Upgrade turbo Yeti 1.2TSI

beukie

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben een nieuw forum lid omdat ik recentelijk mijn Mitsubishi Space Star heb ingeruild voor een geimporteerde 2010 Yeti 1.2 TSI Ambition (37000 km). Afgelopen zaterdag opgehaald en tot nu toe zeer tevreden. Eind deze week krijgt hij (zij?) een einde garantie check waarbij een upgrade aan de turbo software wordt gepleegd. Ondanks dat de Yeti uit Duitsland komt kon mijn Skoda dealer (hegeman Arnhem) toch zien dat eind vorig jaar de distributieketting was vervangen maar de upgrade van de turbo nog niet. Weet iemand waarom deze upgrade wordt uitgevoerd en wat het resultaat na de upgrade moet zijn?

SileX

Senior Member
zo weinig kilometers en de ketting al vervangen ? en een upgrade van de turbo ? ruikt naar geldklopperij :)

beukie

Nieuw lid
Ja Marco, zal ik vragen als ik hem wegbreng maar ik dacht dat deze upgrade bij anderen al bekend was. Silex: de ketting is eind vorig jaar in Duitsland vervangen door de vorige eigenaar. Op de site lees ik dat veel 1.2 TSI motoren al met het probleem van een slechte originele ketting al te maken hebben gehad. Blijkbaar is bij de eerste series een ketting gebruikt die snel rekt wat de spanner blijkbaar niet meer kan corrigeren.

groeten
beukie

VEEJAY

Forumguru
Upgrade is mijns inziens fysiek een grotere turbo, andere software zou ik eerder update noemen.

Witte Yeti

Actief lid
Wat betreft de distributieketting, die zijn bij meerdere leden al vervangen vanwege een ratelend geluid bij het starten. Er lopen hier al meerdere draadjes over.....zoekterm distributieketting. Over een update(grade) van de turbosoftware heb ik nog niets vernomen, maar ik ben wel benieuwd als dat bij jou zou plaatsvinden, wat er door de dealer gedaan wordt.

EdK

Forumguru
OK Witte Yeti, ik kom er op terug.

Als je er dan toch op terugkomt, vraag dan ook eens of het alleen geld voor de Yeti 1,2 of dat het ook geld voor de 1,4 TSI en de 1,8TSI

Want ben nu toch wel benieuwd naar de reden en wat er aangepast wordt ?

piair1982

Forumguru
De software wordt bijgewerkt. Daardoor zou de motor beter lopen.

Ik merk weinig verschil eerlijk gezegd. Enigste wat anders is, is dat de brandstof meter nu correcter werkt...

beukie

Nieuw lid
Heb even gebeld. De aanpassing aan de software geldt alleen voor de 1.2 TSI motoren en heeft betrekking op de temperatuurregeling in de turbo. Volgens Hegeman ging er nog wel eens een turbo kapot door (over)verhitting. Men zei dat de werking van een bepaalde klep in de turbo wordt aangepast waardoor de warmteafvoer zou worden verbeterd. Dit is wat ik te horen kreeg. Het feit dat deze aanpassing niet algemeen bekend is betekent misschien dat Skoda ooit besloten heeft deze aanpassing tijdens een reguliere beurt te doen waardoor dit dan niet bekend wordt.

Witte Yeti

Actief lid
@ beukie, Bedankt voor de terugkoppeling over de software update. Bij de eerstvolgende keer dat ik bij de dealer kom zal ik er ook eens naar vragen.
Dat ze deze aanpassingen bij een reguliere beurt doen komt vaker voor.
Bij een wintercheck in het verleden is er bij ook een aanpassing gedaan aan een kabel die ergens te dicht tegen aanlag en ook de distributieketting is vervangen.
Nog een tip: meld je aan bij verrassend Skoda, je kan dan gratis een zomer/winter check laten doen. https://www.verrassendskoda.nl/

Jan_Hein

Actief lid
Vandaag moest ik toevallig bij mijn Skodadealer zijn voor montage van een afdekkapje van de dakdrager, kon ik meteen mijn Yeti achterlaten voor werkzaamheden aan de turbo in het kader van een terugroepaktie.

Het was met een uurtje gepiept.

EdK

Forumguru
Afdekkapje van de dakdrager ??

Toevallig de rechtsachter die je kwijt bent geraakt of er telkens met een wasstraatbeurt vanaf vloog ?

Want dacht namelijk dat ik alleen hierin was, maar krijg nu de indruk dat het vaker voorkomt !
Dus ben even erg benieuwd wat het verhaal van jouw afdekkapje is in deze !

Jan_Hein

Actief lid
Normaal let ik er helemaal nooit op of ik onderdelen kwijt raak onderweg. Is me nooit eerder gebeurd. Door de wasstraat gehaald na afloop van al het sneeuw- en ijsplezier. Na een paar dagen gemerkt dat ik het afdekkapje achter (aan de bestuurderskant) miste. En of dat nou in de wasstraat is gebeurd? Dit werd trouwens onder garantie weer hersteld. Kost nl zo'n 40 euro.......
Hopelijk een incident. Zal de volgende keer goed opletten.

OuweHippie

Senior Member
Ook hier de Turbo aanpassing uitgevoerd tijdens de tweede beurt bij KM stand 26000.

Dan is er ook nog iets aan de DSG veranderd en zijn de badges voor en achter vervangen. Er is ook nog een 4e garageactie (call back) maar die ben ik helaas vergeten.

Grappig dat ik voor alle gedane modificaties mijn handtekening moest zetten. Wilde graag een badge houden maar PON wil ze terug.

Captain Hook

Forumguru
Wilde graag een badge houden maar PON wil ze terug.
Bij mijn Skoda zijn vorige week ook de twee logo's vervangen en de oude gaan idd retour. Maar niet voordat ze moedwillig vernield worden. Er gingen nadrukkelijk een aantal nietjes doorheen... Waarschijnlijk om te voorkomen dat geoxideerde logo's weer ergens opduiken...

Bovenaan Onderaan