VAG en waterpompen..

Jese8

Ex-lid
@Noord26, even terugkomend op je waterpomp. Ik kreeg gister voor de 2de keer in 26.000km een melding (eerste keer bij 10.000). De garage had hem de eerste keer rijkelijk afgetopt (na de melding van 10k)omdat dit fabrieksaf wat karig gevuld zou zijn. Gisteren kreeg ik in de ochtend direct een melding bij aanzetten, kijk in het kannetje en stond inderdaad aardig aan de lage kant. Heb er even 100ml bijgedaan en zal vandaag even een stukje rijden. Ik lees op engelse forums dat ook bij de 2.0 TSI de waterpomp een dingetje is. Hoe hebben ze het bij jou ontdekt? Onder druk of iets? Begreep wel dat het bij jou eruit liep als een flinke lekkage maartoch. Heb nog tot eind Mei fabrieksgarantie en daarna nog een jaartje dat Skoda zekerheids ding. Dus wil er mooi optijd bij zijn.

Spierings

Forumguru
@Jese8 als de wagen koelvloeistof lekt krijg je op de plek waar deze lekt een roze aanslag, als je niks ziet moet je het koelsysteem inderdaad afpersen...

Noord26

Forumguru
@Noord26, even terugkomend op je waterpomp. Ik kreeg gister voor de 2de keer in 26.000km een melding (eerste keer bij 10.000). De garage had hem de eerste keer rijkelijk afgetopt (na de melding van 10k)omdat dit fabrieksaf wat karig gevuld zou zijn. Gisteren kreeg ik in de ochtend direct een melding bij aanzetten, kijk in het kannetje en stond inderdaad aardig aan de lage kant. Heb er even 100ml bijgedaan en zal vandaag even een stukje rijden. Ik lees op engelse forums dat ook bij de 2.0 TSI de waterpomp een dingetje is. Hoe hebben ze het bij jou ontdekt? Onder druk of iets? Begreep wel dat het bij jou eruit liep als een flinke lekkage maartoch. Heb nog tot eind Mei fabrieksgarantie en daarna nog een jaartje dat Skoda zekerheids ding. Dus wil er mooi optijd bij zijn.

Koelsysteem is een gesloten geheel. In eerste instantie is de ANWB erbij gekomen. Die krijg je gratis bij een beurt via de dealer onder het mom van mobiliteitsservice. En die constateerde dat er geen slang lek was. Dus vrijwel enige andere verdacht is dat de waterpomp.

Die van ons was van maximaal naar minimaal in 30km.

Jese8

Ex-lid
Dat is heel snel inderdaad. Ik ga zo even 100km rijden en wil dan kijken of er een daling is.

Ik heb hem gister bijgevuld toen alles koud was, moet ik hem dan ook weer checken als alles koud is neem ik aan toch?

Canon-Eye

Forumguru
moet ik hem dan ook weer checken als alles koud is neem ik aan toch?
Voor een goede vergelijking wel natuurlijk - maar ik zou toch ook direct na afloop van die 100km alvast wel even kijken hoe het erbij staat - al is het maar om te zien of je ook weer 100km terug naar huis kunt zonder bij te vullen...

Jese8

Ex-lid
Haha ja uitenraard, en anders bel ik de skoda service of hoe het ook mag heten. Ik hoop eigenlijk dat er duidelijk wat uit is, dan heb ik een verklaring voor het moeten bijvullen namelijk. Dit voelt zo vervelend.

Noord26

Forumguru
Haha ja uitenraard, en anders bel ik de skoda service of hoe het ook mag heten. Ik hoop eigenlijk dat er duidelijk wat uit is, dan heb ik een verklaring voor het moeten bijvullen namelijk. Dit voelt zo vervelend.

Neem aan dat er een sensor het reservoir zit? Dan krijg je ruim op tijd een melding wanneer het niveau te laag is. En als die er niet op zit de watertemperatuur in de gaten houden.

Jese8

Ex-lid
Ja zit gewoon een sensor in en uiteraard worden water als olie temp altijd in de gaten gehouden. Laat hem nu even lekker afkoelen en zal zien of er wat uit is. Heb met spiegeltje en lamp alle mogelijke plekken die voor mij te bereiken zijn gecheckt. Opzich, die 100ml op een inhoud van 4-5 liter is nog niet shokkend lijkt me, maar ben er liever optijd bij. Morgen sowieso even de garage bellen voor een afspraak om het onder druk te zetten.

Bovenaan Onderaan