Tyre Leak Indicator functioneert niet

Ik ben laatst door een schroef gereden op de snelweg, tot opeens het lampje op het display ging branden. De band liep dus langzaam leeg en kon op tijd bij een tankstation de band wisselen.


Blijkbaar werkt het de indicator wel goed dus als een willekeurige band langzaam leegloopt en zit er dus een soort van vertraging in
 

Octavia_II

Actief lid
FF slim nadenken jongens ! (Niemand moet zich door deze opmerking aangesproken voelen!)
Het is alleen bedoeld om je "wakker te schudden" dat je niet alles wat je leest maar klakkeloos voor waar moet aannemen, maar ook je eigen, gezonde, verstand moet gebruiken bij het lezen!

@hemi24:
Volgens mij heb je een te hoge dunk van wat er allemaal meegerekend wordt. Hier een citaat uit de link die ook hieronder staat:
"De tyre-leak indicator is wel slim, en ik ben benieuwd of hij ook een te lage bandenspanning detecteert. Hij meet namelijk de afrolomtrek PER WIEL (via het ESP). De omtrek moet eenmalig geset worden, en wanneer er teveel van afgeweken wordt, dan gaat hij piepen. Ik dacht in eerste instantie dat hij zou piepen wanneer 1 wiel teveel van de anderen afwijkt, maar dat is dus niet zo. Hij piept als het wiel afwijkt van de oorspronkelijke afrolomtrek.")
En hoe weet hij dat de omtrek van 1 wiel afwijkt?..........juist ja, met behulp van de (voertuig snelheid) van de andere wielen! :winkie:

De stuurhoek en de vergelijking met de overige wielen zit er dus, zo lijkt het, niet in. Slechts de eigen afrolomtrek (waarschijnlijk inderdaad afgeleid uit het aantal omwentelingen) wordt vergeleken met de oorspronkelijke waarde. Een te grote wijziging (binnen een bepaald tijdsbestek) wordt gesignaleerd. Ook het spinnen van één wiel, zoals op sneeuw, zal geen effect (moeten) hebben op de Tyre leak indicator. Mogelijk omdat de afwijking dan te groot wordt (onverklaarbaar uit een lekke band).

Bij het (door)slippen van de wielen kan de "echte" snelheid van het voertuig niet meer bepaald worden en dus ook niet of 1 wiel sneller draait (t.g.v. het lek zijn) als de rest !

RTFM! :regels:
[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold](extraktie uit de engelse handleiding: Under certain circumstances (e.g. sporty style of driving, wintry [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]or unpaved roads) the warning light [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]can be delayed or does not [/FONT][/FONT][FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]light up at all.)[/FONT][/FONT]

[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]Groet,[/FONT][/FONT]

[FONT=Arial,Bold][FONT=Arial,Bold]Charlie[/FONT][/FONT]
 
Charlie slaat de spijker op zijn kopf. Het enige wat de ABS sensor meet is het aantalpulsen. Als de voertuigsnelheid toeneemt dan zal het aantal pulsen per tijdseenheid toenemen. Om te kunnen bepalen of de banden spanning daalt zal het systeem dus over informatie moeten beschikken. Er zijn dus momenten waarop het systeem zich ijkt. Dan bepaalt het systeem bij verschillende snelheden, die door de sensor uitgaande as van de bak wordt afgegeven, de wielsnelheden en slaat dit op, zo ontstaat een referentie waarde, waneer de werkelijke waarde teveel afwijkt van de referentie waarde dan zal het systeem alarm slaan.

groeten Dennis
 

VEEJAY

Forumguru
IK denk dat de enige referentiewaarde die gemaakt wordt het moment is waarop je het knopje 3 seconden indrukt en de ping hoort. Want als de referentiewaarde tussentijds geijkt wordt zou een spanning van 2.6 bar naar 2.2 bar over een periode van 3 maanden niet opgemerkt worden. En dat was voor mij begin van de week het geval.

Wat bij mij 2 keer het geval is geweest dat bij fikse regen en iets dalen van de buitentemperatuur de indicator aangaat ik kan dat niet verklaren behalve dat de lucht in alle vier de banden in volume afneemt en dat opgemerkt wordt door de sensor. Maar dat is geen afwijking van een enkele band.
 

hemi24

Forumguru
Heb even gezocht bij de vrienden van www.octavia-forum.de en daar volgende gevonden (excuus voor eventuele vertaalfouten):

In principe worden bij het drukken van de schakelaar de oude waarden gewist en een nieuwe inleercyclus gestart.
Deze inleercyclusit gebeurt tijdens het rijden, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen een aantal verschillende niveaus en diverse snelheidsbereiken, voorts is er nog de bocht- en wielherkenning.

Niveaus / bereiken:

0 = niets geleerd
1 = alleen het eerste bereik gereden
2 = tweede bereik gereden
3 = alleen eerste bereik vrij rollend
4 = alleen tweede bereik vrij rollend
5 = eerste bereik aangedreven en vrij rollend
6 = eerste bereik aangedreven en tweede bereik vrij rollend
7 = tweede bereik aangedreven en eerste bereik vrij rollend
8 = tweede bereik aangedreven en tweede bereik vrij rollend (optimaal)

Snelheid bereiken:

Snelheid bereik 1 (15 - 70 km/h)
Snelheid bereik 2 (70 - 100 km/h)
Snelheid bereik 3 (100 - 130 km/h)
Snelheid bereik 4 (130 - 160 km/h)
Snelheid bereik 5 (160 - 190 km/h)
Snelheid bereik 6 (190 - 220 km/h)
Snelheid bereik 7 (220 - 250 km/h)

Overeenkomstige gegevens over de huidige staat / ingleerde waarde kan worden uitgelezen via de ABS-controle-eenheid.

... zoals iedereen zich kan voorstellen kost dit proces enige tijd .
 

Michel

Forumguru
Bij de paar keren dat ik mijn banden heb opgepompt, omdat de druk lager was geworden (controleer ze zelf ook regelmatig met de bandspanningsmeter en ga dus niet alleen af op het systeem) ben ik vaak vergeten om het systeem te resetten, maar ook nadien kreeg ik dan geen melding dat één van de banden te weinig lucht heeft. In alle gevallen hadden alle banden dezelfde hoeveelheid luchtdruk verloren.
 

Captain Hook

Forumguru
Mijn ervaring is, is dat ik de afgelopen 5 jaar twee keer een waarschuwing kreeg.

1ste keer toen één achterband behoorlijk zacht was geworden (achteraf bleek er een grote stekel/doorn in te zitten). Gebeurde op een rit op de Autobahn bij 200km/h. Dus ik was wel blij dat ik gewaarschuwd werd.

2de keer bleek een voorband duidelijker zachter te zijn (nadat ik alle vier de banden had gecontroleerd). Op spanning gebracht (was niet lek) en daarna was het over.

Het is wel jammer dat het systeem wat Skoda gebruikt niet aangeeft WELKE band het betreft.

Normaliter controleer ik eens per ca. 2 weken de bandenspanning (meestal hoeft er vrijwel niks bij) of na een bandenwissel (want de garage/bandenboer brengt ze nooit op de gewenste druk). En na een paar honderd meter rijden druk ik de calibratietoets op de middenconsole een keertje in totdat ik de welbekende 'ping' hoor.
 
Op zich is het wel verklaarbaar dat het systeem reargeert op het moment dat er sprake is van veel regen, het percentage slip op de aangedreven wielen veraderd op dat moment waardoor het toerental binnen de marge van een abs ingreep toeneemt dit in combinatie met een daling van het volume van de band.
 
Bovenaan Onderaan