Upgrade capaciteit batterij/dynamo

snapo6

Senior Member
ff een vraagje.

90A vervangen door 120A dynamo (artikel nr Skoda 028903028E).
Kan iemand (wss @Joske) volgende uitzoeken:
- is de spanningsregelaar los te bestellen, zo ja wat kost het?
- is de regelaar te vervangen zonder de dynamo helemaar los te halen?

Thnx
 

Joske

Forumguru
Zo, heel het topic nog eens door genomen en het volgende gevonden in ETKA:


Naamloos.png

Zoals je kan zien moet je volgens mij gemakkelijk aan de spanningsregelaar kunnen na verwijderen beschermkap. Maar wat ik nog opmerkelijker vind is... dat spanningsregelaar 070903803B toepasbaar is op dynamo 1,3,4,5,6 en 7... Deze laatste (7 dus) komt overeen met het onderdeel dat ik paar pagina's terug gepost heb. (afbeelding van onderdelencatalogus met mogelijke dynamo's)

Ik weet niet hoe een spanningsregelaar exact werkt.. :pieker: maar zou dit dan willen zeggen dat deze uitwisselbaar is met je huidige dynamo?

spanningsregelaar kost 70 euro trouwens. (bij dealer, ongeveer)

Hopelijk ben je iets met deze info?
 

turboturbo

Forumguru
@snapo6 welke accu heb jij uiteindelijk genomen en hoe is die bevallen?

Ik had onlangs het idee dat de startmotor net even te weinig spanning krijgt (ik hoorde 'm bijna even stilvallen en ook het instrumentenpaneel slaat soms bijna helemaal uit tijdens de eerste 'cranks') Ook zie ik dat de opbrengst van de verlichting (koplampen) altijd merkbaar beïnvloed wordt als bijv. de koelvin aan slaat of als ik de elektrische ramen gebruik.

Dus even eea nagemeten. Kom ik uit op de volgende resultaten.

-'koud' gemeten, auto staat alweer ruim 2 dagen stil: 12,14V
-tijdens 1e start: 9,4V
-tijdens 2e en 3e start: 9,6V en 9,3V
-14,3V met draaiende motor.

Deze resultaten zijn nog goed, dat had ik op het Autoweek forum al even nagevraagd. Daar werd geopperd om de massacontacten te controleren. Dat dus maar op de groeiende auto-klus lijst gezet...

Door dit alles kwam ik er wel achter dat de huidige accu van een goed merk is. Het is een 64Ah Exige Premium*** EA640 Super Power. Qua specs (o.a. de 640 cold crank amps) zit ie absoluut in het hogere segment. Toch heb ik dus niet het idee dat ie top presteert. Ik heb geen idee hoe oud de accu is / hoe lang in deze auto gemonteerd.

Volgens de voertuig sticker heb ik een 90A dynamo en zou er (slechts!) een 60Ah 280 A (wordt hiermee de cca aangeduid?) accu in hoeven (dat lijkt me wel weinig?)

Volgens ETKA zijn er voor het bouwjaar van mijn Octavia 44Ah tot 95Ah geleverd, met resp. slechts 220A en 440A en opvallend ook is dat de 61Ah accu die volgens ETKA in mijn auto zou moeten zitten, helemaal niet gaat passen (te breed qua fysieke afmetingen)

soorten accu.png
 

andrehj

Forumguru
-'koud' gemeten, auto staat alweer ruim 2 dagen stil: 12,14V
-tijdens 1e start: 9,4V
-tijdens 2e en 3e start: 9,6V en 9,3V
-14,3V met draaiende motor.
Deze resultaten (op het voltage met draaiende motor na) zijn helemaal niet goed. De accu moet na twee dagen nog boven de 12.5 Volt zitten, en tijdens het starten mag de spanning niet onder de 10.5 Volt komen.
Kortom, snel een nieuwe kopen, want hiermee ga je het deze winter niet volhouden.
Ik weet niet wat er maximaal in je Octavia past, maar als je 278 lengte en 190 hoogte kan hebben zou ik gewoon blind een Varta E44 (heb ik ook in mijn S2) kopen. Heb je voor minder dan 100 euro in huis, dus dat lijkt me alleszins acceptabel.
 

Cordoba

Forumguru
De 'rustspanning' is naar mijn idee inderdaad ook net iets te laag, bij een echt goede accu zit die volgens mij zo rond de 13 Volt (12,8-13,2). Hoe heb je de accuspanning gemeten, direct op de accupolen of op één of andere manier via de accuklemmen? (slechte massa kabel kan dan bijv. een vertekend beeld geven)

Wat passen in de accubak betreft: gewoon van de sloop een accubak van een diesel halen, daar past zonder meer de grootste accu voor jouw auto in. En van een 60Ah naar een 72Ah lijkt niet zo'n grote stap, maar levert wel 20% extra accu-inhoud, en in moeilijke omstandigheden is dat een groot verschil.
 

turboturbo

Forumguru
Oke, heb ook even zitten googlen wat het nou is met die waardes precies. 9,6Volt schijnt het absolute minimum te zijn. Nu heb ik geen voltmeter met geheugen functie, maar ik heb in elk geval zeker weten een '9' gezien. Dus dat is inderdaad op het randje.

Verder schijnt het belangrijk te zijn om de verlichting (een grote verbruiker) kort (2 minuten) aan te hebben, alvorens je begint met testen. Dat wist ik niet, geen idee of dat nog wat uit maakt?

Dus toch maar eens op zoek naar een nieuwe accu en idd één met wat meer vermogen. Eerst even kijken hoe ver ik kan komen qua max vermogen met de huidige afmetingen van de accubak (175diep x 242 breed x 190 hoog) EDIT: dat lijkt niet meer dan een 63Ah accu te zijn.

Tot nog toe had ik gekeken naar de 63Ah 610 A Varta Silver Dynamic D15 met zeer nette specs. voor deze afmetingen https://www.accumegastore.nl/zoek-op-voertuig/varta-d15.html

Zou een accubak van een Octavia II diesel (1Z) ook passen? Dat vergroot de kans op eentje in de buurt te vinden misschien nog wel.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed heb, heeft een oud-Forumlid er een jaar of 2 terug een studie aan gewijd, vanwege accu in zijn Fabia I, als ik het me goed herinner waren er maar 2 verschillende accubakken in de totale VAG-groep.

Betreffende lid woont in Spijkenisse en had zijn donkergrijs-blauwe F1 combi laten chippen in Marum bij VVT als ik het me goed herinner (was vroeger ook actief op S-O met o.a. zwaar opgefokte Seat Arosa)

Edit: gaat om Nils, forumnaam Cuprani, dus zou je zijn oude topics door moeten zoeken.

Edit2: dit topic moet je meer kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan