Skoda-MAN
Forumguru
Om een oordeel te kunnen geven moet je de turbo in je handen hebben om te voelen, horen, zien, ruiken en meten.Graag zou ik dan ook vernemen wat stuk- en hoe 't gekomen is. Daarom verzoek ik hem de onderste steen boven te halen, want daar kunnen we allemaal ons voordeel mee doen. Juist dat lijkt mij de doelstelling van dit forum. Ik ben benieuwd
Zijn de schoepenwielen beschadigd en zo ja hoe en waar, is er overmatige speling op de as of is spake van verkoling enz.
Ooit te weinig of verkeerde olie gehad?
Is het lucht inlaattraject in orde, sterk vervuild luchtfilter gehad?
Als een turbo te weinig lucht aan kan zuigen loopt het toerental sterk op en dat uit zich meestal in een gescheurd schoepenwielen. (denk aan stofzuiger waar je met de hand de zuigmond afsluit = toerental omhoog)
Ja normaal gesproken gaat een turbo veel langer mee, dus goed naar de oorzaak zoeken en een ruil-turbo monteren.