turbo

SVL

Lid
het klinkt allemaal wel mooi
het downsizen van de motoren
kleine cilinderinhoud veel power

maar wat met de turbo die gaat toch ook slijten en na een bepaald aantal km zal je vermogen toch ook gaan afnemen , of zie ik dat verkeerd
bv 1.2 tsi ; 105 pk voor een octavia combi gaat deze krachtig genoeg blijven na bv 100.000 km

en wat met de levensduur en betrouwbaarheid van deze motoren als je ze veel laat werken
dan bedoel ik niet dat je allaan maar autostrade kms doet maar dan wel echt stadsverkeer
wisselende snelheden , veel optrekken , regelmatig eens in de toeren gaan , enz

hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is
 

Darkside

Forumguru
Mijn kleine diesel heeft ook eem turbo nodig om nog enigzins te presteren. Anders doet de 1.3 ook niets. Denk dat het wel meevalt.
 

FredV

Banned
@SVL: de kwaliteit van de materialen wordt steeds beter. Daarom perst men meer vermogen per liter cilinderinhoud uit een motor.
Voor hetzelfde vermogen is nu dus minder cilinderinhoud nodig en is er sprake van downsizing. Eigenlijk is er dus niets nieuws onder de zon.
Vergelijk het met de eerste (benzine)motoren. Deze hadden vroeger een cilinderinhoud van vele liters om hetzelfde vermogen te verkrijgen.
 

corsaar

Senior Member
Als het zo doorgaat moet je de motor zoeken. Het valt me wel op dat er meer vrije ruimte is onder de motorkap.
Zo ook met de pc eerst kamergroot de eerste mobiele tel noemde men
koelkasten, de nano tech, enzv maar kleiner dan klein kunnen ze
een motor niet maken het heeft zijn grens en beperkingen !
Nog minder CC en meer Pk waar stopt het ?
 

Rene de Wit

Actief lid
Met de levensduur van de turbo's zit het wel snor, het lijkt misschien redelijk nieuw voor benzinemotoren. Maar turbo's worden al decennia gebruikt, op diesel gebied worden ze nu al ruim 20 jaar op grote schaal toegepast.

100k is overigens in mijn ogen geen hoge kilometerstand.

Na verloop van tijd zullen (bijna) alle motoren minder vermogen gaan leveren, turbo of niet.
 

Roel

Lid
Ik werk bij Mitsubishi Heavy Industries in Almere en wij maken bijna 2 miljoen turbo's per jaar voor BMW; VW; Porsche; PSA; Renault; Ford; Fiat; etc.

We maken o.a. de turbo voor de 1.4 TSI (90-92 kw).

Ik kan je vertellen dat de turbo's de afgelopen 10 jaar steeds verder zijn doorontwikkeld en steeds betrouwbaarder zijn geworden.
Ook is het mogelijk om met een kleinere turbo steeds meer vermogen en koppel te genereren. Technieken zoals VG (variabele geometrie); twin scroll en two-stage zorgen voor steeds kleinere motoren met steeds hogere vermogens.

In principe moet de hedendaagse turbo zonder problemen 200.000 km meegaan; meer dan menig 1e eigenaar zal rijden. Zorg wel dat je goed met de motor en turbo om gaat: rustig warm rijden en na intensief gebruik de motor zo'n 10-15 stationair laten draaien om te zorgen dat het turbinewiel niet zonder smering blijft draaien, waardoor de lagers sneller gaan slijten.

Gr,

Roel.
 

Michel

Forumguru
Ten aanzien van het uithoudingsvermogen van motoren met een dergelijk kleine cilinderinhoud zijn volgens mij ook weinig problemen te verwachten. Deze motoren draaien bij constante snelheden juist met lagere toerentallen, wat volgens mij ook goed is voor de levensduur. De motor in mijn Octavia draait bij 120 km/u "maar" met ong. 2600 omwentelingen per minuut.

Daarnaast is het koppel, dat je bij versnellen juist nodig hebt, veel breder over de toerenband verdeeld dan bij een reguliere atmosferische motor met grotere cilinderinhoud. Het max. koppel van 200 NM van de 1.4 TSI begint al bij 1500 omwentelingen per minuut en dit loopt door tot 4000 omwentelingen per minuut. Veel mensen die in auto's met deze motor rijden roepen daarom vaak alsof je in een auto met dieselmotor rijdt, omdat je ook voor vlotte inhaalacties niet de hogere toerentallen hoeft op te zoeken.
 

SVL

Lid
ik stel deze vraag omdat mijn vorige auto na 11 jaar en 230.000 km toch wel een pak trager was dan in het begin
deze was wel een turbo diesel van 90 pk (ford escort '98)
toen hij een jaar of 9 was had ik daar eens met iemand erover gehad en die zij dat de slijtage van de turbo de grootste boosdoener was
natuurlijk weet ik ook wel dat naarmate de auto ouder word deze wat vermogen gaat verliezen
maar zou je dat dan kunnen oplossen door een nieuwe turbo te steken bv
of zijn de turbo's van diesels anders dan van benzine
 

Rallye

Forumguru
Zorg wel dat je goed met de motor en turbo om gaat: rustig warm rijden en na intensief gebruik de motor zo'n 10-15 stationair laten draaien om te zorgen dat het turbinewiel niet zonder smering blijft draaien, waardoor de lagers sneller gaan slijten.

10-15 minuten of seconden? Het eerste zou ik wel lang vinden...... Dan kun je nooit meer tanken langs de snelweg.
 

Constant

Erelid
En wat is intensief gebruik. Ik hoop dat met intensief gebruik het lekker doorrijden op de autobahn wordt bedoeld of het welbekende caravantrekken in bergachtig gebied. In NL gebruik je je turbo's toch niet intensief of vergis ik me daarin?
 

Roel

Lid
Helemaal juist.
Vergeet niet dat de moderne turbo's zo'n 200.000 toeren per minuut halen en, gezien het vrijwel frictievrij lopen, het wel 20-30 seconden kan duren voordat het turbinewiel gestopt is met draaien.

Denk dus inderdaad aan zwaar gebruik (hoge snelheden / hoge treklast).
 

Ron-e

Lid
@Roel, misschien een domme vraag maar ik neem aan 10-15 seconden?

EDIT: oh had de andere reacties nog niet gezien excuses..
 

plaza

Forumguru
[In zo'n 10-15 stationair laten draaien om te zorgen dat het turbinewiel niet zonder smering blijft draaien, waardoor de lagers sneller gaan slijten.

Roel, bedoel je 10-15 minuten ?

ik zag het antwoord ook wat later
 

skodaboy

Forumguru
ik rij m'n 02 4X4 tdi altijd rustig of normaal warm,
als ik met een zware aanhangwagen (bv 1300kg) rijd,dan pas ik mijn rijstijl ook wat aan...rustig in de toeren trekken en rond de 2000 rpm blijven en rustig op snelheid trekken
in dit geval gebruik ik puur de trekkracht van de tdi om de aanhangwagen van zijn plaats en op snelheid trekken...
bij aankomst laat ik hem meestal enkele minuten stationair draaien...
zonder aanhangwagen rijd ik gewoon vlot door en bij een stoplicht sprint trek ik hem iets hoger in de toeren,
maja een tdi is en blijft gene 'race' auto he:winkie:
 
Is het niet zo dat alleen de cilinderinhoud verkleind wordt bij downsizen?

Ik denk dat de krukas en onderblok / koelingsdelen van de 1.6 tdi van gelijke grootte zijn als de voorgaande 1.9 tdi.

Zo kun je bij alleen het verbeteren van zuigers/veren en cilinderwanden al een aardig eind komen.
 

hemi24

Forumguru
1.6TDI is een "ingkorte" versie van de 1.9TDI: identieke hartafstand van de zuigers en overeenkomstige boring, alleen is de slag verkort van 95,5 naar 80,5mm.

Daar zit ook direct het krachtsverlies...

Hoe modern de techniek ook is: netjes warm rijden en laten afkoelen kan geen kwaad voor de levensduur!
 

flip

Lid
@hemi24: Ik dacht dat de 1.6 rechtstreeks afgeleid was van de 2.0 (weliswaar zonder de balansassen). Natuurlijk zal die 2.0 wel een doorontwikkeling geweest zijn van de 1.9. Hartafstand en boring zijn bij de VW-motoren al langer identiek, of niet?
 

hemi24

Forumguru
1.6CR, 1.9 en 2.0 maken allemaal deel uit van de EA827-serie, met een cilinderafstand van 88 millimeter.

1.6 is als het ware een 1.9 met kortere slag, terwijl de 2.0 meer een opgeboorde 1.9 is.
 
Bovenaan Onderaan