Turbo problemen

Michelv.

Forumguru
Het is hier al gezegd.... Maar een turbo is of stuk of niet. Het is niet dat ie ineens het weer doet.

Met een vastgekoekte verstelling van de schoepen kan ie gewoon boven of onder zijn waardes gaan en in noodloop gaan, als je de auto daarna start doet ie het gewoon weer, dus dat een turbo of goed is of stuk klopt niet helemaal, alleen als de turbo zelf ploft ben je gelijk in 1x klaar want dan is het einde oefening en moet er een nieuwe in.
 

oco1979

Forumguru
Nog eens voor doe,uitlezen en foutcodes posten.
vraagske,heb je motor afgezet voor passagiers uit te laten ?
dan doe je een soort resset.
na spiraal en/of motordiagnoselampje brand,moet er foutcodes aanwezig zijn.
 

oco1979

Forumguru
Met een vastgekoekte verstelling van de schoepen kan ie gewoon boven of onder zijn waardes gaan en in noodloop gaan, als je de auto daarna start doet ie het gewoon weer, dus dat een turbo of goed is of stuk klopt niet helemaal, alleen als de turbo zelf ploft ben je gelijk in 1x klaar want dan is het einde oefening en moet er een nieuwe in.

Klopt,

vastzitten turboregeling,variabele schoepen die vast gekoekt zijn gaan ze in de meeste gevallen nieuwe/ruilturbo steken.

drukregelklep ook niet vergeten,N75

Zonder foutcodes en de wagen niet voor je is het gokken
 

turboturbo

Forumguru
Met een vastgekoekte verstelling van de schoepen kan ie gewoon boven of onder zijn waardes gaan en in noodloop gaan, als je de auto daarna start doet ie het gewoon weer, dus dat een turbo of goed is of stuk klopt niet helemaal,
I stand corrected! :)
 

Noord26

Forumguru
Klopt,

vastzitten turboregeling,variabele schoepen die vast gekoekt zijn gaan ze in de meeste gevallen nieuwe/ruilturbo steken.

drukregelklep ook niet vergeten,N75

Zonder foutcodes en de wagen niet voor je is het gokken
Aantal maanden geleden hetzelfde mee gemaakt.

Allerlei foutcodes omtrent turbo en na herstarten weer al het vermogen beschikbaar. Hier zat er een slangenklem niet goed vast waardoor de turbo valse lucht aan zoog. Dit viel in eerste instantie niet op; lastig vast te stellen. Waarschijnlijk gebeurd met recente vervanging van (wederom) de waterpomp.

Daarom ook mijn vraag: hebben ze daadwerkelijk de slangenklemmen geprobeerd of alleen de slangen wat bewogen?
 

wimhensen24

Nieuw lid
aantal antwoorden op reacties:
1. Motor niet afgezet bij verlaten passagiers auto.
2. Slangenklemmen gecontroleerd??? In de garage zei men dat alle slangen en draden waren gecontroleerd. Dus ga ik ervan uit dat men dat ook daadwerkelijk heeft gedaan.
3. Overweeg nog wel een de auto nog een keer ergens te laten uitlezen.(storingscode opvragen).
4. Zojuist nog mee gereden en er bleek niets aan de hand. Gewoon goed optrekken. Geen lampjes op dashboard die mijn hartslag zou laten overslaan:shutup:
Dank aan alle mensen die advies geven en hun ervaring met mij willen delen.:thumbsup:
 

oco1979

Forumguru
Stationaire toerental ga na een tijd de egrklep dicht,denk zo 2MIN.
Kan gerust zijn dat deze even vast zat met het rijden.
Want zeer langzaam op toerenkomen is al richting egr.
Variabele turboverstelling ga je ofwe in lage toeren goed goeie druk hebben of eerder pas vanaf hogere toeren goeie druk.
Deze moet anders volgens toerental beginnen verstellen om constante druk te vrijwaren.
Variabele turbo is eigenlijk een kleine en grote te samen(voor eenvoud te zeggen)

Foutcodes zijn bij deze van iets groter belang.
 

wimhensen24

Nieuw lid
Vandaag met de auto gereden en rijdt als vanouds. Dus GEEN problemen meer. Geen storende lampjes op dasboard. Ik heb zitten nadenken. Kan het mogelijk zijn dat er 'iets'(vuil of aanslag) de turbo heeft geblokkeerd of een storing hebben veroorzaakt ergens in het turbo systeem????Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben gehad.:thinking:
 

oco1979

Forumguru
Vandaag met de auto gereden en rijdt als vanouds. Dus GEEN problemen meer. Geen storende lampjes op dasboard. Ik heb zitten nadenken. Kan het mogelijk zijn dat er 'iets'(vuil of aanslag) de turbo heeft geblokkeerd of een storing hebben veroorzaakt ergens in het turbo systeem????Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben gehad.:thinking:

dat kan perfect.
 

chris01

Senior Member
misschien eens een turbo reiniger door de brandstof en met een warme motor eens goed doorrijden.
en als je volgens mij laag in de toeren rijd met lage snelheid en te hoge versnelling heb je ook kans dat hij meer druk opbouwt.( of heb ik het mis ?) je hebt kans dat jou variabele schoepen vast blijven zitten , komen misschien weer iets los.
heb het zelf 2 maal gehad met de caravan er achter, in de 5 doorrijden met te lage snelheid en daarna gevalletje noodloop. jij had 5 personen in de auto, heeft dus iets meer moeten werken.
kunnen ze uitlezen als het vaker gebeurt, was bij ons niet regelmatig.
denk eigenlijk dat die van jou goed werkt, gaat bij overbelasting meteen in noodloop!
als de turbo kapot is doet hij volgens mij helemaal niets meer, maar ben geen specialist.
 

wimhensen24

Nieuw lid
Chris01. bedankt voor u reactie. Ik denk(hoop) dat u gelijk heeft. Wat bedoelt u met goed doorrijden? Een lange rit maken of veel toeren maken. Ik maakt gebruik van de indicatie op dashboard om te schakelen. Ben zelf een rustige rijder. Van Den Haag naar Joure(178 KM) doe ik 9 a 10 keer per jaar. Ik rij dan 100 km per uur, cruise controel en het is allemaal snelweg. Adviseert u mij om harder te gaan rijden om de motor 'schoon' te rijden of in een hogere versnelling doortrekken, dus meer toeren maken. Zoals eerder beschreven. De auto loopt weer als een zonnetje. Zonder dat er aan gesleuteld is.
 

oco1979

Forumguru
Vooral die indicatie niet gebruiken.
Veel te vroeg schakelen met deze.
Te laag in toeren,beter ietskes hoger.
Nu en dan eens over de 3000tr/min gaan kan geen kwaad(als die goed warm is)
 

chris01

Senior Member
ik bedoel met goed door rijden,dat je eens met een goede warme motor de auto even in de toeren door trekt.
dit natuurlijk niet tot in het rode gebied. ik rijd zelf ook regelmatig even een stuk (waar het mag ) 100km per uur in zijn 4. het nieuwe rijden zal wel goed zijn voor het milieu en zuiniger zijn, maar niet altijd beter voor de auto. en dan vooral de turbo en egr.
u hoeft zeker niet hard te rijden maar wat hoger in de toeren. en af en toe wat turbo cleaner in de brandstof. kan geen kwaad.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie het topic nu pas, maar zie dat een aantal mensen al in dezelfde richting denkt. Ik denk ook aan mogelijk vastzittende schoepverstelling, en mogelijk juist doordat je een rustige rijder bent!! Er zijn overigens een aantal deskundige garages in NL, die zo'n turbo uit elkaar halen, reinigen en weer netjes in elkaar zetten tegen een veel lagere prijs dan een nieuwe of een ruilturbo, en volgens mij krijg je daar dan ook nog iets van een half jaar garantie op de reparatie.

Bij zo'n vastzittende schoepverstelling functioneert de turbo alleen in een beperkt toerengebied goed, en in andere toerengebieden werkt ie niet goed, doordat de schoepverstelling vast zit.

Sowieso als alles weer in orde is, gewoon regelmatig (om de zoveel weken) de motor wat meer toeren laten maken als ie eenmaal goed warm is, en desnoods bij een ritje naar Joure op de afsluitdijk gewoon een versnelling lager kiezen (op de terugweg is dat dan niet meer nodig), zodat ie echt een poosje wat meer toeren kan maken.

Voorbeeld van turbo vóór en ná reiniging:
2hhq814.jpg
o72440.jpg
1z6xjj9.jpg
2r5exyw.jpg
29cqv4h.jpg
 

wimhensen24

Nieuw lid
Jullie alle bedankt voor de aangebrachte oplossingen en ervaringen. Ik heb inmiddels twee ritten naar Friesland gemaakt en GEEN problemen meer ondervonden. De ervaring van Crhis01 deel ik. Ik kan mij herinneren dat ik bij een stoplicht kwam en zeer hoogst waarschijnlijk in de vijfde versnelling reed, toen de Skoda vervelend ging doen. Dus schuld van de bestuurder en niet van de auto.:nailbiting:
 
Bovenaan Onderaan