Update Navigatie Skoda Octavia II

RobV1955

Nieuw lid
Hallo,

Wij hebben een Octavia type II bouwjaar 2018, wij hebben deze pas gekocht 2e hands alleen ontbreekt het SD cardje in de navigatie.
Ik wil graag dat de navigatie wordt opgedate, ik heb via marktplaats een SD cardje besteld voor onze Octavia.
Wij hebben een Columbus navigatie , en er zit net onder het scherm in het midden een opening voor een SD card, maar nu zit er nog niets in.
Als ik nu het bestelde SD cardje er steek geeft het scherm aan : Controleer Card !
Ik heb al geprobeerd bij systeem te zoeken maar kan niks vinden om dit up te daten.
Ik ben bang dat het niet het juiste SD cardje is?

PS ik heb een foto hierbij deze vraag gestuurd van de SD card die ik had besteld.

Kan iemand mij AUB helpen hiermee hoe je moet updaten, of is het niet het juiste SD cardje ???

MVG. Rob V.

Bijlagen

• IMG_20241208_200150614_MP.jpg
    IMG_20241208_200150614_MP.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 15

Tees

Donateur
Volgens mij lopen er wat dingen door elkaar: een 2018 Octavia is een Octavia III. Kan je een foto posten van je radio/navigatiesysteem? Dan kunnen we bepalen welk type er in jouw wagen zit.

hemi24

Forumguru
Columbus in een 2018 Octavia met een slot voor een geheugenkaartje onder het scherm?
Ik ben benieuwd naar de foto’s!

Het kaartje komt zeker van een Chinese Scoda verkoper? :D

RobV1955

Nieuw lid
Sorry ik zag dat ik een type foutje had gemaakt, onze Octavia is van 2011 !

Hier is een foto van ons navigatie

Bijlagen

• IMG_20241215_201706875_MP[1].jpg
    IMG_20241215_201706875_MP[1].jpg
    1,4 MB · Weergaven: 24

Tees

Donateur
Ik had al zo'n vermoeden. Volgens mij heb je t verkeerde kaartje gekocht, dat ziet eruit als een kaartje voor een MIB (1/2/3) systeem. Jij hebt een RNS510. Volgens mij moet je die updaten vanaf een DVD, deze gaat niet vanaf een SD

De laatste kaarten voor deze generatie systeem stamt trouwens uit 2020 of '21, ze zijn gestopt met updaten ondertussen.

RobV1955

Nieuw lid
Ok. Maar waarom zit er dan een plek voor een SD card in de navigatie??

Of moet ik een SD card hebben van 2020 / 2021?

GR Rob V

EdK

Forumguru
Heb zo'n vergelijkend toestel in me Caddy zitten maar dat is zeg maar de amundsen.
Dus ook een cd lader en 2 SD sloten.
En navi SD kaart kan in beide sloten gedaan worden en dan op genavigeerd worden.
Maar goed ik heb dus continu de SD kaart in slot zitten met het kaart materiaal dus op de SD kaart waarvan er genavigeerd word.

Maar goed mijn Caddy is van 2020 of 21 even uit hoofd.....

Maar misschien dat @Antera weet aan hand van je foto over welk model er word gesproken en via welk slot je moet updaten en welke link je hiervoor moet hebben !?

Tees

Donateur
@EdK volgens mij is dat nou juist een van de verschillen tussen de Amundsen en de Columbus (van die generatie): de Amundsen navigeert vanaf de SD kaart, de Columbus vanaf de HDD. En dan is er nog de Amundsen+, die navigeert ook vanaf de HDD, maar update via een SD kaart ipv een DVD. En er is voor mij geen twijfel, dit is een RNS510.

De SD kaart is er bij de Columbus voor muziek, en kán ook gebruikt worden voor kaartupdates (maar is niet de officiële route, je gebruikt dan de DVD image die je op een SD kaart zet).

Slider

Forumguru
Heb zelf ook deze RNS510/Comubus navi gehad in mijn O2 FL uit 2009 destijds.
Deze update DVD's zijn nog steeds te koop.

Je kunt ze ook zelf branden:
Dan kan alleen via speciale Dual Layer DVD's (die had ik er speciaal voor gekocht) die de dubbele capaciteit hebben van 8,5Gb. Tevens moet je DVD brander dat ook ondersteunen, maar dat doen de meeste wel op het eind van het DVD tijdperk toen. Al is controleren op voorhand wel verstandig.

Installeren op de HDD van de Columbus duurt lang, raadzaam een druppellader aan je accu te hangen.

@RobV1955 Welke map versie heb je er nu in navigatie geïnstalleerd staan? Kans is ook dat er al de meest "recente" versie in zit, omdat er geen nieuwere meer voor uitkomen al enkele jaren.
Wat ik kan vinden zo snel lijkt V17 uit 2020 de laatste versie te zijn. Wellicht is het niet raadzaam geld te steken naar een update van nu al bijna 5 jaar oud. Tevens herinner ik me vooral hoe enorm traag de Columbus werkte, ik navigeerde er nooit mee om die reden.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Bakkertje

Forumguru
Op Marktplaats kun je ze nog vinden.

Mod edit: MP advertenties kun je via pm delen, niet zo in een open forum....Link verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik heb een jaar of 2 terug mijn O2 (Amundsen+) ook geupdate naar die laatste versie, ook via Marktplaats. Ik gebruik de navi nog steeds vaak, gaat vrijwel altijd goed. Alleen files detecteert ie te traag, dus daarvoor zet ik af en toe Google Maps aan op mn telefoon.

Op termijn vervang ik m misschien een keer door een Zenec oid, maar voorlopig is die investering mij niet de moeite waard.

hemi24

Forumguru
Maar waarom zit er dan een plek voor een SD card in de navigatie??
Om bijvoorbeeld muziek af te spelen…

Maar goed de kaarten van de RNS Columbus wordt standaard ge-update via een DVD.
Staat mij iets bij dat vanaf een bepaalde software-versie de update ook via een SD kaart zou kunnen.

EdK

Forumguru
En er is voor mij geen twijfel, dit is een RNS510.
Tees ik spreek dit toch nergens tegen ?
IK heb het er alleen over dat ik een nagenoeg zelfde (look) in de caddy heb zitten en die draait op een SD kaart in 1 van de 2 sloten die er in zit en ook nog een CD/DVD slot heeft.
En zoals gezegd navigeert deze dus op een SD kaart in slot 1 of 2 , en kan beide ook gebruiken voor muziek ennnnnn de CD/DVD speler kan ik ook nog voor muziek gebruiken.... alleen die heb ik nog nooit gebruikt en is zelfs nog nooit een CD ingegaan

hemi24

Forumguru
IK heb het er alleen over dat ik een nagenoeg zelfde (look) in de caddy heb zitten en die draait op een SD kaart in 1 van de 2 sloten die er in zit en ook nog een CD/DVD slot heeft.
Dat is wat ze bij Skoda de MIB Amundsen PQ noemen.

In feite een MIB systeem voor wagens die nog op het oude PQ chassis gebaseerd zijn.
Qua afmetingen hebben deze units de vorm van de RNS navigatiesystemen.

Late modellen van de Yeti en de Rapid hadden deze unit ook.

RobV1955

Nieuw lid
Hallo Slider, ik heb even gekeken bij de systeem instellingen, daar staan deze gegevens< zie deze foto.

Gr Rob V

Bijlagen

• versie[1].jpg
    versie[1].jpg
    1,3 MB · Weergaven: 16

hemi24

Forumguru
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Ok, wat @hemi24 dus zegt, je kan naar V17 als maximum, maar ook die is ondertussen flink verouderd en dat wordt alleen maar erger.
Ga vooral zelf na of je dat wilt gebruiken als navigatie op die manier.

Bovenaan Onderaan