Turbo revisie?

Monteurtje

Forumguru
Dat is precies wat ik bedoelde. Ik kon er gisteren even niet opkomen. Heb wel even een plaatje opgezocht. Klepje zit aan uiteinde van de stang die naar de drukdoos gaat.
 

Bijlagen

  • Turbo.png
    Turbo.png
    178,1 KB · Weergaven: 32
Vandaag heb onze auto weer in ontvangst mogen nemen.
Er werd mij medegedeeld dat de turbo is vervangen i.p.v. gereviseerd.
Helaas konden ze geen uitlees rapport van de boordcomputer leveren en niemand kon het nummer van de fout ophoesten. :nono:
Bij het terug naar huis rijden merkte ik een aantal kleine veranderingen t.o.v. vorige week op:
1e : er ontbrak een geluidje dat lijkt op het zachtjes blazen door een roltoeter
2e : het lichte inhouden bij optrekken is verdwenen of op zijn minst een stuk minder merkbaar.

Bij mijn vraag of ik nog ergens rekening mee moest houden omdat er nu een andere (nieuwe) turbo in de auto gebouwd is werd ontkennend geantwoord : "U kunt er normaal mee rijden".
 

turboturbo

Forumguru
"U kunt er normaal mee rijden".
:laugh:
Wij van het skodaforum hebben wél een turbo-tip voor jou:

Turbootje altijd even een 30 tot 60 seconden af laten koelen na een langere rit, met stationair draaiende motor. :)
  • Laat de motor na een inspannende rit tenminste 30 sec. uitdraaien/acclimatiseren. De turbo kan zo zijn warmte beter kwijt. Hij wordt dan niet belast, maar wel gekoeld, wat de levensduur verlengt, vooral bij een benzinemotor
http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/tips-voor-lange-levensduur-turbomotor/


En af en toe even flink in de toeren klimmen zodat de verstelbare schoepen even hun maximale bereik aantikken. :thumbsup: (ofzo? weet niet of ik hier onzin mee vertel)
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Deze turbo heeft GEEN verstelbare schoepen.
En voor de koeling hoef je de turbo niet na te laten draaien. Turbo is vloeistof gekoeld. Door middel van een elektrisch waterpompje. Deze draait na als de motor uitgezet wordt. Dus heeft nog even koeling.

Hebben ze in de garage wel de oorzaak gezien, wat defect is aan de turbo? Vermoedelijk een vast zittend waste gate klepje
 
Laatst bewerkt:
@Monteurtje : De jongeman die mij de sleutels gaf heb ik zo goed mogelijk aan de tand gevoeld echter er kwam niet veel meer uit dan: "Ze hebben de turbo vervangen". Geen verdere opgaaf van redenen anders dan dat het bedrijf dat de turbo zou reviseren het advies gaf om het ding te vervangen. Hij is zelfs naar het hoofd van de werkplaats gelopen om meer informatie maar daar hoorden we ook niets nieuws. Vermoedelijk hebben ze de hele klus uitbesteed. Zou wel leuk zijn om te weten waar..
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb al vaker gelezen dat garages domweg de turbo vervangen, omdat ze niet in staat zijn om een goede revisie te doen. Zeker gezien het feit dat je eigenlijk geen enkele info hebt gekregen dan 'de turbo is vervangen', en zelfs de foutcode blijkbaar nergens is genoteerd, doet bij mij toch wel wat rode lampjes branden.
Voor de duidelijkheid: een vervuilde turbo schoonmaken/reviseren kost pakweg 500 euro, voor een nieuwe turbo betaal je zeker 1500 euro, terwijl de resterende levensduur van een goed gereviseerde turbo vergelijkbaar zal zijn met een nieuwe.

Je moet wel een deel van de rekening betalen van de nieuwe turbo? (doordat de levensduur verlengd is, zou dat redelijk zijn)
 
@Cordoba : Er is niet gesproken over een rekening. Dat zou me trouwens erg verbazen als er alsnog een nota gepresenteerd wordt omdat ik er bij afname voor een aardig bedrag 3 maanden extra garantie heb bijgekocht. Telkens als dit "gevalletje" (al dan niet) telefonisch besproken werd heb ik naar de garantie gevraagd. Mij werd steeds volmondig toegegeven dat dit in de garantie valt. We zullen zien. :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp je verbazing, en veel mensen die de regels daarover niet kennen zijn net zo verbaasd. Je moet het een bijvoorbeeld vergelijken met een stel banden. Stel dat de garage een fout maakt, waardoor een stel banden die al voor 60% versleten waren, totaal onbruikbaar worden en vervangen moeten worden. Je krijgt dan een paar nieuwe banden, en dan ben je dus beter af dan wanneer de garage geen fout had gemaakt. Volgens de wet, mag in zo'n geval de 60% die je bent opgeschoten met de nieuwe banden door de garage in rekening worden gebracht, de 40% die er nog op zat zijn voor rekening van de garage. Ook als je een auto voor die tijd verkoopt, is ie meer geld waard, vandaar dat het wettelijk is toegestaan om een evenredig deel van de kosten in rekening te brengen.

Ik heb hier voor het voorbeeld banden gebruikt, omdat overduidelijk is dat dat een slijtage onderdeel is, bij veel onderdelen is het twijfelachtig of je ze als slijtage deel mag betitelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Misschien is de turbo vervangen door een gerviseerd exemplaar - wat op zich niet slechter hoeft te zijn dan revisie van je "eigen" turbo, maar wel sneller is.
 

EdK

Forumguru
Maar in dit geval heeft de TS nog garantie zoals hij al verteld en garantie is garantie en dus gratiessss
Buiten de garantie kom je in de coulance en dan gaat jou verhaal weer wel op !
 
@Cordoba : Goed verhaal, echter ik rij pas een paar weken in deze auto en het probleem met de turbo kan mijns inziens niet door ons veroorzaakt zijn. Derhalve is mij een ondeugdelijk product verkocht. Ik ben geen jurist maar mocht er een nota komen dan vermoed ik dat met deze argumentatie de nota wel van tafel te krijgen valt. Ach, het is nog niet zo ver. Voorlopig is er nog helemaal geen nota. Maar bedankt voor je toelichting. Gelukkig kunnen we weer genieten van de prachtige auto. Als leen auto kregen we een Ford Ka mee.. Met de lengte van onze gezinsleden in ogenschouw genomen werd na 1 dag al geroepen dat je niet in dat karretje ging zitten, maar dat je hem moest aantrekken. Oudste zoon : "Ka?". .afkorting van "Kleine Auto?" en nog een paar minder complimenteuze vondsten voor de letter "K" in Ka. Overigens in mijn optiek is er niks mis met een Ford Ka maar ik was wel weer blij dat ik in onze O2 kon stappen.
 

Cordoba

Forumguru
Peter, mijn verhaal was vooral bedoeld om een eventuele verrassing, minder verrassend te maken.
@EdK het verhaal van mij gaat juist op voor garantiegevallen, coulance is in de gevallen dat je nergens recht op hebt, dus daar is zeker geen wetgeving voor. Dat door garages vaak ten onrechte het woord coulance wordt gebruikt waar ze gewoon garantie moeten geven, is een ander verhaal. In het geval van de TS is het wettelijk gezien sowieso lastig: aan de ene kant heeft Peter de auto pas een paar weken, aan de andere kant zou je ook kunnen bepleiten dat ie er voordeel bij heeft. In elk geval een situatie waar voor beide standpunten goede argumenten zijn.

Grtz. Gert
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar in dit geval heeft de TS nog garantie zoals hij al verteld en garantie is garantie en dus gratiessss
Als het een nieuwe auto was, zou je wel een punt hebben.
Garantie op een gebruikte auto houdt in dat mankementen - zonder kosten voor de klant - afdoende moeten worden verholpen. Dat kan wel, maar hoeft niet persé met een fabrieksnieuw onderdeel, want dat is de auto tenslotte ook niet.
Vervangen is nog iets anders dan vernieuwen...
 
Bovenaan Onderaan