Updates

Hallo allemaal, daar was ik maar weer eens met een vraagje.
Ik rijd sinds november 2022 in onze Karoq maar heb nog nooit een update voorbij zien komen. Als ik steeds kijk bij Systeem / Updates staat er nooit wat. Desalniettemin staan rotondes/wegen die in het echt al meer dan een jaar bestaan niet in het navi-systeem.
Het Systeem-scherm geeft aan dat de Navigatiedatabase versie 23.2 is. Is dat februari 2023 ? Dan zal er wellicht toch een update hebben plaatsgevonden zonder dat ik dat merk ?

Groet, Dirk

EdZ

Donateur
Bij mij staat bij navigatie-setup-versie dit: IMG_20230417_170844_HDR.jpg
Blijkbaar niet hetzelfde systeem...ik heb de update via SD kaartje gedaan.

hemi24

Forumguru
@EdZ : jij hebt een MIB2 (en je loopt achter met je kaart, aangezien 2010 de laatste versie is i.p.v. 1810)…

@Karocker : volgens mij is 23.2 de actuele versie voor jouw MIB3 apparaat. Afgelopen week was een mede-Skodarijder bij mij voor een aanpassing en ook bij hem stond de kaartversie op 23.2.

• Leuk
Waarderingen: EdZ

ertromp

Forumguru
23.2 is inderdaad de actuele versie. Die is er medio eind maart opgekomen.
Die .2 heeft niets te maken met een maand oid.

EdZ

Donateur
@EdZ : jij hebt een MIB2 (en je loopt achter met je kaart, aangezien 2010 de laatste versie is i.p.v. 1810)…
Da's dan vlot, heb ik in december nog gedaan...maar goed, thx, ik trek de SD kaart er wel een keer uit.
Ik had eigenlijk verwacht dat er wat navigatie betreft weinig verschil zou zijn tussen MIB2 en andere versies. Maar ik loop weer eens een keer achter. Dat heb je met die 2e handsjes >.<

ertromp

Forumguru
Benieuwd wanneer dan 23.3 gaat komen. Eind April? Zelfs dat lukt de VAG groep niet om periodiek eens per maand met een update te komen

6 april was het nog die van februari
6afb68753ba6f3dd8b12da9d3d0f0dd7.jpg

hemi24

Forumguru
Volgens mij is het in de afgelopen jaren wel vaker voortgekomen dat er een maand voorbij ging zonder een kaartupdate..?

ertromp

Forumguru
Kunnen ze nog wat leren van Google die constant updated.
Ze staan niet bepaald vooraan. Ook met de updates niet. Dan zouden ze iedere week beter kunnen gaan updaten

Dank voor al jullie reacties. 23.2 is dus kennelijk de meest actuele. Blijkbaar heeft die update zich volledig automatisch voltrokken want ik heb er niets van gemerkt. Moet me wel van het hart dat als in een update van 2023 nog niet eens de situatie is weergegeven zoals die hier in de buurt al begin 2022 is gewijzigd ik weinig vertrouwen heb ik die navi. In de praktijk gebruik ik dus eigenlijk altijd Waze via CarPlay op het middenscherm. De navi staat hooguit (zonder ingegeven reisdoel) aan op de virtual cockpit zodat ik een beetje de kaart van de omgeving in beeld heb.

Groet, Dirk

CharlesTucker

Forumguru
Kunnen ze nog wat leren van Google die constant updated.
Mwaah, klpt wel, maar alleen daar waar ze denken geld te kunnen verdienen. De wijk waar ik zelf woon is ruim 10 jaar geleden op de schop gegaan, en zowel bij Skoda als bij Google klopt het nog steeds niet. Bij Google is het een mengelmoes van de oude en nieuwe situatie, stratenpatroon klopt niet, huisnummers kloppen niet en postcodes kloppen niet met de huisnummers/straten. Ik heb zelf een paar keer geprobeerd wat correcties aan te brengen, daar wordt je vriendelijk voor bedankt, en vervolgens gebeurt er niks. https://www.openstreetmap.org/ klopt verreweg het beste (maar ook daar heb ik zelf aan bijgedragen, daar wordt ook daadwerkelijk wat gedaan met je input)

• Leuk
Waarderingen: rmvw

Canon-Eye

Forumguru
Moet me wel van het hart dat als in een update van 2023 nog niet eens de situatie is weergegeven zoals die hier in de buurt al begin 2022 is gewijzigd ik weinig vertrouwen heb ik die navi
VAG-kaarten lopen standaard jáááren achter bij de werkelijkheid. Wen er maar aan...

De meest recente kaart staat op mijn mib2-Amundsen en die is ook nog altijd niet in staat om de juiste maximumsnelheden te laten zien op snelwegen en in de meeste 60km zones. Ik krijg bv. overdag nog steeds 130 te zien op vele snelwegen.
Mijn simpele tomtommetje met 1x per kwartaal een update deed dat reeds vanaf dag 1 van de gewijzigde regels (DRIE jaar geleden alweer!) helemaal correct, overdag én 's avonds. Ik word wel bestookt met "voordelige" aanbiedingen om 'm door een modernere variant te vervangen, met wekelijkse updates via wifi en zo, maar dat gemak is me voorlopig geen 200-300 Euro waard.

CharlesTucker

Forumguru
Enigszins off-topic. maar nu ben ik wel benieuwd hou oud jouw TT dan is. Ik heb er ook eentje in de kast liggen, wel met wekelijkse updates via WiFi en zo, en dat ding is ook al ruim 6 jaar oud. Ik had 'm gekocht voor in m'n O2, ik heb inmiddels de O3 ook al weer bijna 5 jaar.

Verder, wel jammer dat TomTom de slag richting ingebouwde systemen gemist heeft, qua up-to-dateheid, kwaliteit maar ook gebruiksgemak is het echt wel (veel) beter dan wat er in de gemiddelde VAG auto zit. VAG kan inderdaad veel van TomTom leren. Maar ondanks dat ben ik toch blij met m'n ingebouwde Columbus, ziet er zoveel netter uit, geen losse kabels in de auto, niks in- en uitpluggen, van dat werk. In het dagelijkse gebruik merk ik wel dat het allemaal niet heel erg up-to-date is, maar als ik heel eerlijk ben stoort het me niet echt. Ik gebruik vooral de live-traffic (van TomTom), en die is wel gewoon goed en echt live.

Ik ben ook wel benieuwd hoe lang TomTom het nog volhoudt. Op de aandelenmarkt doen ze het niet echt lekker, ze hebben laatst een hele forse ontslagronde gehad, en er loopt ook redelijk wat (goed) personeel uit zichzelf weg.

Canon-Eye

Forumguru
Enigszins off-topic. maar nu ben ik wel benieuwd hou oud jouw TT dan is.
Het is een Start40, maar wanneer ik die precies heb gekocht is lastig te achterhalen, dat wordt een langdurige zoektocht in mijn bankadministratie omdat ik niet meer weet wie 'm geleverd heeft. Ik schat hem toch wel,op een jaar of 8 à 10.
Overigens heb ik geen losse kabel, de adapter zit weggewerkt in het zekeringenvakje aan de linkerkant van het dashboard (A-stijl) en daar steekt dus precies zoveel kabel uit (15 cm of zo) dat ik 'm van zijn pootje kan tillen om mee te nemen naar de laptop voor updates. Er ligt standaard een zwarte baseballcap overheen; als hij in gebruik is heb ik veel gemak van de klep daarvan.

EdZ

Donateur
Je moet wel weten waar je je kaarten haalt, want sinds eind November is er al officieel de 2010…
(en dan zat er nog een 19xx versie tussen waarschijnlijk)
Dan zal ik 'm niet van de juiste plek hebben. Kwam 'm hier tegen: https://updateportal.skoda-auto.com/
Toch maar weer eens kijken, er staat nu een 2023-versie. Zeggen ze.
Grappig, oorspronkelijk stond er zo te zien heel europa op (45 landenafkortingen, data heb ik nog), wat volgens de site niet past. Laatste keer waren 18 landen en is nu bezig met 20 landen...

Mij benieuwen of dat goed gaat :-)

Edit: nu versie 1910, toch 1 vooruit gegaan. Goed genoeg.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Kaarten voor het Amundsen (MIB) systeem haal je beter bij VW of Seat; Skoda loopt standaard een versie achter.

CharlesTucker

Forumguru
TT40 is geproduceerd tussen 2014 en 2016, dus we hoeven niet echt op zoek naar de berichtjes over de A-stijl. Wel gaaf dat die dingen gewoon blijven werken, het is/was toch een mooi bedrijf, ik hoop oprecht dat het niet helemaal kapot gaat. Hopelijk staan er wat fabrikanten op (VAG??) die meer gebruik gaat maken van de diensten en kennis van TT.

Bovenaan Onderaan