Update Navi wil nog niet lukken

zjoske

Nieuw lid
Het is me gelukt met een Columbus systeem en een willekeurige micro SD card.

Stap 1: Micro SD card formatteren naar VAT32
Stap 2: De bestanden er los op te zetten na downloaden (had eerst de zipfile en de uitgepakte folder er op staan, dit werkte echter niet)
Stap 3: handleiding volgen op de update portal.

(met een windows 10 systeem gewerkt)

PaulPG

Lid
Ik heb geduldig afgewacht tot de nieuwe kaarten in CW25 beschikbaar zouden komen. Het val me op dat de kaartfiles bijna allemaal van november 2019 zijn. Loopt dus ruim een halfjaar achter bij release. Waarom dan pas na halfjaar publiceren? De kaartbestanden dateren van rond CW45, oftewel de vorige release. NL.jpg

hemi24

Forumguru
@PaulPG : je kunt ook de kaarten halen van de site van Volkswagen, dan heb je geen half jaar vertraging...

Helaas zijn daar nog geen nieuwe kaarten beschikbaar voor de Amundsen MIB2.

japius

Lid
Dankzij de goede uitleg hier, in het grote Columbus topic en het "Navigatie Updates 2018/2019 en 2019/2020" topic heb ik net mijn fonkelnieuwe Columbus een update van versie 175 (2019) naar 177 (2019/2020) gegeven. Natuurlijk heb ik eerst zelf lopen klooien voordat ik hulp zocht op het forum, maar ja, zonder schelden en moeite geen voldoening ;)
Ik gebruik een Mac en heb een 32 GB SD kaart class 10 in exFat geformatteerd. Fout 1: zip bestand op kaart gezet. Fout 2: uitgepakt op SD kaart gezet zonder clean-up tool te gebruiken. Drie maal was scheepsrecht en de derde keer volgens de tips op de kaart gezet m.b.v. CleanMedia tool (die inmiddels 1,09 Euro kost).
Vanuit het menu van de navigatie blijft de Columbus zoeken naar de update, dus de andere tip die ik had gevonden om "Menu" langer ingedrukt te houden gebruikt. Via dit onderhoudsmenu de update gestart en binnen een uurtje was het gepiept. Twee keer opnieuw starten en de navigatie en alle andere zaken werken prima.
Natuurlijk een klein smetje dat de dealer dit niet even heeft gedaan voor aflevering, maar ik vind het ook wel leuk om de Columbus te leren kennen.

Hartelijk dank voor je aanwijzing.
  • vanaf een Mac, op een Micro SD card met adapter naar SD card, werkte het niet
    • met de zip file
    • in een subfolder
    • als losse files
    • in Slot 1
    • in Slot 2
    • met of zonder opgeruimde files
De truc was voor mij, om de Micro SD card te formatteren als exFAT. Dat heb ik op een Ubuntu machine gedaan. Het duurde eeuwen om de 25GB zip uit te pakken op die exFAT card maar nu heb ik een situatie die werkt. Samenvattend:
  • MicroSD, 32 GB, geformatteerd als exFAT
  • ZIP direct uitpakken op die card, dus geen subfolder
  • in Slot 1
  • in de Navigatie, naar Setup -> Informatie -> Update en het werkt.
Nogmaals, hartelijk dank!

Bovenaan Onderaan