Tussenconsole achterbank voor de vakantie

marktn

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Dit idee wou ik even delen met jullie.

Ik heb een tussenconsole voor de kids gemaakt. Het idee is onstaan door een koelbox, echter deze zijn vrij breed. En niet prakitsch. Mijn dochter slaapt hier graag tegenaan.

Deze tussenconsole heeft opbergruimte, en er kan tegen aan geslapen worden.
Hij zit vast met 2 strippen die om de pennen zitten van de middelste hoofdsteun.
Tevens zijn er 2 vakken voor kleurboeken, en 2 gaten waar een flesje drinken in kan.

Groetjes,

Mark

De foto's:

1.jpg 2.jpg

3.jpg

marktn

Nieuw lid
Hallo,

Nee daar gebeurd niks mee, de kratjes staan behoorlijk schuin achterover, ook daar is overnagedacht! En getest.:laugh:

Mark

nemo

Senior Member
Wat een leuk idee, en mooi gemaakt! Maar hoe heb je dat geheel vastgemaakt aan de achterbank?

Fabia

† In Memoriam
Ziet er mooi uit, maar vergis je niet in de krachten die vrijkomen bij een aanrijding.

marktn

Nieuw lid
Hallo,

Hier een foto van de aluminium strippen, deze zitten weer vast aan de tussenconsole.

Mark
4.jpg

marktn

Nieuw lid
Hallo,

De krachten die vrijkomen bij een aanrijding ? Wie rijd er hier met een lege auto op vakantie ??

Kinderen hebben speelgoed in hand, mogen zit dit dan niet ? kans op een aanrijding.
Navigatie met een zuignap gebruik je niet, kans op een aanrijding.
Gewicht van de auto met dakkoffer op vakantie.
DVD schermen mogen niet, want deze is hard als je hoofd ertegen aan komt.
Fietsenrek achter op de auto, overbeladen met electrische fietsen. En ga zo maar door......

De console komt echt niet los, en die bakken ook niet. Er zit ook nog antislip filt onder.

Als je daar over na gaat denken, blijf dan maar thuis!! Lijkt me trouwens een discussie die hier niet past.

Mark

rayman2k5

Nieuw lid
Hallo,

De krachten die vrijkomen bij een aanrijding ? Wie rijd er hier met een lege auto op vakantie ??

Kinderen hebben speelgoed in hand, mogen zit dit dan niet ? kans op een aanrijding.
Navigatie met een zuignap gebruik je niet, kans op een aanrijding.
Gewicht van de auto met dakkoffer op vakantie.
DVD schermen mogen niet, want deze is hard als je hoofd ertegen aan komt.
Fietsenrek achter op de auto, overbeladen met electrische fietsen. En ga zo maar door......

De console komt echt niet los, en die bakken ook niet. Er zit ook nog antislip filt onder.

Als je daar over na gaat denken, blijf dan maar thuis!! Lijkt me trouwens een discussie die hier niet past.

Mark

Dat lijkt me duidelijk :).. maar ik ben het wel met je eens..
Natuurlijk moet je opletten met losse spullen, maar dan liever die plastic bakje tegen je eigen hoofd dan tegen die van je kinderen!!

Owh ja.. leuke en slimme oplossing, is het van hout gemaakt?
Heb je heel toevallig een bouwtekening?!

EdK

Forumguru
Kan niet anders zeggen dat je lekker aan het hobbyen bent geweest !
Ziet er zo van foto netjes uit en is zeker over nagedacht , vergrendeling via de hoofdsteunen is mooie oplossing
Denk alleen dat ik zelf voor de lade's nog iets van vergrendeling met klitten band had gemaakt !
Maar zoals je al zegt , je hebt het getest dus dat zal ook wel in orde zijn

Nu nog bouwtekeningen zodat er meerdere kunnen hobbyën

marktn

Nieuw lid
Hallo,

Het was niet zo heel eenvoudig, gezien de rondingen in de bank. Echter een bouwtekening heb ik niet. Het was passen en meten.
Ik kan wel een tekening maken met wat maten en foto's met details, deze volgt nog.
Bij mij op het werk hebben we een houtafdeling met alle machines die je maar nodig hebt, en dat maakt het wel een stuk makelijker. Vooral omdat niks recht is!

Mark

djmshell

Senior Member
Ziet er strak uit, is zeker iets waar over nagedacht is. ik denk ik in de toekomst ook maar eens ga proberen iets dergelijks in elkaar te hobbyen zeker nu mijn dochtertje ook steeds groter wordt. Misschien doe ik dan de indeling iets anders. Maar goed elk wat wils toch:smirk:

Maaruh Chapeau hoor.

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat Fabia alleen maar wilde waarschuwen, voor vervelende gevolgen, zaken als anti slip-vilt zijn op de foto's niet zichtbaar.

Voor degenen die ook iets dergelijks willen maken, je kunt ook overwegen om iets in de vorm van een spin (voor bagage achter op de fiets) gebruiken, om de inhoud met extra zekerheid in de console te houden. Ook andere opties zijn denkbaar zoals een klein randje aan de voorkant van elke plank, om de boxen op hun plaats in de console te houden.

EdK

Forumguru
@ Corboda: Maar als je dan ziet hoe het geheel aan de hoofdsteun is vergrendeld en dat de bouwer zegt dat hij het hierop heeft getest !
Wie zijn wij dan nog om dat in twijfel te trekken ?
Het geheel ziet er gewoon gelikt uit en er zal ongetwijfeld na gebruik van een vakantie periode nog wat kinderziektes uitkomen die hij erna zeker gaat veranderen.
Want dat is dan relatief simpel gedaan als je de juiste gereedschappen bij de hand hebt .

RefleCs

Forumguru
Nu in het kunstof en in productie maar! Ziet er erg goed en handig uit!. Ik vind het het beste idee van NL :D!

Cordoba

Forumguru
@EdK: de reactie van Rudy (Fabia) was volgens mij ook niet gericht op het losraken van de console, maar het vliegen van de inhoud. De console op zich lijkt behoorlijk stevig verankert te zijn, al kunnen er altijd zwakke punten zijn, die op de foto's niet direct zichtbaar zijn. Met iedere constructie loop je risico's, het gaat erom een goede balans te vinden tussen risico's enerzijds en kosten en gemak anderzijds. Voor iedereen zal de perfecte balans op een ander punt liggen, maar het kan geen kwaad om er even over na te denken.

Ook de bedoeling van de topicstarter is volgens mij niet anders, dan een goed idee te laten zien, zodat anderen daar ook hun voordeel mee kunnen doen. In mijn ogen dus twee mensen met alleen goede bedoelingen, waar eigenlijk onnodig irritatie/wrijving is tussen de topicstarter en Fabia.

marktn

Nieuw lid
Hallo,

Een kunststoffen heb ik ook over nagedacht. Ik zit zelf in de matrijzenbouw, en zou best een matrijs kunnen laten maken.
Echter deze kosten zijn zo hoog, dan kan niet uit.
Wellicht PE lassen is een optie, alleen de kleur word dan wel beperkt. Met een matrijs is elke kleur mogelijk.

Mark

Cordoba

Forumguru
Voor de prijs van zo'n matrijs kun je een auto kopen. PE heeft natuurlijk als voordeel dat het materiaal lichter in gewicht zal zijn, als een houten versie, dus de verankering mag iets minder stevig zijn (moet wel het gewicht van de console met inhoud op zijn plaats kunnen houden). Ik heb begrepen dat je de console nu vastgezet hebt via de constructie van de hoofdsteunen. Persoonlijk zou ik in eerste instantie denken aan de heupgordel voor de middelste zitplaats achter als verankering, en misschien nog aanvullende bevestiging via de hoofdsteunen.

Ik heb overigens geen idee wat de sterkte van PE is in vergelijking met hout.

marktn

Nieuw lid
Hallo,

PE zal niet veel lichter zijn, gezien het produkt zal dan anders ontworpen worden. Zelf maak ik veel ontwerpen voor PE produkten.
De houtconsole is nu ongeveer 10mm dik. PE is absoluut niet licht, gezien deze platen ook wel 5-8mm dik moeten zijn.
Aan de heupgordel heb ik ook gedacht, echter deze klemt pas na een aanrijding. Dus alles komt naar voren en klemt dan pas. In combinatie met hoofdsteun heeft dit weinig zin.
Wellicht is dit wel een optie mocht de alustrip het begeven. Zelf had ik ook het idee gehad om een alu strip onder het zitgedeelte te maken van de bank en de hoofdsteun. Dan zit hij echt heel vast!
Maar ik heb een behoorlijke remproef gedaan met 80km/u. Alles bleef staan, ook de bakjes. Dit komt omdat het zitgedeelte van de bank behoorlijk achteroverstaat. Hou de waterpas er maar eens op.

Mark

Bovenaan Onderaan