Ik zie het topic nu pas, maar zie dat een aantal mensen al in dezelfde richting denkt. Ik denk ook aan mogelijk vastzittende schoepverstelling, en mogelijk juist doordat je een rustige rijder bent!! Er zijn overigens een aantal deskundige garages in NL, die zo'n turbo uit elkaar halen, reinigen en weer netjes in elkaar zetten tegen een veel lagere prijs dan een nieuwe of een ruilturbo, en volgens mij krijg je daar dan ook nog iets van een half jaar garantie op de reparatie.
Bij zo'n vastzittende schoepverstelling functioneert de turbo alleen in een beperkt toerengebied goed, en in andere toerengebieden werkt ie niet goed, doordat de schoepverstelling vast zit.
Sowieso als alles weer in orde is, gewoon regelmatig (om de zoveel weken) de motor wat meer toeren laten maken als ie eenmaal goed warm is, en desnoods bij een ritje naar Joure op de afsluitdijk gewoon een versnelling lager kiezen (op de terugweg is dat dan niet meer nodig), zodat ie echt een poosje wat meer toeren kan maken.
Voorbeeld van turbo vóór en ná reiniging: