Sjummie
Lid
Hallo,
Mijn eerste topic hier .
Sinds kort heb ik een fabia combi uit 2006, 1.4 16v.
Een paar maanden probleemloos gereden, totdat de motor ineens af en toe kortstondig in ging houden, vooral op de snelweg. Na een paar seconden kwam het toerental dan weer terug, maar motor is dan duidelijk het vermogen kwijt, acceleren ging moeizaam en soms moest ik hem zelfs even op de vluchtstrook parkeren omdat ik niet boven de 70km/h uit kwam.
Ik heb hem bij de skoda dealer langsgebracht, moest toch voor de apk.
De dealer constateert een verdachte 3e bobine en een defecte katalysator.
Klinkt plausibel gezien de symptomen.
Maar nu: Bobine en katalysator laten vervangen vraagt dealer maar liefst €1930 waarvan €1800 voor de katalysator.
Voor dat geld ga ik liever zelf klussen. Een katalysator kost een paar honderd, bobine een paar tientjes en wat speurwerk, o.a. hier op het forum, geeft me voldoende zelfvertrouwen om aan de slag te gaan.
Als ik de boel heb vervangen zou ik ook graag zien dat die foutcodes niet meer voorkomen, en zou ik graag de boel willen resetten zonder dat ik daarvoor naar de dealer hoef.
Wat ik nu graag aan jullie wil vragen: Is dit uitlezen iets wat ik zelf ook zou kunnen? Wat heb ik daarvoor nodig?
Of is dit te hoog gegrepen voor mij als gemiddelde klusser?
En misschien nog tips m.b.t. bobines en katalysator?
Dank jullie wel.
Groet,
Sander
Mijn eerste topic hier .
Sinds kort heb ik een fabia combi uit 2006, 1.4 16v.
Een paar maanden probleemloos gereden, totdat de motor ineens af en toe kortstondig in ging houden, vooral op de snelweg. Na een paar seconden kwam het toerental dan weer terug, maar motor is dan duidelijk het vermogen kwijt, acceleren ging moeizaam en soms moest ik hem zelfs even op de vluchtstrook parkeren omdat ik niet boven de 70km/h uit kwam.
Ik heb hem bij de skoda dealer langsgebracht, moest toch voor de apk.
De dealer constateert een verdachte 3e bobine en een defecte katalysator.
Klinkt plausibel gezien de symptomen.
Maar nu: Bobine en katalysator laten vervangen vraagt dealer maar liefst €1930 waarvan €1800 voor de katalysator.
Voor dat geld ga ik liever zelf klussen. Een katalysator kost een paar honderd, bobine een paar tientjes en wat speurwerk, o.a. hier op het forum, geeft me voldoende zelfvertrouwen om aan de slag te gaan.
Als ik de boel heb vervangen zou ik ook graag zien dat die foutcodes niet meer voorkomen, en zou ik graag de boel willen resetten zonder dat ik daarvoor naar de dealer hoef.
Wat ik nu graag aan jullie wil vragen: Is dit uitlezen iets wat ik zelf ook zou kunnen? Wat heb ik daarvoor nodig?
Of is dit te hoog gegrepen voor mij als gemiddelde klusser?
En misschien nog tips m.b.t. bobines en katalysator?
Dank jullie wel.
Groet,
Sander