update naar 2024 Amundsen MIB1(of2) Octavia3 - juni 2013

Rallye

Forumguru
Je auto is uit 2013 en heeft dus een MIB1 systeem. Dat systeem kan geen MIB2 kaarten gebruiken. De ECE2 tot ECE7 waarnaar je wordt verwezen zijn volgens mij verschillende werelddelen, geen updates. Na de door @hemi24 gelinkte pagina wordt duidelijk dat de laatste kaarten voor de MIB1 van 2020 zijn. Dat betekent dus ook dat evt. nieuwere kaarten niet meer te krijgen (en dus ook niet te koop) zijn. Het zou inderdaad kunnen dat je daarvoor een groter SD-kaartje nodig hebt. Gezien het beperkte belang zou ik het in China proberen.

Een nieuwere versie van de MIB navigatie in laten bouwen kan wel, maar wordt erg duur. Je hebt niet alleen een nieuwe unit (achter je dashboardkastje) nodig, maar ook een nieuw scherm. Je zou eens kunnen kijken bij Zenec voor een vervanging. Volgens mijn is er voor de MIB1 ook een uitbreiding die Apple CarPlay. Overigens ook niet goedkoop, zie bijvoorbeeld https://www.caroptions.nl/products/carplaybox-skoda?variant=46699292000590 of https://www.seat-online.nl/index.ph...droid-auto-upgrade-succesvol-ingebouwd.30781/ als je het zelf wilt doen.
 
Laatst bewerkt:

tompoes

Nieuw lid
Dank voor de uitgebreide en duidelijke reactie! Ik denk dat nieuw/2ndhand inbouw te veel vh goede wordt. Dan wordt het een soort van 20-80 maatregel: met 80% vd kosten/inspanning 20% effect sorteren: nein danke!

Ik ga voor een soort hybride oplossing die me zo weinig mogelijk kost : grotendeels de oude navi. Geholpen met routeplanner of een tomtomapp o.i.d.
 

hemi24

Forumguru
De meeste steden liggen in NL (en daarbuiten) altijd nog op exact dezelfde plek, dus zomaar verdwalen zul je niet…
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
de wegen in die steden veranderen wel constant
Nauwelijks!
Om ze in de steden echt te veranderen, zouden er hele wijken gesloopt moeten worden.
Wegen tussen steden en dorpen daarentegen kunnen wel (min of meer eenvoudig) omgelegd worden, maar dat gebeurt ook niet heel snel.
En als dat wel gebeurt is, staan er nog de borden van ANWB en Rijkswaterstaat............
Kortom, met een (nog meer dan standaard) verouderde navigatie kun je alsnog overal komen.
 

EdK

Forumguru
de wegen in die steden veranderen wel constant
Ja klopt helemaal , laatst reed ik op de grachtengordel van amsterdam, en verdomd alles was 100mtr verschoven....... :koffie:
Maar mooie er van was dat de kruisingen nog excact op hun GPS coördinaten lagen, dus toen ik links moest kon dat wel !
Alleen had groenlinks er weer een verboden in te rijden van gemaakt als proef en toen wist google / waze / FM en me VW navi niet meer wat te doen........
Maarrrrrrr gelukkig liep er nog een rasechte amsterdamse rond en kon ik in plat A'dam vragen hoe ik uit deze ple#ris stad kon komen......
Wat ik wil zeggen is dat het hulpmiddel NAVI je voor 100% binnen een straal van 100mtr ergens brengt
En binnen die straal vaalt een NAVI wel eens omdat het nieuw is of dat er een wegopbreking is oid.
Maar goed ik ben dan van de oude generatie , ja die van de papieren NAVI en het stratenboek ! En als je toendertijd de weg niet kon vinden dan deed je met de slinger je raampje open en vroeg je met je mond de weg aan locals.

En mooie er van is dat ik daar ook nog leuke contacten aan heb over gehouden.....!!
 

Slider

Forumguru
Ja klopt helemaal , laatst reed ik op de grachtengordel van amsterdam, en verdomd alles was 100mtr verschoven....... :koffie:
Dan heb je hele andere problemen gehad als je dat zag :ROFLMAO:
Nauwelijks!
Om ze in de steden echt te veranderen, zouden er hele wijken gesloopt moeten worden.
Wegen tussen steden en dorpen daarentegen kunnen wel (min of meer eenvoudig) omgelegd worden, maar dat gebeurt ook niet heel snel.
Ik heb gewoon een andere ervaring, die uiteraard kan en zal afwijken van andere mensen. Maar daarom claimen dat dus de wegen niet (of nauwelijks) veranderen, is te kortzichtig.
Dit zijn maar enkele voorbeelden uit mijn werkomgeving die ik persoonlijk heb opgemerkt afgelopen 5 jaar:

Voorthuizen heeft een rondweg gekregen. Was weiland.
Ede heeft een gloednieuwe by-pass weg gekregen voor hun oostelijke wijken om het centrum te ontzien. Was weiland.
Ede naar Arnhem, A12 heeft de complete oprit verlegd gekregen. Opeens andere kant van de provinciale weg voorsorteren. (5 rijbanen opschuiven tov van oude situatie)
Ede heeft het treinstation vernieuwd, midden in de stad. Hele andere route gekregen om er überhaupt te kunnen komen.
Hele woonwijken worden in meerdere plaatsen uit de grond gestampt.

Maar goed ik ben dan van de oude generatie , ja die van de papieren NAVI en het stratenboek ! En als je toendertijd de weg niet kon vinden dan deed je met de slinger je raampje open en vroeg je met je mond de weg aan locals.
Herkenbaar, ik heb dat vroeger ook veelvuldig gedaan. Had je ook meer overzicht dan op een schermpje :giggle:
 

EdK

Forumguru
Had je ook meer overzicht dan op een schermpje :giggle:
Vond ( en vind) het vragen aan de locals nog het leukst !
Alhoewel er soms mensen zijn die je heel stom aankijken als je om de weg vraagt !!
Je ziet ze denken............... hé heb je een google ???
Tot je zegt dat google ook niet de weg weet.....
 

hemi24

Forumguru
En er staat ook nog bebording waar je op kunt kijken, naast wat je schermpje je laat zien…
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

tompoes

Nieuw lid
........
Maarrrrrrr gelukkig liep er nog een rasechte amsterdamse rond en kon ik in plat A'dam vragen hoe ik uit deze ple#ris stad kon komen......
............
Dan heb je nog geluk gehad dat een Amsterdamse de weg kénde. Hoe vaak kennen ze hun eigen straat niet eens?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Frup

Forumguru
Dan heb je nog geluk gehad dat een Amsterdamse de weg kénde. Hoe vaak kennen ze hun eigen straat niet eens?
Maarrrrrrr gelukkig liep er nog een rasechte amsterdamse rond en kon ik in plat A'dam vragen hoe ik uit deze ple#ris stad kon komen.....
Grappig, ik ben in Amsterdam geboren en heb daar tot m’n 40e gewoond.
Als je me in plat Amsterdams de weg had gevraagd, had ik je vermoedelijk niet eens verstaan. Had dan even moeten omschakelen en goed luisteren.
Als ik nu, na 25 jaar, weer in Asd ben ken ik m’n oude buurtjes nog wel. En op de fiets red ik me wel. Maar voor de rest is er zóveel veranderd (nieuwe wijken en straten), dat ik terugval op Tom om de weg te vinden.
 

EdK

Forumguru
Wel @Frup als ik de wijken zeeburg en ijburg in rij dan rij ik ook met gevoel van waar ben ik nu beland.
Net als rond de albert kuyp markt, daar is zoveel nieuwbouw en renovatie gedaan dat ik ook niet meer me oude bekende delen van A'dam terug vind.
Maar goed ik heb in me jeugd jaren in Diemen gewoond en de straat waar ik gewoond heb is er ook nog steeds, maar verder zijn er hele plekken in Diemen ( noord en zuid ) die ik niet ken en net als de wijk bij de Diem meertjes.
Maar ik kom er met navi toch steeds nog wel op de plekken, en met de oude manier van vragen.......
 

Arjan1985

Forumguru
Vroeger toen ik in 2005 (net 20) afreed voor taxichauffeur als bijbaantje had dat bedrijf 2 TomToms en de rest had een stratenboek van heel Noord Holland in z’n auto. Heb vaak aan lokale mensen de weg moeten vragen. Prachtige tijd. Je wist nadien voor altijd de weg uit je hoofd.
En in die tijd had je bij élke ingang van een dorp of stad zo’n zuil met alle straten erop met daaronder wat lokale reclame.
Daar kon je dan even stoppen (parkeer haven) om de weg te zoeken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Na het Shell stratenboek (op zich al een mooie uitvinding) maar nog lang vóór de GPS-navigatiesystemen hadden we ook nog de routeplanner op een diskette, reclameobject van AutoLease Holland. Geweldig was dat; de grote routes door heel Nederland wist ik wel uit mijn hoofd, maar via die diskette zoomde ik in op de laatste paar lokale kms van de route en daarvan nam ik dan een printje mee. Scheelde veel zoek- en vraagtijd!
 

hemi24

Forumguru
En dan had je bij de grotere plaatsen nog de stadsplattegronden, waar je nog een keer bij kon stoppen om te kijken.

Die zijn ook stilletjes uit het straatbeeld verdwenen.
 
Bovenaan Onderaan