Twee rare geluiden

Ik merk de laatste tijd in mijn 2011 Octavia 1.4 TSI twee rare geluiden:

  1. Bij ongeveer 105 km/u (zowel in de 6 als in de 5) maakt de auto een laag resonerend geluid, alsof je over van die wegbelijning met profiel rijdt (zijstrepen op snelwegen soms)
  2. Bij het uitrollen (meest hoorbaar onder de 60 km/u, maar dat is misschien ook vanwege banden- en windgeluid bij hogere snelheid) hoor ik een zacht maar continu "schavend/fluitend geluid". Koppeling intrappen lijkt geen verschil te maken. Ik ben er nog niet uit of dit in een bepaalde versnelling meer of minder gebeurd.
Ik heb inmiddels de bandenspanning gecheckt, maar verder ben ik nog niet gegaan met onderzoeken.

Iemand die meteen een aha moment heeft bij deze omschrijvingen?

En dan nog een klein vraagje: Wat vinden jullie van het toerental waarbij de boordcomputer aanraadt op te schakelen? Ik heb het idee dat ik dan vaak 50/60 rijd bij 1200 toeren, wat me een recept lijkt voor motorvervuiling zoals ook bij de DSG bak vaak wordt gezien.
 

Joske

Forumguru
maakt de auto een laag resonerend geluid
lijkt wel een lager van de versnellingsbak

En dan nog een klein vraagje: Wat vinden jullie van het toerental waarbij de boordcomputer aanraadt op te schakelen? Ik heb het idee dat ik dan vaak 50/60 rijd bij 1200 toeren, wat me een recept lijkt voor motorvervuiling zoals ook bij de DSG bak vaak wordt gezien.
jij geeft zelf het antwoord al denk ik ;)
 
Nog vergeten toe te voegen bij het eerste geluid, dit verdwijnt als ik harder rijd en het is ook alleen aanwezig als er gas wordt gegeven bij 105 km/u (bijv op CC). Bij het uitrollen vanaf een hogere snelheid heb ik dit geluid niet.
 

Cordoba

Forumguru
In eerste instantie dacht ik bij je omschrijving dat er mogelijk iets in je band zat (spijker, schroef, steentje klem in profiel) dat het resoneren veroorzaakt, maar dan zou je het bij ontkoppelen ook moeten hebben. Aan de hand van je aanvulling kom ik uit op de aandrijflijn, mogelijk een homokineet.
 
Een kleine update over probleem 1: ben naar de Skoda dealer geweest en die kon me voor 120 euro vertellen dat het waarschijnlijk uit het wiellager of de koppeling/versnellingsbak kwam. En bedankt!

Ook nog teruggeweest naar de verkopende handelaar. Hij vond dat de voorbanden gecupt waren (voelde inderdaad een kartelpatroon in 1 richting en niet in de andere richting op het loopvlak) en heeft de voorbanden van plaats gewisseld. Dit veranderde het geluid, maar het is nog niet weg. Inmiddels merk ik wel meer vibraties dan ik verwacht, ook bij 80-120 km/u.

Vrijdag worden er nieuwe winterbanden gemonteerd, dus dan kan ik de invloed van de banden hopelijk uitsluiten.
 

Maurits1982

Actief lid
@wouterbaake ik ben erg benieuwd of de montage van andere banden (winterbanden) een effect hebben en dat het dus van de huidige banden afkomt.
Zelf heb ik dit geluid namelijk ook.
Ik hou dit topic in de gaten :lezen:
 
Helaas, niet volledig het probleem opgelost. Vrijdag na montage leek de resonantie bij 105 km/u weg en waren eigenlijk alle geluiden weg.

Zaterdag ongeveer 200km gereden en al meteen waren er weer trillingen/geluiden bij gas geven/snelheid houden. Voornamelijk hoorbaar tussen 80 en 120 km/u. Echte resonantie rond 105 km/u hoor ik niet meer, maar het is nu meer een constant geluid dat bij gas geven/snelheid houden hoorbaar is en weggaat bij uitrollen.

Mogelijke boosdoeners die ik tot nu toe heb gehoord/bedacht:
  • Wiellagers (maar waarom dan geen lawaai bij het uitrollen?)
  • Homokineet (moet deze dan niet ook altijd lawaai maken?)
  • Iets in de koppeling (heeft deze motor een 2-massa vliegwiel?)
  • Lager van versnellingsbak (hoe zou ik dit kunnen uitsluiten/vaststellen?)
  • Iets in de motor (maar zonder belasting/in stilstand hoor ik dit geluid niet)
 
Laatst bewerkt:

floyd2

Forumguru
Bij mij was het een wiellager.
En voornamelijk als ik zwaar beladen was waardoor de auto wat meer uit de veren aan de voorkant kwam en dan ook alleen tijdens accelereren.
Met inveren veranderde het geluid ook.
Oude lager hebben ze goed nagekeken en er was niks bijzonders zichtbaar aan maar was toch echt stuk.
Er moest dus op een heel specifieke manier een bepaalde belasting op het lager komen om dit geluid te veroorzaken.
 

Cordoba

Forumguru
Stomme vraag misschien, maar wanneer is de uitlijning voor het laatst gecontroleerd? Ik vind het erg vreemd dat oorspronkelijk wisselen van de voorwielen het geluid veranderde, en dat het op de nieuwe banden 200 km weg is geweest, en je nu een iets ander geluid terug hebt, alsof je na zo'n korte afstand al gecupte banden hebt.
 

lawewing

Forumguru
Ik verdenk ook het wiellager. Heb dit zelf al twee keer gehad en jouw 'symptomen' lijken daar sterk op.
 

Vanenkelen

Forumguru
Ik zet mijn muntjes ook (allemaal :D op je wiellager. Identiek aan verschijnselen/geluiden die ik ook gehad heb. Die resonantie rond 105 km/uur, geen verschil bij koppelen/ontkoppelen. Bij uitrollen verdween het geluid. Heb er zelf ongeveer 1500-2000 km mee gereden (zat bijna tegen mijn 150000 beurt aan) en in de tijd (naarmate het lager meer slijt) veranderde het geluid. Begon erger, werd toen minder (toevallig ook net rond wisselen banden) en daarna werd het snel steeds erger. Daarom maar vervroegd 150000 beurt uit laten voeren.

Helaas is wiellager een dure grap, volgens mij 350 euro ofzo... Is tegenwoordige niet meer alleen een lager van een paar tientjes, maar een complete cassette van geloof 200 euro die vervangen moet worden.
 

lawewing

Forumguru
Helaas is wiellager een dure grap, volgens mij 350 euro ofzo... Is tegenwoordige niet meer alleen een lager van een paar tientjes, maar een complete cassette van geloof 200 euro die vervangen moet worden.

Klopt, ik was niet zo lang geleden 325 euro per wiel(lager) kwijt.
 
Bedankt allemaal.

Ik ga even afwachten tot de geluiden wat erger/duidelijker worden en hem dan bij een monteur neerzetten.

Wat betreft uitlijnen: Op britse fora veel verhalen gelezen over cuppende achterbanden ivm te grote toe-in die door skoda wordt voorgeschreven en dat mensen aanbevelen om 3D uitlijning te doen en daarbij de hoek op de achterbanden te verkleinen (dus rechter naar voren ipv iets naar binnen gericht). Iemand met ervaringen op dit gebied?
 
Bovenaan Onderaan