Uitlijning en naloop

KWc

Lid
beste forumleden,

omdat mijn S2C 1.6TDI GL (2011) op de snelweg licht naar rechts trekt bij loslaten van het stuur heb ik de uitlijning op de 4 wielen laten controleren. Alle waarden vielen binnen de norm.
De wielen werden zelfs kruislings gewisseld (rij nu op winterbanden met stalen VAG velgen). Maar desondanks blijft hij lichtjes naar rechts trekken, vnl op de snelweg.

Het enige links-rechts verschil op het uitlijnrapport betreft de naloop van de voorwielen (caster).
Links: 8gr 1'
Rechts: 7gr 35'
referentiewaarden: min 7,17 max 8,17

De waarden liggen dus nog binnen de specificaties; volgens de uitlijner kan de naloop niet worden aangepast (maar na opzoeken blijkt het volgens mij wel te kunnen) en lijk het hem sterk dat dat van invloed is:arghh:.

Omdat de eerste uitlijner dus is uitgepraat moet ik naar een andere zonder de garantie dat die het kan oplossen. Vandaar jullie advies :thumbsup:.
 

Highway

Forumguru
Ik kan je helaas niet vertellen of de naloop aangepast kan worden. Wel even mijn ervaringen met uitlijnen (niet met een Skoda maar een Toyota). Het is mijn ervaring en wat ik heb ondervonden, in mijn ogen klopt het maar je kan er geen 'rechten' aan verlenen :tongue:

Tijdens het uitlijnen mocht ik erbij staan.... en dan heb je wel kans dat er nogal wat vragen komen. Ik ben in Eindhoven geweest (Dassen - ben ik zeer tevreden mee). Omdat ik de auto ik gebruik voor vakanties in Engeland, kwamen we op het otpic waarom de waarden links en rechts verschillend waren.

Zijn antwoord: de weg loopt hier wat schuin. Dat klopt - anders blijft het water erop staan. Bij de uitlijning houden ze hier rekening mee. Ze sporen de auto dusdanig, dat deze een beetje naar (ik dacht) links 'trekt'. Daardoor wordt de natuurlijk neiging naar rechts te trekken (loopt omlaag naar rechts) gecompenseerd.

Na uitlijning kon ik het stuur los laten voor een behoorlijke tijd - auto bleef netjes rechtdoor rijden.

In Engeland ook het stuur los gelaten, en daar merke ik wel dat die naar links ging lopen. Mijn conclusie hieraan is: links en rechts horen inderdaad niet 100% hetzelfde te staan, ter compensatie van de schuining van het wegdek.
 

Hans O.

Forumguru
Hoi. Wellicht loopt er een rem van één van je rechter wielen iets aan. Dit kun je zelf checken door de wagen even op te krikken. De wielen moeten vrijwel geruisloos en soepel blijven draaien als je ze ewn flinke zwieper geeft. Anders mogelijk een kapot wiellager.
 

Stinger

Actief lid
Uitlijnen is echt een vak apart. Goede bedrijven daarin zijn matig te vinden.

Helemaal mee eens. Tot heden heb ik nog geen echte uitlijn specialist kunnen vinden. Terwijl ze het wel claimen :facepalm:. De meeste doen alleen de sporing goed zetten en klaar.
 

peterrapid

Forumguru
Juist ter informatie de man die de uitlijning doet voor @Antera is een supergast, goeie uitleg waarom en hoe en verschil was duidelijk merkbaar misschien hiermee eventjes contact nemen als Mark je de gegevens doorgeeft
 

KWc

Lid
heb je het fenomeen ook op je zomerbanden? maw, zou het niet aan de winterbanden en/of stalen velgen kunnen liggen?
Dag na aankoop de kale zomerbanden op lichtmetaal vervangen door winterbanden op staal. Banden zijn allen dezelfde en velgen zo goed als nieuw. Wielwn trillen niet. Heb de banden al gewisseld met zelfde resultaat.

Daarom denk ik niet dat het aan de wielen ligt, maar aan het verschil in naloop o.i.d.
 

Neptukker

Forumguru
de meeste wegen liggen onder zogenaamde 'verkanting' en die is bijna altijd naar rechts (waterafvoer). Kan jouw beleving niet gewoon aan de weg liggen?
 

Monteurtje

Forumguru
De naloop (caster) is bij een Superb af te stellen. Door de bevestigingsconsole van achterste ophanging van de draagarm te verplaatsen.
Naloop zorgt ervoor dat na een bocht het wiel weer in de rechtuitstand komt.

Als je rechtuit rijdt en het stuur vasthoud, staat het stuur dan recht of iets scheef? Als die scheef staat is de uitlijning niet goed en zal de sporing iets afwijken.
Na uitlijnen is het verstandig om ook de basisafstelling van de stuurhoeksensor uit te voeren.
 

KWc

Lid
Als je rechtuit rijdt en het stuur vasthoud, staat het stuur dan recht of iets scheef? Als die scheef staat is de uitlijning niet goed en zal de sporing iets afwijken.
Na uitlijnen is het verstandig om ook de basisafstelling van de stuurhoeksensor uit te voeren.
Stuur staat zo goed als recht, ook volgens de uitlijner. Bij loslaten gaat iet iets naar rechts zodat ik iets naar links moet tegensturen om rechtdoor te gaan.
Zal wel even naar de dealer ermee moeten als ik dat van die stuurhoeksensor hoor...
 

achbrouwer

Forumguru
Banden spanning heeft ook invloed op de loop van de auto
hier al naar gekeken

uitlijnen is inderdaad een vak apart.
 

KWc

Lid
Banden spanning heeft ook invloed
is al naar gekeken.

Als ik even rondgoogle dan zie ik dat een auto afwijkt naar de zijde met de laagste naloop/caster. Alleen weet ik niet wat het maximale verschil mag zijn en of mijn verschil voldoende is om het probleem te veroorzaken.
 

Hans O.

Forumguru
Heb je al gecheckt of je rem(men) rechts niet iets aanlopen en of wellicht je wiellager niet kapot is?
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Monteurtje ook aangeeft is dit wel degelijk af te stellen bij de Superb. Ik heb al vaker gehoord, wanneer afwijkingen niet snel opgelost kunnen worden, dat uitlijners vaak met de smoes komen dat het niet afgesteld kan worden. In werkelijkheid is het vrijwel altijd een kwestie van gebrek aan kennis, geen zin (teveel moeite), of dat het teveel tijd kost naar verhouding van de kosten van het uitlijnen.

Zijn bij jouw auto ooit draagarmrubbers vernieuwd? (al eens gezien dat die gedraaid gemonteerd waren, waardoor de boel niet meer klopte)
 

KWc

Lid
Draagarmrubbers zijn nog nooit vervangen, zit volgens mij ook nauwelijks speling op. Buiten een lampje is er naast standaard onderhoud ook nog nooit wat kapot gegaan.
Iemand een goed uitlijnadres in Rotterdam of het zuiden van het land?
 

Schippersss

Forumguru
Ga zelf altijd naar pj bandenservice in de Waalhaven. Zelf goede ervaringen mee, ook vrienden en kennisen met verlaagde en sport onderstellen in gti's.
 

Highway

Forumguru
Zuiden -> Eindhoven, dan zou ik Dassen kiezen (profile tyrecenter Dassen). Daar heb ik erg goede ervaringen mee, je moet wel tijdig een afspraak maken ze zitten vaak erg vol.
 
Bovenaan Onderaan