Tyre Leak Indicator functioneert niet

Afgelopen week reed ik op de snelweg en hoorde ineens een doffe knal. Ik dacht meteen aan een lekke band maar de Tyre Leak Indicator gaf niets aan.
Ik vertrouwde het zaakje niet helemaal en ben toch even gestopt op de vluchtstrook. Daar bleek de rechterachterband finaal leeg te zijn. Na montage van het reservewiel was goed zichtbaar waarom de band leeg was. Aan de binnenkant van de velg (16" Vega) zat een scheur. (zie mijn fotoalbum voor een foto)
Hoe die erin gekomen is, is mij een raadsel. Heeft iemand anders ervaringen met de Tyre Leak Indicator? Is hij bij mij kapot of werkt het alleen als een band langzaam leegloopt?
Band en velg zijn aan gort dus beide worden vervangen door nieuwe exemplaren.
 

MarcoO2

Forumguru
Zo, da's maar goed dat je gestopt bent! Anders had je het natuurlijk ook snel genoeg gemerkt.

Is het niet zo dat het bandenspanningscontrolesysteem alleen werkt als je dat hebt ingeschakeld? Dus, nadat je de banden op de goede druk hebt gebracht, de knop een seconde ingedrukt houden? Ik zeg het even uit mijn hoofd, maar zoiets was het volgens mij.
 

hemi24

Forumguru
Aangezien het systeem de info haalt van de ABS-sensoren van elk afzonderlijk wiel, kan het zijn dat je bij een klapband het zelf eerder merkt dan dat het systeem een melding geeft.

Ik kan me zo voorstellen dat hier een vertraging in is geprogammeerd, zodat je niet bij elke vorm van wielspin of -slip een melding krijgt.
 

Gieliovd

Forumguru
Vreemde scheur... dat lijkt erop dat de band al leeg was en je toen over een scherpe steen bent gereden. Geen echt plausibel verhaal dus.

Echt raar!
 
Vreemde scheur... dat lijkt erop dat de band al leeg was en je toen over een scherpe steen bent gereden. Geen echt plausibel verhaal dus.

Echt raar!

Ik weet ook niet of de band leeg was en daarna de velg stuk is gegaan of dat ik over iets scherps beg gereden wat zowel band als velg stuk gemaakt heeft.
Wat is niet plausibel aan mijn verhaal? Feit is dat er een scheur in de velg zit en dat de band op het oog er nog normaal uitziet. Nadat ik de doffe knal hoorde was mijn eerste zorg de auto veilig aan de kant te krijgen. Ik kan je door de snelheid waarmee het gebeurde niet vertellen wat de oorzaak is, ik weet het simpelweg niet.
 

Gieliovd

Forumguru
Nee, nee, jouw verhaal is prima!

Mijn verklaring bedoel ik, niet echt plausibel. Dat zou je aan de band ook wel moeten kunnen zien dan, als je iets hard geraakt had. Dan was je band ook stukgeslagen.

Neem het niet verkeerd op.

Goed dat je hem veilig aan de kant hebt gekregen.
 

MarcoO2

Forumguru
Zo'n scheur in de velg ontstaan niet zomaar, lijkt mij. Ik zou daarvoor gevoelsmatig verwachten dat je daar als bestuurder méér van merkt dan alleen een doffe dreun. Misschien dat de bandenboer/dealer er meer over kan zeggen? Maar gelukkig ben je gewoon veilig aan de kant gekomen!
 

michelover

Forumguru
Toen ik vorig jaar mijn RS nog had ging de tyreleak indicatie spontaan af. Was gelukig op de autobahn bij ongeveer 240km/h. Gestopt en er was niets aan de hand. Thuis naar de dealer geweest en die wisten van dit probleem , er werd nieuwe software ingezet. Ik vraag me af jij ook al een update van de tyreleak sensor gehad heb. Misschien doet het daarom wel niet.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou tippen op luchtinsluiting/luchtbel tijdens het productieproces, doorgeglipt tijdens de kwaliteitscontrole, door de ontstane rijwarmte van de band/velg dan uit gaat zetten en spontaan de scheur veroorzaakt. Dit proces van scheuren kan natuurlijk al een tijdje aan de gang zijn!
 

Gieliovd

Forumguru
Maar dan nog... de scheur is bovendien naar binnen gekomen. Dus door druk is het ook niet te verklaren. Centripetaalkracht van een balanceerloodje?

Beetje vergezocht.
 

Rallye

Forumguru
Toen ik vorig jaar mijn RS nog had ging de tyreleak indicatie spontaan af. Was gelukig op de autobahn bij ongeveer 240km/h. Gestopt en er was niets aan de hand. Thuis naar de dealer geweest en die wisten van dit probleem , er werd nieuwe software ingezet. Ik vraag me af jij ook al een update van de tyreleak sensor gehad heb. Misschien doet het daarom wel niet.

Onder dezelfde omstandigheden (maar dan een kilometer of 20 langzamer) heb ik dat vorig jaar ook gehad. Bleek niets aan de hand.

Hier wordt uitgelegd dat de indicator reageert op een afwijking van de oorspronkelijke afrolomtrek, dus van de afrolomtrek van het wiel bij de vorige reset.

Overigens lijkt het inderdaad even te kunnen duren voordat de melding komt. Ik heb woensdag twee nieuwe Michelins Sport PS laten monteren en tegelijkertijd de oude Michelins (dit dit voorjaar gemonteerd zijn) naar achteren laten zetten. Daarna heb ik zelf een paar kilometer gereden. 's Avonds kreeg mijn vrouw echter na weer een paar kilometer pas een melding van het systeem.

Zij meldde telefonisch dat er in het dashboard een lichtje was aangegaan met daarop "een ui waarvan de bovenkant is afgeknipt, met een streepje erin". Ik moest even zoeken wat ze bedoelde. Toen heeft ze het systeem gereset.
 

EdK

Forumguru
Ik zou tippen op luchtinsluiting/luchtbel tijdens het productieproces, doorgeglipt tijdens de kwaliteitscontrole, door de ontstane rijwarmte van de band/velg dan uit gaat zetten en spontaan de scheur veroorzaakt. Dit proces van scheuren kan natuurlijk al een tijdje aan de gang zijn!


Als je een luchtbel of een scheur er al langere tijd inhebt zitten moet je dit kunnen zien door gladde oppervlakken !
Als het spontaan en volledig in één keer gebeurt dan zul je alleen maar ruwe plekken tegenkomen !
Dus wil je weten of het een productiefout is, dan eens goed kijken naar de breuk (en)
Maar een normaal iets is dit zeker niet !
 
Ik zou tippen op luchtinsluiting/luchtbel tijdens het productieproces, doorgeglipt tijdens de kwaliteitscontrole, door de ontstane rijwarmte van de band/velg dan uit gaat zetten en spontaan de scheur veroorzaakt. Dit proces van scheuren kan natuurlijk al een tijdje aan de gang zijn!

Dit lijkt vooralsnog de meest plausibele verklaring te zijn aangezien de band er zo op het oog nog goed uit zag.
 

VEEJAY

Forumguru
Gisteren ging hij spontaan af, tegens een flinke regenbui. Ik baalde ff, maar resette het knopje en hij kwam (gelukkig) niet meer terug. Vreemd.
 

Wallie

Lid
Duurt idd even, heb het ook een keer in de sneeuw gehad: banden koud, lucht er in wordt qua omvang kleiner, dus omtrek van het wiel wordt kleiner...
 

hemi24

Forumguru
Ligt denk ik meer aan de (constante) slip in de sneeuw dan aan de delta in de temp...
... of aan het monteren van sneeuwkettingen...

tenzij je één wiel met een föhn verwarmt, lijkt het me dat alle banden aan dezelfde omgevingstemperatuur bloot zijn gesteld :icon_smile_question

bij hevige regenval kan het natuurlijk ook (lichte vorm van aquaplanning)...
 

Rallye

Forumguru
Ligt denk ik meer aan de (constante) slip in de sneeuw dan aan de delta in de temp...
... of aan het monteren van sneeuwkettingen...

tenzij je één wiel met een föhn verwarmt, lijkt het me dat alle banden aan dezelfde omgevingstemperatuur bloot zijn gesteld :icon_smile_question

bij hevige regenval kan het natuurlijk ook (lichte vorm van aquaplanning)...

Zo werkt het dus niet: hij vergelijkt de afrolomtrek van de wielen niet met elkaar (en zou dan een afwijking van één wiel registreren), maar vergelijkt de afrolomtrek per wiel met de oorspronkelijke waarde.
 

hemi24

Forumguru
...en dat resulteert in...

systeem registreert via de abs-sensoren het aantal omwentelingen per tijdseenheid en vergelijkt dit met de overige wielen, de stuurhoek, etc...

dit kan aardige resultaten opleveren bij sneeuw en heftige regenval, aangezien één van de wielen dan een afwijkende snelheid gaat aannemen, terwijl het systeem dit op grond van meetgegevens niet verwacht.
 

Rallye

Forumguru
@hemi24:
Volgens mij heb je een te hoge dunk van wat er allemaal meegerekend wordt. Hier een citaat uit de link die ook hieronder staat:
"De tyre-leak indicator is wel slim, en ik ben benieuwd of hij ook een te lage bandenspanning detecteert. Hij meet namelijk de afrolomtrek PER WIEL (via het ESP). De omtrek moet eenmalig geset worden, en wanneer er teveel van afgeweken wordt, dan gaat hij piepen. Ik dacht in eerste instantie dat hij zou piepen wanneer 1 wiel teveel van de anderen afwijkt, maar dat is dus niet zo. Hij piept als het wiel afwijkt van de oorspronkelijke afrolomtrek."

De stuurhoek en de vergelijking met de overige wielen zit er dus, zo lijkt het, niet in. Slechts de eigen afrolomtrek (waarschijnlijk inderdaad afgeleid uit het aantal omwentelingen) wordt vergeleken met de oorspronkelijke waarde. Een te grote wijziging (binnen een bepaald tijdsbestek) wordt gesignaleerd. Ook het spinnen van één wiel, zoals op sneeuw, zal geen effect (moeten) hebben op de Tyre leak indicator. Mogelijk omdat de afwijking dan te groot wordt (onverklaarbaar uit een lekke band).
 
Ik ben laatst door een schroef gereden op de snelweg, tot opeens het lampje op het display ging branden. De band liep dus langzaam leeg en kon op tijd bij een tankstation de band wisselen.
 
Bovenaan Onderaan