Turbo stuk 18 kilometer na kleine beurt...

J@N

Lid
Afgelopen vrijdag kwam er op de snelweg bij het accelereren ineens een enorme witte wolk uit de uitlaat en was alle power weg. Conclusie van de ANWB is een kapotte turbo. Het frappante is dat dit 18 km na een kleine beurt gebeurde. Beurt is zo te zien keurig uitgevoerd (laten checken door ANWB man) Afgevuld met 5W30 olie, nieuw filtertje verder niets... Iemand enig idee wat er fout kan zijn gegaan? Of gewoon toevallige pech? Auto staat inmiddels weer bij de garage, maandag hoor ik wat de schade is.

Het gaat om een fabia combi tdi 74kw met 227000 op de teller.
 

Noord26

Forumguru
Wat is in theorie een km-stand voor een turbo die je mag verwachten dat hij probleemloos mee zou gaan? Kun je aan een turbo bij een beurt zien of hij aan een revisie of vervanging toe is? Kun je aanvoelen of een turbo minder aan het worden is, of is het in 1 keer over en uit? Dan zou er wat meer duidelijkheid moeten komen over het toeval is of niet.
 

Cordoba

Forumguru
Bij een kleine beurt wordt de olie vervangen en een aantal zaken gecheckt, maar verder wordt er naar een turbo niet gekeken volgens mij. Ik denk gewoon de auto naar een deskundige garage brengen, want ook de ANWB zit er wel eens naast. Overigens is de vraag wat er precies met de turbo aan de hand is.
 

EdK

Forumguru
Het gaat om een fabia combi tdi 74kw met 227000 op de teller.

Weet niet of de Turbo al vanaf begin er al inzit maar indien ja , is het dan niet simpel een toevalligheid dat het 18Km na de beurt gebeurd ?
En al zouden ze er na gekeken hebben dan nog is het een moment opname die positief kan uitvallen
Accu's zijn hier een goed voorbeeld van ! (moment opname )
 

Race Eend

Forumguru
Lastig te zeggen. Wat hier de oorzaak van is. De km-stand is redelijk hoog, dus dit kan de reden zijn dat de turbo kapot gegaan is. Misschien is er stevig mee testgereden (maar daar moet het materiaal tegen kunnen). Maar het kan stom toeval zijn.

Je zult echt de turbo moeten demonteren en bekijken.

Wij kwamen laatst bij een 2.0 TFSI een moertje tegen in de turbo en een knoop van een overall in de intercooler.
Je kunt het wel raden, de complete turbo was naar de haaien (alle schoepen waren stuk geslagen en alleen het asje was er nog. Gelukkig is de motor nog heel gebleven, intercooler wel vernieuwd omdat deze ook na herhaaldelijk uitspoelen, stukjes turbo bleef uitspugen.
 

Antera

Donateur
De turbo heeft al veel kmters achter zijn naam staan en dit zal niet te verwijten zijn aan de beurt die de auto heeft gekregen. het controleren van de turbo kan alleen als deze gedemonteerd worden zodat de spelingen en andere zaken bekeken kunnen worden en valt dus niet onder en standaard grote en/of kleine beurt/

Het is naar mijn inziens gewoon een kwestie van puur toeval . Nu de turbo toch eraf moet kan je hem meteen aan een onderzoek onderwerpen of er bijzonderheden te vinden zijn.
 

J@N

Lid
Wij kwamen laatst bij een 2.0 TFSI een moertje tegen in de turbo en een knoop van een overall in de intercooler.
Je kunt het wel raden, de complete turbo was naar de haaien (alle schoepen waren stuk geslagen en alleen het asje was er nog. Gelukkig is de motor nog heel gebleven, intercooler wel vernieuwd omdat deze ook na herhaaldelijk uitspoelen, stukjes turbo bleef uitspugen.[/QUOTE]

Hoe zou zo'n moertje in de turbo en zo'n knoop in de intercooler kunnen zijn gekomen?
 

Cordoba

Forumguru
Moertje in de turbo kan als ie bij onderhoud (bijvoorbeeld bij vernieuwen luchtfilter) in de luchtinlaat na het filter is terechtgekomen, andere optie is dat de aanzuigplek van de luchtinlaat niet goed is gekozen, en dat ie is meegezogen en door de snelheid gewoon door het luchtfilter is geknald, zo door naar de turbo-inlaat.

Knoop in de intercooler kan echt alleen met onderhoud gebeuren: die kan anders nooit heelhuids achter turbo in de luchtinlaat komen.
 

joergarms

Senior Member
Mijn mening; stom toeval. Ook zonder die uitgevoerde beurt zou het denk ik wel gebeurt zijn. Bij een kleine beurt wordt er namelijk niet naar de turbo gekeken, laat staan losgehaald of zoiets dergelijks.
De kmstand van 227000 is opzich best netjes voor een turbo, dus ik denk echt dat het onder "gewone" slijtage valt.
Ben benieuwd naar de uitslag van de garage.
Jammer dat zo'n geintje al snel behoorlijk in de papieren loopt. Dit had je waarschijnlijk net niet op je verlanglijstje van Sinterklaas staan.
 

J@N

Lid
Bedankt voor de reacties tot zover. Er zal een gereviseerde turbo in komen... Had wel wat leukers kunnen doen met die +/- 1500 euro inderdaad... Dank u sinterklaasje. Ik vermoed ook wel dat het puur toeval is hoor, maar hoopte natuurlijk dat zij iets vergeten waren/ verkeerd hadden gedaan. Hopen dat het fabia er weer boven op komt in ieder geval. Hij bevalt nog steeds super.... wil hem af gaan rijden, dus hopen dat de turbo het weer 200.000 km. volhoudt
 

Ted

Forumguru
Op de TDI site van VW worden gereviseerde turbo's afgeraden. Meestal hebben deze een korte levensduur!
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Ted ook al aangeeft: specialisten die ik hoog heb staan, raden gereviseerde turbo's af, omdat ze aanzienlijk korter meegaan dan een nieuwe (is alleen een goede optie als je een auto gaat verkopen).
Als het probleem zit in een schoepverstelling die vast zit door vervuiling, is demonteren en grondig reinigen van de turbo wel een optie.
 

Race Eend

Forumguru
Inderdaad een nieuwe turbo voor dit model is misschien 850 euro, revisie iets van 700 euro. Gewoon voor nieuw gaan. Scheurtjes bv in een uitlaatspruitstuk (die vast zitten aan de turbo), zijn niet te reviseren. Je krijgt nooit zo'n goede turbo als een fabrieksturbo (tenzij je natuurlijk allerlei verbeterde onderdelen plaatst, maar dan zou de revisie turbo zelfs duurder dan origineel worden).
 

VEEJAY

Forumguru
Ik heb zelf geen goede ervaringen met revisieturboos, zou zeker voor nieuw gaan. Als je toch revisie wilt moet je JB autoservice even bellen, misschien dat mijn vorige (goede staat maar vervangen door groter exemplaar) nog bij hen op de plank staat.
 

J@N

Lid
Vandaag telefonisch contact gehad met de garage, hij bood me aan er een revisieturbo in te zetten voor 885 euro. Eerdere offerte van 'een mannetje' was +/- 1200 euro. Valt mij dus alles mee, ben accoord gegaan. Nu maar hopen dat ik een beetje geluk heb met de gereviseerde turbo...

Ik vond dit filmpje overigens wel hoopgevend; http://www.youtube.com/watch?v=hlKPQRSHJ5I
 
Bovenaan Onderaan