@snapo6 welke accu heb jij uiteindelijk genomen en hoe is die bevallen?
Ik had onlangs het idee dat de startmotor net even te weinig spanning krijgt (ik hoorde 'm bijna even stilvallen en ook het instrumentenpaneel slaat soms bijna helemaal uit tijdens de eerste 'cranks') Ook zie ik dat de opbrengst van de verlichting (koplampen) altijd merkbaar beïnvloed wordt als bijv. de koelvin aan slaat of als ik de elektrische ramen gebruik.
Dus even eea nagemeten. Kom ik uit op de volgende resultaten.
-'koud' gemeten, auto staat alweer ruim 2 dagen stil: 12,14V
-tijdens 1e start: 9,4V
-tijdens 2e en 3e start: 9,6V en 9,3V
-14,3V met draaiende motor.
Deze resultaten zijn nog goed, dat had ik op het Autoweek forum al even nagevraagd. Daar werd geopperd om de massacontacten te controleren. Dat dus maar op de groeiende auto-klus lijst gezet...
Door dit alles kwam ik er wel achter dat de huidige accu van een goed merk is. Het is een 64Ah Exige Premium*** EA640 Super Power. Qua specs (o.a. de 640 cold crank amps) zit ie absoluut in het hogere segment. Toch heb ik dus niet het idee dat ie top presteert. Ik heb geen idee hoe oud de accu is / hoe lang in deze auto gemonteerd.
Volgens de voertuig sticker heb ik een 90A dynamo en zou er (slechts!) een 60Ah 280 A (wordt hiermee de cca aangeduid?) accu in hoeven (dat lijkt me wel weinig?)
Volgens ETKA zijn er voor het bouwjaar van mijn Octavia 44Ah tot 95Ah geleverd, met resp. slechts 220A en 440A en opvallend ook is dat de 61Ah accu die volgens ETKA in mijn auto zou moeten zitten, helemaal niet gaat passen (te breed qua fysieke afmetingen)