turbo

flip

Lid
Wis en zeker! Het is en blijft een fijne wagen om mee te rijden. IMHO voldoende vermogen, maar misschien wil ik bij mijn volgende wagen wel een pekaatje meer, gewoon voor het plezier als je accelereert. Het turbogat (typisch bij die kleinere cilinderinhouden, en dat is wèl on topic...) vraagt wel een aanpassing qua rijstijl. Je moet hem echt als een benzine behandelen: het vermogen is in de hogere toerentallen te zoeken, zeker als je zoals ik al vele 100k km met een èchte diesel rijdt. De vraag blijft natuurlijk, hoe auto's in de toekomst zullen aangedreven worden, en hoe ze zullen rijden. Ik lees net in automotorundsport dat er nu driecilinderdiesels aankomen bij VW, die euronorm 6 halen. Het zou de grootste vooruitgang qua dieseltechnologie in 15 jaar betekenen. Benieuwd wat dat inhoudt... Het wordt wachten op de Golf VII in 2013 (en de Octavia III een jaar later) om te zien of de beloftes gehouden worden. Ze zullen allen een turbo hebben, wat ons dan weer helemaal on topic brengt... en ik laat 'm braafjes een 10 tot 15 SECONDEN nadraaien als ik 'm de sporen gaf. BTW, hemi24: hoeveel km heeft jouw bak er al op zitten?
 

hemi24

Forumguru
Mijn 1.6CR heeft bijna 56k achter de kiezen. Over 2 weken zit het eerste jaar erop dus de 60k gaan we dit jaar net niet redden...

Het turbogat is nog altijd een bron van ergernis, als er weer een 1.9TDI van me wegloopt op de snelweg...
Op papier mag de 1.6 een goede vervanger zijn van de 1.9TDI, maar in de praktijk ervaar ik dit toch echt wel anders.

Pluspunt is wel de stilte waarmee de commonrail z'n werk doet; de afgelopen week nog een stukje meegereden in de Golf van m'n schoonvader met pompverstuiver en zo bij 120km/h bromt deze toch duidelijk meer!

Even weer terug naar het topic: Als je de techniek een beetje met gezond verstand gebruikt, houdt je turbo het wel een paar 100k vol lijkt me zo...
 
Bovenaan Onderaan