[twijfel] Wel of geen airco onderhoud (vullen)?

AGTon

Forumguru
Voor de €99 bij de dealer zou ik niet zi moeilijk doen na 7 jaar rijden.

Even uit mijn hoofd heb ik mijn Roomster 2 jaar geleden laten doen bij de dealer en daar was ook bijvullen nodig.

Ieder voor zich natuurlijk, maar voor die €99 wil ik geen buikpijn hebben.
 

Spinal

Forumguru
Voor de €99 bij de dealer zou ik niet zi moeilijk doen na 7 jaar rijden.

Even uit mijn hoofd heb ik mijn Roomster 2 jaar geleden laten doen bij de dealer en daar was ook bijvullen nodig.

Ieder voor zich natuurlijk, maar voor die €99 wil ik geen buikpijn hebben.

Bij een goede airco boer ben je ook al snel dit bedrag kwijt als ze hem vullen. Dan zou ik ook voor de dealer kiezen, voor een dealer vind ik dit ook een zeer schappelijke prijs.
 

Okki

Donateur
@Okki wat voor auto gaat het dan om (die van je vrouw)?

Fiat Panda uit 2004. Vond het wel een slimme constructie. Geen idee of alle auto's dat hebben.

y9iy06hblrqd.jpg
 

Captain Hook

Forumguru
Dank voor alle adviezen, aan- en opmerkingen.

Ben afgelopen week langs wat niet-merk gebonden airco 'specialisten' gefietst (inclusief diegene die ook in dit topic genoemd werd) en die deden allemaal nogal laconiek. Zo van "ach, meneer, dat zien we wel als we 'm openmaken"
Maar prijzen van tegen de 100 euro moest ik wel rekening mee houden.
Er was er zelfs eentje die extra rekende voor een nieuw filter/droger element, terwijl die, bij dit model climatronic niet zo los ff vlot te vervangen is. Toen ik zei dat volgens mij het filter/droger element niet zomaar los eruit/erin kon, raakte 'ie nog geïrriteerd ook. Ik dacht, laat maar, goedemiddag...

De lokale ex-Skoda garage, nu A-point, blonk ook niet echt uit door klantvriendelijkheid en zeiden dat het minstens (?) 99 euro zou kosten. :pieker:

De actie bij Profile Tyre is inmiddels niet meer geldig en daar ben je ook eenzelfde bedrag kwijt als bij A-point. En om nou tig kilometer te moeten rijden naar andere steden/dorpen om ff m'n airco systeem te laten (bij)vullen vind ik ook wat overdreven...
Bij de lokale vestiging van KwikFit heb ik altijd prima ervaringen gehad, met zowel bandenwissels en -aankopen (heel wat deskundiger en vriendelijker EN goedkoper dan bij de Skoda en/of Profile) alsmede met APK keuring. En een keer wat onderhoud aan een andere auto dan onze Skoda.
Dus daar maar eens geïnformeerd. En wat blijkt, vanwege ANWB lidmaatschap kreeg ik flink wat korting en kon ik online een afspraak inplannen. Voor 64 euro :thumbsup:doen ze nu een volledige airco onderhoudsbeurt.
Uiteraard wilden ze me ook een geurbehandeling verkopen, maar die heb ik vriendelijk afgewimpeld. Ten eerste stinkt/ruikt onze auto, noch airco, niet/nergens naar. En dat wil ik zo houden; geen synthetische luchtjes i.p.v. gewoon geen-geur. :nono:

We gaan het zien; over ruim 2 weken staat het leeghalen/vullen/vacumeren ingepland.
 

Captain Hook

Forumguru
@Thokozanoah Het gaat niet om bezuiniging op zich, maar om de vraag of het zinnig/nuttig is! Want (te) veel geld uitgeven aan onderhoud is absoluut niet synoniem aan het technisch correcte en kwalitatief goede onderhoud! (het omgekeerde trouwens ook niet)

Lees mijn initiële vraagstelling nog maar eens... :jaja:

...
Filter/droger is niet apart zit nl. in condensor dus daar doe je niets aan
Vraag om het rapport waar de geteste drukken en vulhoeveelheden in staan dat is een rapport wat iemand die F gassen gecertificeerd is zeker moet opstellen
Vooral goed vacumeren en daarna weer vullen met de juiste hoeveelheid gas en olie is super belangrijk
...
Dank voor die opmerkingen.
Ik zal er zeker naar vragen.

Heb je wellicht een voorbeeld van hoe zo'n druk/vul rapport er uit zou moeten zien?
En kan ik ergens (in)zien hoeveel koel- en smeermiddel er in de climatronic installatie van mijn Roomster aanwezig hoort te zijn?
Zijn er wellicht vast omschreven routines die gebruikt worden om auto XYZ leeg te halen en opnieuw te vullen? Kan me zo voorstellen dat de gebruikte apparatuur een bepaald programma afwerkt? Of is dat nog allemaal handbediening anno 2017?
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
[update]

Het airco onderhoud is uitgevoerd.
Leeghalen, drukproef, vacumeren, en opnieuw vullen met R134a koudemiddel.

Kreeg keurig een factuur en airco certificaat (met STEK registratienummer van de monteur) mee met daarop de technische gegevens van de drukproeven, vacumeren, vullen, en installatiecontrole handelingen.
Er kwam 325 gram R134a uit en er is weer 500 gram R134a ingegaan (Volgens het VAG/Skoda voorschrift)
Bereikt vacuüm: 1020 micron, standtijd 30 minuten

Na bijna 7 jaar/95k km gebruik lijkt me dit een nette waarde.
Factuurbedrag: 64 Euro.
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
[update]

Het airco onderhoud is uitgevoerd.
Leeghalen, drukproef, vacumeren, en opnieuw vullen met R134a koudemiddel....

Waar bent u geweest?

Ik zag dat er in Lelystad Van Zoen zit, twijfel om daarheen te gaan ipv de dealer. Ik moet het echt even laten doen na 5.5 jaar nu.
 

Captain Hook

Forumguru
Mwah.... 'Airco onderhoud'? :pieker:

Dat is meestal niet meer dan een temperatuur sensor in een uitstroomopening stoppen, de airco op 100% zetten en dan roepen "Ja hoor, hij doet het prima"
Of, als je mazzel hebt, flikkeren ze er nog een busje parfum in... "Ruikt lekker toch, meneertje?"
Dan is de ene chemische lucht vervangen door de andere... wat is erger?
Als je verstandig omgaat met je auto/airco, dan hoeft er van schimmelvorming/muffe lucht geen sprake te zijn. En eenmaal schimmel erin, is dat heel moeilijk er weer uit te krijgen.
Ik rijd zelf al, sinds de Golf III, met airco systemen van VAG. En nog nooit last gehad van stank/schimmel.

Want dat is HET grote probleem bij airco's checken; je kunt slechts de vulgraad daadwerkelijk controleren als het systeem aangesloten wordt, leeggetrokken, vulinhoud gemeten en weer teruggevuld. En dat is dus 'airco vullen'!
Er zit namelijk geen sensor/metertje in je auto die de vulgraad van het (gesloten) airco systeem aangeeft.
 
Bovenaan Onderaan