Uitlezen elektronica waar anders dan dealer ?

Cech

Lid
Hai,

Ik heb sinds een week een Skoda Fabia 1.4 74 Kw 2001 en op het dashboard branden het MIL- en stuurbekrachtigingslampje continu.

De stuurbekrachtiging werkt wel alleen bij het inparkeren valt die meestal even uit.

Ik heb een paar uur geleden de accu laten doormeten en die is helemaal goed.
ter info: even langs een ANWB service center gereden, daar gratis laten uitlezen ivm lidmaatschap

De contactpunten zie ik als mogelijke oorzaak, maar voordat ik daarmee aan de slag ga zou ik eigenlijk de elektronica willen laten uitlezen om met de foutcodes gerichter te kunnen zoeken. Hiervoor de Skoda Dealer gebeld, maar die vragen € 140,- :nono:

Weet iemand andere locaties waar ze kunnen uitlezen ?
 

Cordoba

Forumguru
De prijs die de betreffende dealer rekent is echt absurd, 20-30 euro is een gangbaar tarief voor alleen het uitlezen. Je hebt een aantal opties: uit laten lezen door een ander forumlid dat beschikt over VCDS/Vagcom(tegen vooraf gesproken vergoeding). Je kunt ook naar andere Vagdealers gaan (Audi, VW, Seat & Skoda) of een garage die gespecialiseerd is in één van die merken. Uitlezen bij een algemene garage kan wel, maar bij merkspecifieke foutcodes, komt dan soms niet alle info naar voren.

Let er overigens op dat je bij het uitlezen het nummer van de foutcode(s) krijgt, daarmee kun je bijvoorbeeld op de site van Gerrit Speek de omschrijving, de mogelijke oorzaken, en de 'behandeling' terugzoeken.

In weet niet in welke regio je woont, dus is het geven van een goed adres om uit te lezen een beetje lastig.
 

Cech

Lid
Huh ? 20 - 30 euro ?? Dat vroeg de dealer voor alleen de accu doormeten, vond ik al overdreven voor 2 minuten werk. Vandaar dat ik naar de anwb ben gegaan.

De optie voor ander forumlid is wel heel interessant ! Heeft wel mijn voorkeur, want als ik het goed begrijp komt er dan sowieso iets tevoorschijn waarmee ik verder kan.

Ik woon in regio Utrecht. Hoor graag als je iets in de buurt weet.
 

Cech

Lid
Morgenochtend gaat het gebeuren .... blijkt een goede kennis (van vroeger) met
te werken :)

Ik wist wel dat hij Audi pimpt (tuning) voor de kost maar niet dat daar een link lag mbt uitlezen van Skoda storingen.

Dank allen... ik laat nog weten wat de storingen zijn... om daarna de oplossing te vinden via:
Let er overigens op dat je bij het uitlezen het nummer van de foutcode(s) krijgt, daarmee kun je bijvoorbeeld op de site van Gerrit Speek de omschrijving, de mogelijke oorzaken, en de 'behandeling' terugzoeken.
 

Cordoba

Forumguru
@Cech Ik had je eerdere vraag om een adres in de regio niet gezien, maar zie dat je ondertussen toch een adres hebt gevonden om de auto uit te lezen.
Dat alle dealers van de Vaggroep dezelfde apparatuur hebben om de auto uit te lezen is soms wel handig: zelf ooit meegemaakt de lokale Skoda-dealer kreeg het uitlezen niet voor elkaar, chef-monteur in overleg met de specialist maar na 2 uur nog geen resultaat. Daarom maar naar de Seatdealer gereden, die op een goede km van mijn huis zat, en daar was het in 5 minuten voor elkaar.
 

Cech

Lid
Uitgelezen, mil gereset (hopelijk blijft die uit anders weer ff terug om te checken wat het is)

Stuurbekrachtiging (zie bijlage)
Nu iemand vinden die ECU kan checken / repareren, want accu is goed en contactpunten. Op de accu zijn ook schoon. Optie voor contactpunten op de pomp/regelmatige geloof ik voor nu wel even. image.jpg
 

darkprojectx

Forumguru
zelf dacht ik eens zo'n ellende met mijn vw vento te hebben. ECU/computer nakijken was erg duur, heb daarom het ding opgezocht in de auto, daarvan de sticker gefotografeerd en op de sloop een computer gezocht met dezelfde gegevens.
Na uitwisseling bleek dat mijn eigen ECU niets mankeerde, maarja, zo was het wel in 1x nagekeken. Kosten, 55 euro.
Ik denk dat je zo'n computer ook wel bij een demontage bedrijf kunt vinden. Wellicht een goedkope optie?
Al heb ik nog maar van weinig mensen ooit gehoord dat hun probleem daadwerkelijk in de ECU zat. En ik draai toch al wat jaartjes mee in de VW/Skoda scene.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken wel mensen die een echt ECU probleem gehad hebben, maar die zijn dan ook moeilijk op de sloop te vinden, omdat ze dan vaak in grote aantallen op ongeveer dezelfde leeftijd dit probleem krijgen.

Overigens moet je niet alleen de accupolen en de accuklemmen checken, maar ook de verschillende stekkeraansluitingen. Bijvoorbeeld die van de ECU (ook een ECU die door bijvoorbeeld geoxideerde stekkeraansluiting te weinig spanning krijgt, kan rare dingen doen).

Overigens is 01290 de enige foutcode die tevoorschijn is gekomen, of had je er meer?

Edit: als ik Darkprojectx goed begrijp: naar de sloop en even de ECU overzetten om te proberen (wel sleutel die ingeleerd is op de ECU bij je contactslot houden, i.v.m. startblokkering)
 

Stinger

Actief lid
Wat is "gunstiger" ? Opsturen en nazien van de ecu (nog niet gerepareerd). Of een gebruikte ecu met eventueel "garantie".
 

Cordoba

Forumguru
ECU repareren kost al gauw honderden euro's, en dan blijft de vraag of ie te repareren is, zonder enorme kosten.
 

Joske

Forumguru
en de vraag is.. wil je een ECU überhaupt wel laten repareren.. zou hem liever vervangen zien, blijft aardig risico op alsnog storingen nadien. (nieuwe of oude)
 

ertromp

Forumguru
Is de massaansluiting van de accu ook goed schoon / niet gecorrodeerd? Als die massa slecht is kun je ook van allerlei meldingen krijgen en anders echt voor een Ecu gaan uit een sloop exemplaar
 

Cech

Lid
nog een aanvullende vraag mbt ECU

ik heb inmiddels begrepen dat er (iig) 2 ECU's zijn

1x rechts boven onder de motorkap (gezien vanaf de voorkant van de auto als de motorkap openstaat)
Dit zou een algemen/centrale/hoofd ECU moeten zijn)

1x de ECU van de stuurbekrachtiging (geen idee waar die geplaatst is... dat is mijn volgende vraag... afhankelijk van de reacties uiteraard ;- )

kan iemand mij vertellen of er idd meerdere ECU's zijn?
 
Bovenaan Onderaan