Uitlaatgas-controlesysteem lampje brand

Dorus

Lid
Beste mensen,

Mijn octavia 1.4 TSI O2 is van 2009 met 130 km op de teller heeft een brandend lampje op de dashboard van de üitlaat-controlesysteem. De garage heeft uitgelezen dat het mogelijk een vroegverstelling nokkenas (cil.rij 1) is. De auto rijdt verder goed, behalve ratelt die soms als de motor koud is.
De nokkenas is al eens vernieuwd jaren geleden.
Garage weet het niet zeker en lampje gereset, maar gaat telkens weer aan.
Meer mensen met dit probleem en is het bekend?
Garage zegt, dat ik er rustig mee door kan rijden, maar voelt niet comfortabel
 

ertromp

Forumguru
Is het een Skoda of VW garage?
Klinkt als de nokkenas versteller die kaduuk is. Typisch 1.4 probleem

Ps je hebt weinig gereden sinds 2009 maar 130km :D
 

newwolf84

Forumguru
Brrr iets ratelen en een TSI motor...klinkt nooit fijn. Zou zoals @ertromp ook al aangegeven heeft het eens gaan zoeken in de nokkenasversteller, en hier zeker NIET te lang mee te wachten. Als het mis gaat heb je nog meer problemen.
 

Dorus

Lid
Nokkenas versteller is al eens vernieuwd.
Zit niet meer bij een skodagarage. Vond ze te duur worden.
Nu bij een algemene .
Inderdaad 130 k :-)
 

ertromp

Forumguru
Hopelijk wordt goedkoop geen duurkoop.
De veronderstelling dat er maar doorgereden kan worden met foutmeldingen cq ratel is niet een echt professionele.
Laat zsm een diagnose doen door of een dealer of anders een VAG specialistisch bedrijf
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn dealer is eens een hele dag bezig geweest met het verhelpen van zo'n storing (ESP lampje). Uiteindelijk niets kunnen vinden en hele boel maar gerest, waarna het verholpen was. Maar ze namen het idd wel serieus, een goed teken
 

Dorus

Lid
De nokkenasversteller is in 2012 vernieuwd.
Zijn er gevallen bekend , dat zo een ding na 2 1/2 jaar opnieuw vervangen moet worden?
 

CDK

Forumguru
je zou mogen verwachten dat er een verbeterde versie gemonteerd zou moeten zijn, maar als ik dit zo lees vrees ik dat @ertromp wel eens (zoals bijna altijd ;) ) gelijk zou kunnen hebben :jaja:
 

Dorus

Lid
Beste mensen,

Dank voor de reacties.
De garage gaat het onderzoeken wat de storing is en ik laat het weten als het duidelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

newwolf84

Forumguru
Idd hou ons op de hoogte, dat je problemen hebt is jammer, maar wie weet kunnen anderen nog wat met de oplossing.
 

Dorus

Lid
Zucht en kreun.
De garage komt er niet achter, waarom lamp telkens brandt.
De verstuivers zijn al vernieuwd en de nokkenas al schoongemaakt.
Het lijkt alsof de motor bij koude start soms ook een beetje schudt, alsof er een pit niet zo goed doet.
Nu heeft de garage er een vloeistof ingegooid om de cilinders te reinigen en moet ik over 700 km. terugkomen.
Wordt vervolgd
 

Spierings

Forumguru
Is de distributie ketting niet gewoon opgerekt. Kun je ook klapperen bij starten van krijgen en ook de storing van de nokkenas verstelling aangezien dat de nokkenas iets anders staat door de opgerekte ketting.

Waarom een vloeistof om de cilinders te reinigen terwijl het probleem daar niet zit?
 

Dorus

Lid
Volgens de garage is de distributieketting goed.
Ze denken nu dat er vuil bij de kleppen c.q in de cylinder zit.
Ik ben geen monteur en het houdt op bij basiskennis.
 

Dorus

Lid
Nog even iets nauwkeuriger.
Men denkt dat een klep niet goed sluit (kool op stang van de klepgeleiding)en hebben er nu reinigingsmiddel bij de brandstof gegooid en volgens hun lost dit 9 van de 10 x het probleem op.
We zien wel.
 

ertromp

Forumguru
Nog even iets nauwkeuriger.
Men denkt dat een klep niet goed sluit (kool op stang van de klepgeleiding)en hebben er nu reinigingsmiddel bij de brandstof gegooid en volgens hun lost dit 9 van de 10 x het probleem op.
We zien wel.
Dat heeft totaal geen zin. Is nl. direct ingespoten zo'n TSI
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
Dat heeft totaal geen zin. Is nl. direct ingespoten zo'n TSI

Klopt perfect,inlaat reinigen zal zo niet gaan,zijn al toestellen en garage die de tools hebben om te reinigen,al verdenk ik de ketting met rek

gezien je universele gge ga,juiste olie wel ingedaan ?
 

Spierings

Forumguru
Vuil op de kleppen krijg je er inderdaad met een reiniger niet af... Spul komt niet eens in de buurt...
net amt gelezen met probleem zo motor
olieschraapveer kapot !!!!
even compressietest doen om deze uit te sluiten
Is niet nodig bij een storing over nokkenas verstelling.
Bij compresieverlies, komt een storing zoals cilinder overslag naar voren..
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan