange ritten,alles heeft goed warm,minder slijtage,gezien de liters olie die ze in carter hebben zitten,olie is niet vlug vervuild.
dacht dat deze maar oliewissel om de 100.000KM doen

Oké, maar die turbo's draaien toch wel heel veel toeren of is dar bij vrachtwagens en bussen anders?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Jij hebt heel veel vrachtwagen ervaring. Als ergens motor en turbo zwaar belast worden is het in die wereld wel. Heb jij ook die ervaring dat 'n turbo met zo weinig km's al stuk gaat?
Het gebeurd zelden dat zo'n turbo onder de 750.000 km de geest geeft.
Vrachtwagenchauffeurs weten allemaal dat ze de boel rustig op moeten warmen en vooral weer af moeten laten koelen als er veel vermogen is gevraagd.
Ze starten de auto en doen nog enkele dingen met een tachograafpasje en rijden na enkele minuten weg. 'S avonds het omgekeerde ritueel en zetten dan pas de motor uit.

Oké, maar die turbo's draaien toch wel heel veel toeren of is dar bij vrachtwagens en bussen anders?
De motor zelf draait maximaal 2000 omw/min de turbo is afhankelijk van de grote van de schoepenwielen tussen 120.000 en 150.000 omw/min.
Personenwagen turbo's draaien sneller omdat ze kleiner zijn en Smart turbotje maar ca 300.000 omw/min. De omtreksnelheid aan de rand van het schoepenwiel is bepalend.

Daar komt nog bij dat de turbo op die grote diesels veel groter zijn dan die op onze auto's, het duurt dus langer met opspoelen, en de werkdruk is (denk ik) ook lager.
Op ons merk worden sinds enkele jaren 2 turbo's toegepast, een kleine voor het snelle opspoelen en een grote voor de hogere drukken (lage druk en hoge druk turbo) en watergekoelde interkoelers met speciale thermostaten en radiateur.
De maximale vuldruk, schrik niet, is veel hoger als bij een personenauto en gaat boven de 3,4 bar uitkomen bij vollast.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
gezien de liters olie die ze in carter hebben zitten,olie is niet vlug vervuild.
dacht dat deze maar oliewissel om de 100.000KM doen
Je moet het in verhouding zien 1500 kg vervoeren of (in Nederland toegestaan) 50.000 kg vervoeren, motor 10,5 tot 12,5 liter inhoud en liefst maar 1x per jaar voor onderhoud. Olieverversing interval is 120.000 km en dan gaat er 43 liter vol synthetische olie in.
Zo'n klein personenauto motortje heeft vaak ook tussen de 4 en 5 liter olie in het carter voor maar 30.000 km.
 

Kogamyata

Senior Member
@Peter-036 en @Skoda-MAN Bedankt beiden voor de goede uitleg. Waar het mij, maar vooral Gertepet om gaat is, dat zijn turbo al na 47000 km stuk is, althans volgens de garage. De vraag die dan reist is HOE is dat in de bedrijfswagenwereld en daarop is antwoord gekomen. De 2e vraag zou kunnen luiden Wat is er stuk aan die turbo, want kapot is zo'n allegaartje waar je alle kanten mee uitkunt. Is dit het hoogwaardig lagermateriaal (+200.000 tpm) zijn de schoepen afgebroken, is het huis gescheurd en waardoor is het gekomen. Samen zijn we het er toch wel over eens dat 47.000 km wel heeel erg vlug is. Er zijn immers genoeg turbo diesel rijders (personenauto's en bestellers) die 500.000 km hebben gereden zonder problemen.
Graag zou ik dan ook vernemen wat stuk- en hoe 't gekomen is. Daarom verzoek ik hem de onderste steen boven te halen, want daar kunnen we allemaal ons voordeel mee doen. Juist dat lijkt mij de doelstelling van dit forum. Ik ben benieuwd.
Joop.
 
Bovenaan Onderaan