Turbo stuk 18 kilometer na kleine beurt...

J@N

Lid
Net weer bij de garage geweest, revisieturbo die geleverd was bleek niet te passen, er komt nu toch een nieuwe op en dat voor dezelfde prijs! Toch nog een beetje geluk bij een ongeluk? Oude turbo ook gezien trouwens, er was 1 schoep dwars doormidden zonder aanwijsbare oorzaak (geen beschadigigen verder) waarschijnlijk metaalmoeheid.

Skoody Boo

Actief lid
Ja, nou heb je een nieuwe voor een lagere prijs. Is inderdaad o.k.

Ik heb er geen verstand van hoor, maar een schoep die door midden is, kan dat door metaalmoeheid? Klinkt mij raar in de oren. Maar nogmaals ik weet er niets van.

piair1982

Forumguru
Ja dat kan met 50000 trn per minuut. Je wilt niet weten wat voor centrifugaal krachten er dan meespelen. Een haarscheurtje kan al fataal zijn.

Cordoba

Forumguru
En er zijn turbo's die nog een aantal malen sneller draaien...

Metaalmoeheid is inderdaad niet de meest voor de hand liggende optie. Een materiaalfoutje (onvolkomenheid) of een minimale beschadiging aan het oppervlak liggen meer voor de hand. Onder invloed van de krachten en de temperaturen, kan dat dan langzamerhand uitgroeien tot een echte breuk.

Antera

Donateur
griebels, dat is is 833 rondjes per seconde....

en dan moet je nagaan dat die er ook zijn die op vol vermogen zon 150.000 draaien en dit halen geen speelgoedding en dan vragen mensen soms waarom je zon goedkope turbo van ebay niet adviseerd

J@N

Lid
Inmiddels 5 dagen kunnen genieten van de nieuwe turbo, een verademing! Vandaag de auto helaas weer moeten inleveren... Kapotte dynamo... :smiley29: Ik koop dit jaar geen oudjaarslot....

Bosi

Lid
Misschien en tip, vorige maand liep mijn dynamo in de soep, vrijwel alle lagers eruit, vrijloop polie kapot, spanning regelaar defect, heb hen in Nijmegen bij een revisie bedrijf volledig laten reviseren voor de helft van de prijs van een nieuwe en 6 maanden garantie, dus wellicht de moeite waard om te informeren.

J@N

Lid
Bedankt voor de tip, maar ben al voorzien, meteen maar laten fixen... 380 euro armer, ook de accu bleek (aantoonbaar) zo goed als af te zijn, nog eens 85 euro... Nu hoop ik dan ook echt weer voor langere tijd probleemloos te rijden... Ben voornemens de fabia af te rijden, heb er als hij rijdt echt niets over te klagen.. :smiley29:

Bovenaan Onderaan