USB in center console achterin

redriver

Senior Member
Ik heb de mogelijkheid van een freesbankje waarmee je heel netjes een passend plaatje kan maken. 3d printen kan ook, via markplaats kun je veel aanbieders van deze service vinden. Prijzen vallen mee.

Ben wel benieuwd hoeveel Amp. de sigarettenaansteker 12v maximaal kan leveren. Iemand ?

JMS

Lid
@redriver, kan je dit plaatje niet in het afvalbakje monteren? Enkel als je het afvalbakje opent worden de usb aansluitingen beschikbaar.

Tees

Donateur
15A komt overeen met 180W, das een flinke bak vermogen hoor. Een USB-C fast charger voor een telefoon of tablet levert meestal zo'n 15-20W, dus dan is er nog behoorlijk wat ruimte. En ik mag toch aannemen dat de zekering en de bedrading op elkaar afgestemd zijn? De bedoeling van een zekering is tenslotte dat ie eerder smelt dan de bedrading...

redriver

Senior Member
@JMS : zou kunnen maar dat vindt ik dan weer beetje prutswerk en het voegt niet iets toe ;)

Gewoon net plaatje i.p.v. asbak.

Zodra het klaar is plaats ik wel een foto :wacht:

EdK

Forumguru
maar de bedrading is meestal vrij dun,
Maar de bedrading in die 12V stekkers is vaak nog dunner !
Al keer gehad met collega, 2 koelboxen op een stekker met 2 wcd's en op naar Beieren voor werk.
Dus een 10 uur kachelen over de betonbanen, en na enkele uren een stank en een rook.
Zijn nog nooit zo snel geweest met die stekker eruit trekken.
Later opengemaakt en als die draadjes een dikte hadden van 0,35mm² dan was het veel

redriver

Senior Member
Excuses aan @JMS , toch niet zo'n slecht idee om de dubbele USB in de bestaande asbak te monteren. Ik heb de asbak er zojuist uitgehaald en gekeken naar de mogelijkheden. Draad van sigarettenaansteker naar asbak is erg makkelijk MAAR HOE KRIJG IK DIE SIGARETTENAANSTEKER ERUIT !!!! Dat ding lijkt wel vastgelast :( . Zodra ik deze eruit heb is het verder wel makkelijk. Iemand tips ?

Ik heb wel een link gevonden maar daar wordt weer een "tooltje" geadviseerd :

Tees

Donateur
Klopt @Bakkertje, het gaat voor laptop laden zelfs nog hoger. Maar dan heb je t over actief gestuurde USB-C laders, kleine kans dat je die gaat vinden in een aftermarket model voor in de auto. Ik schat zo dat dit zelden boven de 10-15W per poort gaan komen.

Rebel

Senior Member
@redriver
Je kan er langs onderen aan, als je het afdekplaatje rond de versnellingspook verwijderd. Deze truuk paste de Skodamechanicien toe.

• Leuk
Waarderingen: gjhu

JMS

Lid
@redriver, volgens dat bericht op briskoda lukt het ook zonder tooltje. Er zijn blijkbaar twee rechthoekige uitsnijdingen in de aanstekerbehuizing die voor het vastklemmen zorgen. Met een fijne schroevendraaier die induwen en terzelfdertijd een beetje oplichten aan de kant van het klemmetje. Dan wat tussen de opgelichte zijde duwen en de andere kant doen.

PS dit is enkel op basis van de foto's op briskoda, heb dit zelf niet geprobeerd.

redriver

Senior Member
Nadat ik bij de lokale Skoda dealer Tilburg nagevraagd had wat het evt. zou kosten (eerst 1 uur diagnose) om door hun de sigarettenaansteker te laten verwijderen en ze aangaven een tarief van € 131 te hanteren ben ik zelf maar verder gaan "knutselen". Heb op basis van een tool die ik op internet gezien heb zelf wat gemaakt van een vleugelmoer en een lange bout met ring (soort trekker gemaakt). Kosten 0 euro want ik had de spullen toch liggen :cool:

Moest desondanks toch nog heel hard trekken voordat de aansteker los kwam (wie verzint zo'n constructie ?)

12V alvast afgetakt van de bekabeling en naar achteren (armsteun) gelegd. Nu nog mooi plaatje maken waar de dubbele USB aansluiting in gemonteerd kan worden.

Wordt vervolgt.

Bijlagen

• Image01.jpg
    Image01.jpg
    527,4 KB · Weergaven: 62
  • Image02.jpg
    Image02.jpg
    485,8 KB · Weergaven: 62
  • Image03.jpg
    Image03.jpg
    488,7 KB · Weergaven: 62
Inmiddels is de USB-Hub via AliExpress onderweg, deze wordt morgen al bezorgd dus dat is toch nog behoorlijk snel. (4 juli besteld) De overige onderdelen bij Skoda-Parts moet ik nog bestellen.

Nog even over dat 230v stopcontact. Zijn die er ook voor een 'gewone' ronde stekker? De hoekige variant die ik steeds voorbij zie komen is natuurlijk lang niet voor alle stekkers geschikt. Wie iemand dat?

Zoiets vergelijkbaars heb ik en dat werkt inderdaad ook meer dan prima. Het is meer dat als je toch aan het 'sleutelen' gaat om USB in te bouwen het best een mooie optie is om ook 230v in te bouwen. Maar dan wel graag met randaarde Wcd.
Als dat niet mogelijk is dan wordt het alleen USB inbouwen en blijf ik gewoon die losse omvormer gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan