Usb-c aansluiting dashcam

Oumi

Lid
Beste,

Ik heb een dashcam met usb-c aansluiting met input 5V gelijkstroom 1.5A aangekocht om zeker te zijn dat deze aangesloten kan worden om de usb-c aansluiting aan de achteruitkijkspiegel.

Om het zo proper mogelijk aan te kunnen sluiten heb ik een aantal korte kabeltjes bijgekocht zodat er zeker één werkt.

Echter krijg ik de dashcam niet aan de praat met de korte kabels.

Wanneer ik een usb-c kabel gebruik die bij mij Skoda bijgeleverd werd, de lange groene, werkt de camera wel waardoor ik zeker ben dat het aan de kabel ligt.

Aangezien de werkende kabel heel lang is, zou ik een korte kabel willen aankopen die zeker zal werken.

Iemand een idee waarom ik moet letten bij aankoop?

Alvast bedankt voor het antwoord.

WhatsApp Image 2025-04-16 at 15.11.38 (1).jpeg WhatsApp Image 2025-04-16 at 15.11.38.jpeg WhatsApp Image 2025-04-16 at 15.11.39.jpeg

amukar

Lid
Ik heb op een ander (Engelstalig) forum gelezen dat de USB-stekker “dom” gemaakt moet worden. Dus feitelijk moet hij werken als een USB-A stekker/kabel. Bij USB-C gaat het aangesloten apparaat “praten” met de energiebron, en dat is bij een dashcam niet succesvol. Die “wil” eigenlijk een USB-A. Daarom moet je “to dumb out” de verbinding. Google het en je zal het zien.
Om het te testen, moet je een verloopstekkertje van USB-C naar -A gebruiken, en een USB-A naar -C kabel gebruiken naar de dashcam. Naar wat ik geleerd heb, zou dat moeten werken. Echt elegant is zo’n verloopstekkertje natuurlijk niet.
Iemand die er verstand van heeft, kan met een soldeerbout een gewone kabel “dom” maken. De info vind je op internet (YouTube).

Laatst bewerkt:

Oumi

Lid
Daarom dat onderstaande kabel wel werkt, omdat dit een usb a kabel is met aansluitingen naar usb C. Zelf gaan solderen helaas is niet aan mij besteed dus zal nog eff op zoek moeten gaan naar een oplossing, of onderstaande kabel in het kort moeten vinden…
IMG_9576.jpeg

Okki

Donateur

Over dit item​

• Originele Skoda USB-oplaadkabel 4-in-1
  • 100% Skoda originele accessoires
  • Lengte: 110 cm | Gewicht: 48 g | Kleur: Emerald-Groen | Materiaal: aluminium/textiel
  • Skoda Onderdeelnummer: 6U0051445
  • Opmerkingen: alleen oplaadkabel, geen snellaadmodus, geen gegevensoverdracht

Bijlagen

• 61aMApQsW+L._AC_SX679_.jpg
    61aMApQsW+L._AC_SX679_.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 2

amukar

Lid
Deze vond ik uiteindelijk. Wordt alleen een “charging” cable genoemd. En is kort. Dit type kabel ligt blijkbaar niet voor het oprapen.
Maar jij hebt nog geluk met een USB poort bij de achteruitkijkspiegel. Op de Enyaq kan ik dat niet krijgen. :sick:

amukar

Lid
Je hebt gelijk: dat had ik niet gezien. Die "alleen voeding-" USB-c kabeltjes zijn blijkbaar moeilijk te vinden. Zelf zoek ik meer een oplossing in de OBD-poort. Maar daar ben ik ook nog niet uit. Ik wil de USB-poorten in de middenconsole liever niet gebruiken, omdat dat er dan slordig uit gaat zien. De OBD-poort is minder opvallend.

jeroenr

Nieuw lid
Als je al een mooie lengte USBC-USBC kabel hebt, is de goedkoopste oplossing om hem met een data blocker koppelstuk 'dom' te maken:

Schermafbeelding 2025-04-22 165910.png

Bovenaan Onderaan