uitval meters en lampjes

DennisStronks

Nieuw lid
Hallo,

ik weet dat het probleem al vaker langs is gekomen, maar ook ik heb uitval van mijn al mijn meters.
Eerst gebeurde het af en toe, maar nu blijft alles op 0 staan tijdens het rijden.

Bij mij gaan soms wel en soms niet alle controlelampjes op het dashboard branden wanneer ik hem op het contact zet.
Het lampje van de airbag gaat soms wel en soms niet aan.
Wanneer de lampjes wel zijn aangegaan en de benzinemeter naar een bepaalde waarde gaat, dan springen de meters meteen naar 0 wanneer ik de auto start.

Is er iemand die mij kan vertellen wat de oorzaak kan zijn, ik zit nu zelf te denken aan een aardingsprobleem aangezien er geen logica zit in de uitval van de lampjes/meters.

groetjes,

Dennis

johann

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DennisStronks</font><hr />

Hallo,

ik weet dat het probleem al vaker langs is gekomen, maar ook ik heb uitval van mijn al mijn meters.

groetjes,

Dennis

[/ QUOTE ]

En daar zat geen afdoende oplossing bij?
confused.gif

Accu en omgeving al onderzocht op corrosie, aarding?
Remlichten werken wel? Dit wil ook weleens problemen geven met lampjes.

Welkom trouwens,
wink.gif

En kun je nog iets meer info geven over type, bouwjaar? Dan zijn er wellicht mensen op dit forum die je gerichter kunnen helpen.

DennisStronks

Nieuw lid
ik heb de contacten op de achterkant van het dashboard ingespoten, de accu wil ik morgen bekijken.
Ik vind het erg raar dat sommige lampjes niet gaan branden, vooral die van de airbag.
Het gaat om een Octavia 1 66kw tdi uit 2000.

groetjes,

Dennis

SmurfForLife

Actief lid
Verwijder ook eens de geheugenmodule uit je auto.

Ook deze kan slecht contact maken. Koppel wel eerste je accu los voordat je deze losmaakt.....

Ben benieuwd naar de resultaten.

DennisStronks

Nieuw lid
ik heb vandaag massa aansluiting onder de accu schoongemaakt, ze waren behoorlijk groen.
De meters doen het nou een stuk beter, heel af en toe is er een terugval, maar dan komen ze meteen terug.
De lampjes op het dashboard doen het nou allemaal weer wanneer ik de sleutel omdraai.

Het is/was dus bijna zeker een probleem met de massa, nu maar hopen dat het probleem is opgelost.

Is er iemand die mij kan vertellen welke pin van de massa is, het gaat om de connector die aan de kant van de toerenteller zit, ik wil deze namelijk nog wel even doormeten?

Bedankt.

Dennis

purk

Senior Member
Dat wilde ik nou net tegen je zeggen, massakabels onder de accu geven vaker een probleem.

DennisStronks

Nieuw lid
is het trouwens verstandig om de oogjes van de massa aansluitingen te vervangen wanneer ze erg gecorrodeerd zijn?
Ik kan natuurlijk niet onder de bescherming kijken dus weet ik niet hoe de kabel er daar aan toe is.

DennisStronks

Nieuw lid
vandaag weer even met de auto bezig geweest en nu heb ik de contactpunten op het dashboard opnieuw gesoldeerd, er zat ook een beetje corrosie op 3 van de aansluitingen.
Tot nu toe zijn de meters (nog) niet uitgevallen dus ik hoop dat het zo blijft.

DennisStronks

Nieuw lid
het probleem is er nog steeds, de ene keer is bij een koude motor de andere keer bij een warme, er zit totaal geen logica in het uitvallen van de meters.
Ik kan me voorstellen dat bij slechte solderingen het uitmaakt of het warm of koud is ivm uitzetten en krimpen.

Weet iemand trouwens welke massakabel gebruikt wordt door de meters van het dashboard, is het die het dichtst bij de bumper of die aan de zijkant zit?

Bedankt.

groetjes,

Dennis

purk

Senior Member
Maak ze bijde schoon.....dan weet je zeker dat het goed is.
Bekijk ook eens het zekeringskastje op de accu, daar willen de kontacten ook nog wel eens van coroderen. geeft nog wel eens aan het ABS storingen.

DennisStronks

Nieuw lid
sinds maandag heb ik geen enkele keer meer uitval gehad van de meters, het lijkt of het probleem verholpen is.
Bedankt voor de hulp.

Dennis

rexer

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb blijkbaar de zelfde vraag als anderen hier. Ik heb een Skoda Octavia Tdi 90 pk van bouwjaar 99. Mijn tellers werken het meest van de tijd niet. Soms werken ze weer even om iets daarna terug uit te vallen. De lampjes werken wel. Ik ben eens even naar de garage geweest en heb het probleem voorgelegd. Hier zeggen ze dat het veelvoorkomend is bij 98 en 99 modellen. Ik heb dan gevraagd wat het zou kosten om te herstellen. Volgens de garagist zou het een 500 euro kosten. Ik moet toegeven dat ik even moest gaan zitten. Dat is toch wel veel geld voor een oude wagen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

purk

Senior Member
kijk de kabels na maak ze de contacten schoon of zet een nieuwe massakabel........

Bernhard

Nieuw lid
ik heb een maandje of drie geleden ook uitval van mijn meters van mijnoctavia (2000). gehad. ik heb toen op aanraden van iemand uit dit forum de accu eruitgehaald en de plaat onder de accu verweiderd. daaronder zitten gemeenschappelijke aardputen. die heb ik ingespoten met contactspray omdat losnemen en schoonmaken niet lukte vanwege de gasinstallatie. de volgende dag werkten de meters weer. en tot op heden nog steeds.
misschien heb je hier wat aan.

rexer

Nieuw lid
ik heb een maandje of drie geleden ook uitval van mijn meters van mijnoctavia (2000). gehad. ik heb toen op aanraden van iemand uit dit forum de accu eruitgehaald en de plaat onder de accu verweiderd. daaronder zitten gemeenschappelijke aardputen. die heb ik ingespoten met contactspray omdat losnemen en schoonmaken niet lukte vanwege de gasinstallatie. de volgende dag werkten de meters weer. en tot op heden nog steeds.
misschien heb je hier wat aan.

Ik heb dit vandaag gedaan. Ik heb de batterij verwijderd om zo aan de kabels te geraken. Ik heb ze losgemaakt en opgeschuurd om ze daarna met wd40 in te spuiten en vast te zetten. Spijtig genoeg heeft dit geen soelaas gebracht.

Als er iemand nog mogelijkheden heeft vertel ze dan aub. Ik heb namelijk geen zin om 500 euro te betalen voor een nieuw dashboard zoals de garagist me vertelde, mijn auto is namelijk al 8 jaar oud..

rexer

Nieuw lid
vandaag weer even met de auto bezig geweest en nu heb ik de contactpunten op het dashboard opnieuw gesoldeerd, er zat ook een beetje corrosie op 3 van de aansluitingen.
Tot nu toe zijn de meters (nog) niet uitgevallen dus ik hoop dat het zo blijft.

Waar vind je deze contactpunten op het dashboard?

DennisStronks

Nieuw lid
de contactpunten zitten op de printplaat waar de meters op zitten.
Ik heb er inmiddels een andere cockpit in gezet aangezien ik een paar weken later eerst een flipperkast kreeg en daarna een volledige uitval van de meters.

Ik heb de cockpit op de sloop gehaald voor 150 euri en hij werkt nog steeds goed, het enige wat je moet doen is naar de garage gaan om de code van de startblokkering te laten vervangen.

Iedereen nog bedankt voor alle tips, maar het heeft dus niet geholpen.

Dennis

Bovenaan Onderaan