Interessant artikel, maar een winst van 3M op een omzet van 141M is niet heel veel, zeker niet als 15M daarvan eenmalig is, de verkoop van Cyient. Ook hebben ze onlangs redelijk bespaard op salariskosten door het gedwongen ontslag van een groot aantal medewerkers (naar eigen zeggen omdat hun werk geautomatiseerd is). Ook hebben een aantal (goede) medewerkers zelf ontslag genomen. Het artikel noemt wel het gebruik van open data, alsmede de samenwerking met een aantal grote jongens, dus er zijn zeker redenen om enigszins positief te zijn.
Samenwerking lijkt hier toch de sleutel te zijn. Als je in de credits van de systemen in je Skoda kijkt zie je dat het het samenraapsel is vanuit allerlei bronnen, zowel de soft/firmware als de data (kaartmateriaal, traffic info). TT is vrij goed in het maken van combinaties van data, en vooral in het snel en eenvoudig beschikbaar stellen daarvan. En dat is precies wat bij veel andere systemen (zoals zeker genoemd in dit en vele andere topic)s een groot probleem is. Als het ze lukt om een groter aantal fabrikanten, zoals VAG, daarvan te overtuigen, en daarmee een groter aandeel in de systemen te verkrijgen, zijn er zeker mogelijkheden. Als VAG klanten kunnen we daarmee misschien wel helpen door te blijven klagen over de achterstand in het kaartmateriaal wat we momenteel in onze Skoda's hebben.