Uitlezen elektronica waar anders dan dealer ?

Cech

Lid
reactie op eerder posts

verigens moet je niet alleen de accupolen en de accuklemmen checken, maar ook de verschillende stekkeraansluitingen. Bijvoorbeeld die van de ECU (ook een ECU die door bijvoorbeeld geoxideerde stekkeraansluiting te weinig spanning krijgt, kan rare dingen doen).

voor mij slimmer om ECU zaken uit te zoeken dan onder de kap duiken voor oxidatiepuntjes .... geen idee waar ik moet zoeken

>

Overigens is 01290 de enige foutcode die tevoorschijn is gekomen, of had je er meer?

"SKODA UITLEESRAPPORT"

Tuesday,17,March,2015,09:18:17:61453
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator

Mileage: 159720km-99245mi



--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------


Chassis Type: 6Y (6Y - Skoda Fabia (1996 > 2008))
Scan: 01 02 03 08 09 15 17 19 25 37 44 46 55 56 76

Mileage: 159720km-99245miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 036-906-034-APE.lbl
Part No: 036 906 034 BK
Component: MARELLI 4LV G 3700
Coding: 00031
Shop #: WSC 13765
VCID: 5CBD9FC9CCDB8AC1527-4B4A
TMBCD46Y923295252 SKZ7Z0A0934365

3 Faults Found:
16785 - EGR System
P0401 - 35-00 - Insufficient Flow
17977 - Cruise Control Switch (E45)
P1569 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
17972 - Throttle Actuator (J338)
P1564 - 35-10 - Under-Voltage during Basic Setting - Intermittent
Readiness: 0000 0000

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 6Q0-907-37x-ASR.lbl
Part No: 6Q0 907 379 D
Component: ABS/ASR 5.7 FRONT V00
Coding: 00124
Shop #: WSC 13765
VCID: 3E7935413A87B8D15C3-515A

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. Labels: 6Qx-937-049-B.lbl
Part No: 6Q1 937 049
Component: BORDNETZ-SG. 1S30
Coding: 01170
Shop #: WSC 13765
VCID: 78F5E359582346E156F-513C

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 1C0 909 601 C
Component: 02 AIRBAG VW51 01
Coding: 12338
Shop #: WSC 13765
VCID: 2045EB39A033EE214EF-513C

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 6Yx-9xx-xxx-17.lbl
Part No: 6Y1 919 880 B
Component: KOMBIINSTRUMENT VDO V09
Coding: 16142
Shop #: WSC 11111
VCID: 458B5AAD5F51EB091D9-515A
TMBCD46Y923295252 SKZ7Z0A0934365

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl
Part No: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 1S30
Coding: 00014
Shop #: WSC 00820
VCID: 70E5DB7930531EA19EF-515A

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 44: Steering Assist Labels: 6Q0-423-156.clb
Part No: 6Q0 423 156 G
Component: Lenkhilfe 0004
Coding: 00110
Shop #: WSC 00000
VCID: 336F147501C565B9A3D-515A

1 Fault Found:
01290 - Reference Voltage; Steering Assist
29-00 - Short to Ground

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv. Labels: 6Q0-959-433.lbl
Part No: 6Q0 959 433 C
Component: 06 Komfortgerát 0003
Coding: 00067
Shop #: WSC 13765
VCID: 3B7F3C552995ADF97BD-4B00

Subsystem 1 - Part No: 6Q1959801
Component: 06 Tõrsteuer.FS TFK 0002

Subsystem 2 - Part No: 6Q1959802
Component: 06 Tõrsteuer.BF TFK 0002

No fault code found.

End-------------------------(Elapsed Time: 03:05)--------------------------
 

Cordoba

Forumguru
Even een correctie: elke auto heeft maar 1 ECU (Electronic Control Unit), daarnaast zijn er allerlei modules die deeltaken controleren, zoals bijvoorbeeld een comfortmodule die o.a. de centrale deurvergrendeling, elektrische raambediening en meer van dat soort zaken controleert. De ECU is in principe voor de motorregeling en alles wat het omheen hangt (startblokkering, regelen van brandstofhoeveelheid, moment van ontsteking (bij benzine) enz.) en nog wat andere zaken die niet via aanvullende modules bestuurd worden.

Via de site van Gerrit Speek, vind ik het volgende over je foutcodes:
foutcode: 16785 P0401 Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) doorvoer te klein
Hier staan interessante zaken vermeld op de site van Gerrit Speek, o.a. dit:
bij de (o.a.?) Golf-4 1.4 lt 16v komt deze fout vaker voor. Je kunt resetten en schoonmaken wat je wilt, de foutcode komt weer terug. Hier helpt maat één ding: de hele EGR vervangen door een nieuw (gemodificeerd!) exemplaar

Bij een Golf-4 1.4 16v van 2002 (Marelli ECU) is er geen tuner in Nederland te vinden die de EGR in de ECU kan wegschrijven
Opvallend omdat je ook een Marelli ECU hebt, als ik het uitleesrapport goed interpreteer, en ook een 1.4 16V blok, met mogelijk dezelfde motorcode als de genoemde Golf.

foutcode: 17977 P1569 (intermittent, dus niet continue optredend) Schakelaar Cruise Controle (E45) onwaarschijnlijk signaal
Mogelijke verschijnselen:
  • Cruise Control werkt niet
Mogelijke oorzaken:
  • (E45) defect (dat is de hoofdschakelaar van de Cruise Control, w.s. zit die in de stuurhendel)
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang (E45)
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
Extra info:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Controleer de Measuring Blocks in [01-Engine], kanaal 06 (Seat kanaal 66). Daar kun je precies zien (in veranderende nullen en enen) welke schakelaar eventueel kapot is
    • je ziet daar, als je deze open doet, 8 x een waarde, de achterste waarde is het rempedaal

foutcode
: 17972 P1564
Gasklepregelmodule (J338) lage spanning bij de basis instelling
Mogelijke oorzaken:
  • Accu spanning te laag
Mogelijke oplossingen:
  • Check spanning van de accu
  • Verbind een acculader tijdens het opnieuw inleren van het gasklephuis

foutcode: 01290 hex: 50A Referentiespanning stuurbekrachtiging
Mogelijke verschijnselen:
  • Stuurbekrachtiging werkt niet
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
  • ECU Stuurbekrachtiging defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check (meetwaardeblokken) stuurbekrachtinging
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Geoxideerde stekkers op de pomp zelf (is ook regelmodule)
  • Check de massapunten onder de accu
  • Bij VW zeggen ze dat heel het systeem moet vervangen stuurhuis en leidingen en electrische pomp (850 euro aan onderdelen)
Extra info:
  • Referentiespanning is de sensorspanning die ECU geeft aan de sensoren

Gezien deze combinatie aan foutcodes, denk ik aan een aantal zaken:
- sterk vervuilde motor inclusief EGR en gasklephuis
- er is een spanningsprobleem, oorzaak kan een spanningsregelaar op de dynamo zijn, die niet goed meer werkt, maar het kan ook een accu zijn die aan het eind van zijn levensduur is, maar ook corrosie op een stekkerverbinding of iets dergelijks.

De reden dat ik in deze 2 hoofdrichtingen denk, zijn als volgt:
- je hebt meerder foutcodes die met een vervuild gasklephuis/EGR samen kunnen hangen
- alle foutcodes kunnen ook veroorzaakt zijn, door een te lage spanning op de sensoren, dus ook de EGR-melding kan hiermee samenhangen.

Overigens is een foutmelding op de CC niet bijzonder voor een pre-facelift Fabia I, die van mij heeft het ook, maar de CC werkt normaal, alleen gebeurt het een enkele keer dat bij snelheid verhogen/verlagen de CC uitvalt, of ie niet direct pakt bij de 1e keer inschakelen, dus goede kans dat de foutmelding op de CC los staat van de rest.
 

Cech

Lid
Ik heb de accu laten controleren door de Anwb en conclusie is dat de accu goed is. Ook de Polen/punten zagen er prima uit volgens de Anwb-Dude

Waar ik heb laten uitlezen bevestigde de Anwb conclusie... Accu + (aansluit)punten zien er goed uit.

Ik ga er (gemakshalve) vanuit dat daar het probleem niet ligt.

@Cordoba
Waar zou jij de oplossing zoeken ?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst zijn de foutcodes gewist bij het uitlezen? Dan kun je beginnen met opnieuw uitlezen om te zien welke foutcode(s) er terug zijn gekomen. Foutcodes die het eerst terugkomen na het wissen, bevatten regelmatig ook de oorzaak van latere foutcodes.

Het spanningsprobleem kan ook bij de massa aansluiting zitten. Als de accu zelf en de accupolen in orde zijn, dan nog kan bijvoorbeeld het andere eind van de massakabel (dus de kabel tussen de minpool van de accu en het chassis van de auto) het probleem zijn, of heeft de ANWB dat ook gecheckt. Wat je ook zou kunnen (laten) checken: of je gasklephuis van binnen sterk vervuild (aangekoekt) is, dat is ook een aanwijzing voor een mogelijk vervuilde EGR.

Misschien dat je met deze tips wat verder komt, en wat Gerrit Speek ook al aangeeft: checken of de EGR klep wel goed open gaat.
 

Cech

Lid
Ja de foutcodes zijn gewist bij het uitlezen.
Stuurbekrachtiging lampje is sowieso blijven branden.

Mil is uitgegaan en van Utrecht naar Hilversum gereden. Niets aan de hand, lampje bleef gedoofd.
Vanuit h'sum naar Utrecht, halverwege, ging mil weer aan.

Opnieuw uitlezen is voor mij geen probleem (oude bekende.. Beide kindjes... Je kent het wel... Ouwe jongens krentebrood) maar EGR is weer nieuw voor me.

Wie of waar kan EGR gecheckt worden ?
 
Bovenaan Onderaan