Uitval rembekrachtiging en start-stop systeem

Beste allen,

Gisteren stond ik met mijn kersverse Octavia 3 (2000km op de teller) op de vluchtstrook met pech. Het systeem gaf ineens allerlei foutmeldingen. Het startstopsysteem kon niet worden geactiveerd (deze melding had ik al eens eerder gezien), maar nog meer verontrustend....de rembekrachtiging was uitgevallen en de het versnellings(schakel)blok was oververhit. Ik merkte dat de auto ook veel shokkeriger reageerde (DSG). Dus wegenwacht gebeld. De beste wegenman zag de foutmelding en deed de motorklep omhoog. Keek een beetje en deed eigenlijk niets en poeffffff melding verdwenen. Ik ben vervolgens zonder problemen naar huis gereden en de volgende dag deed alles het gewoon weer.

Heeft iemand anders hier ook al eens mee te maken gehad? Ik ga volgende week naar de dealer om de auto uit te laten lezen.
 
Alleen de ANWB heeft het een en ander uitgelezen, maar kon na het verdwijnen van de melding op de Amundsen niets meer vinden. Volgende week vrijdag gaat ie aan de computer bij de Skoda dealer. Benieuwd wat daar uit gaat komen!
 

Cordoba

Forumguru
Als de wegenwacht 'm uitgelezen heeft, zullen de storingen ook gewist zijn. Jammer dat je geen foutcode hebt gekregen van de ANWB, dan had je in elk geval iets gehad om naar de oorzaak te zoeken.
 

isonic125

Actief lid
Goeie tip. Mocht ik ooit door ANWB geholpen moeten worden dan zal ik om de foutcodes vragen.
Deze kan ik dan wanneer ik naar de garage ga overhandigen.
 
Dat is nu net het vreemde.... De ANWB heeft geen foutcodes bij het uitlezen gevonden. Ik hoop dus van harte dat de Skoda dealer wel wat kan vinden. Ik heb toch echt de foutmeldingen gezien..... of ik moet aan de medicatie ;) koekkoek
 
Een foutmelding op je ( NAVI-MaxiDot ) display is natuurlijk wat anders dan een foutcode in de systeemsoftware.
 

Joske

Forumguru
Een foutmelding op je ( NAVI-MaxiDot ) display is natuurlijk wat anders dan een foutcode in de systeemsoftware.
fijntjes opgemerkt! daar had ik over gelezen!

is net zoals de ESP gaat branden, daar slaat die volgens mij ook niets over op in de ECU (althans toch niet in de vorm van een foutmelding). Anders zou mijn dealer nogal raar kijken na het ritje van deze morgen... (het was spontaan Merry Christmas op mijn dashboard :D )
 

Cordoba

Forumguru
Bij sommige software/uitleesapparatuur betekent uitlezen van de foutcodes (in de ECU) automatisch gewist. Ik weet er net te weinig van om te kunnen zeggen wanneer wel en wanneer niet, maar het is bepaald geen uitzondering dat uitlezen van foutcodes ook wissen van de foutcodes betekent (tot ze opnieuw optreden).
 
Dank allen voor het meedenken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik eerst nog een keer de gloednieuwe auto bijna aan gort moet rijden voordat men weet wat er mis is. Ik heb echt de hoop dat ze bij Skoda nog kunnen zien wat er mis was.
 

cali05

Forumguru
Foutmelding die de anwb uitleest zijn codes waar de dealer niets mee kan. Heb ook eens een storing gehad. Uit laten lezen door de ANWB. Code opgeschreven en mee naar de dealer. Dealer koner niets mee omdat de ANWB uitleest met een universeel uitleesapparaat.
 

Joske

Forumguru
Klopt, maar die codes zijn wel vertaalbaar naar wel begrijpbare codes voor het VAGconcern.
 

Kire

Actief lid
Heb iets soortgelijks voor. Ruim 20,000 km gereden. Foutmelding "Uitval rembekrachtiging". VAB heeft dit uitgelezen en komt met onderdruksensor die te lage waarde aangeeft. Gaf als mogelijke oorzaak een steenmarter die zich tegoed wilde doen aan de heerlijke VAG kabels en slangetjes. Iemand dit al eerder gehoord?

Morgen even langs bij de garagist om een uitlezing te laten doen.
 

Joske

Forumguru
Steenmarter zou kunnen maar meestal fretten die aan de bougiekabels. Welke streek woon je?
 
Bovenaan Onderaan