Vakantie(snellaad)tips?

Smeeuwis

Donateur
@hemi24 ben benieuwd hoeveel x en hoe lang je laadstops waren.

@Captain Hook Dat kan wel degelijk, alleen het is indirect. Als je betaalt met een tankpas van bijvoorbeeld MTC en jouw leasemaatschappij of bedrijf kortingsafspraken heeft. Bij mijn vorige werkgever hadden we zo'n regeling. Leasemij koopt en betaalt de brandstof in dusdanige hoeveelheden dat de leverancier best wat korting per liter kan geven. Bruto betaal je gewoon de pompprijs, maar achteraf wordt dat dan verrekend zodat je netto minder betaalt. Als je als particulier en allicht ook zakelijk zonder kortingsafspraken en/of met een normale bankpas betaalt dat gaat die vlieger inderdaad niet op.
 
Ik neem aan dat dit een tikfout is?
Want ik heb nog nooit meegemaakt dat brandstof een andere prijs heeft dan dat wat bij de pomp is aangegeven en dat dat niet afhangt van het gebruikte betaalpasje... o_O

Je bedoelt waarschijnlijk elektra i.p.v. benzine?
Dat was cynisch bedoeld
 

hemi24

Forumguru
@hemi24 ben benieuwd hoeveel x en hoe lang je laadstops waren.

Had met 5 afgekund, maar route vooraf uitgestippeld met ABRP en die gaf 8 aan.
Uiteindelijk met 7 stops gereden.

Het is een beetje spelen om net bij een snellader te komen die voldoende laadsnelheid geeft en om ook niet verder dan tussen de 70 en 80% op te laden.
Met ABRP kun je op basis van je specifieke wagen heel goed een route uitzetten.
Soms zou je verder kunnen, maar als je dan bij een 50KW lader uitkomt is het ook zonde van je tijd.

Verder waar het mag, de adaptieve cruise op 135 gezet.

Nog een eigenaardigheidje: in Oostenrijk geeft het systeem op het scherm achter het stuur en in de gekleurde lichtbalk ook (oranje) meldingen van wegwerkzaamheden. In NL of Dld nog nooit voorbij zien komen..!
 

Smeeuwis

Donateur
@hemi24 gebruik jij dan ook die dongel bij de ABRP? Daar gaat ook een draadje over hier. Ik zit te dubben of ik die zal aanschaffen, komende vakantie gaat mijn verbruik natuurlijk afwijken vanwege aanhanger en dakkoffer en het zou mooi zijn als ABRP naast de navi van de auto alles direct doorrekent en aanpast.
 
Ik zit te dubben of ik die zal aanschaffen,
Ik heb er zo eentje (OBDLink CX), en in combinatie met een abo op ABRP (5 euro per maand) vind ik het fantastisch werken. ABRP leert inderdaad het verbruik van je auto automatisch, en je kan zelfs verschillende profielen instellen. Bv. aanhanger, caravan, fietsendrager of wat dan ook. Voor ieder profiel leert hij dan het specifieke verbruik.

Tijdens de rit wordt continu bijgeleerd en het SOC percentage bijgewerkt. Als je daardoor een laadstop kan overslaan wordt dat ook netjes aangegeven. Maar ook als je verkeerd rijdt, daardoor een paar kilometer omrijdt en de volgende laadstop niet zou halen wordt dat aangegeven. En de oplossing van ABRP kan dan ook zijn om een paar km zachter te gaan rijden. Dat geeft hij dan ook aan.

Verder houdt ABRP natuurlijk rekening met temperatuur, tegenwind enzovoort, maar daar heb je die dongel niet voor nodig. Idem voor je voorkeur voor bepaalde laders.

Wel vind ik de en-route navigatie van ABRP niet heel geweldig. Dus als het lastig wordt, of ABRP met een onwaarschijnlijke route dwars door de weilanden aankomt, dan gebruik ik Waze of Google Maps. Da's meestal toch het laatste stukje van de reis wanneer je weet dat je je bestemming haalt zonder verdere laadstops.
 

Smeeuwis

Donateur
Korte samenvatting is dat ik in Frankrijk met de ANWB pas vrijwel overal kon laden, zelfs in de kleinste dorpjes aan de AC laders. Kon dit niet, dan bracht de bankpas of creditcard uitkomst. Ook bij Tesla overigens een keer via de creditcard betaald en niet via de app, lijkt er op dat nieuwere palen bij Tesla wel een RFID chip hebben. De ANWB laadpas deed het daar dan weer niet.

Ik kon dus effectief met drie passen (ANWB, creditcard en bankpas) en de Tesla app alles doen in Frankrijk en België. We zijn uiteindelijk niet in Spanje geweest wegens te heet en omstandigheden, dus daar kan ik geen ervaringen van delen.
 
Na 2 zomers en in totaal 9.000km (alleen de vakanties) door West Europa (geen VK, wel B,DU,ZWI,OO,FR,SP,IT,LU) heen de volgende bevindingen:
- Shell recharge pas of app wordt echt bijna overal geaccepteerd (ik rij zakelijk dus heb alleen deze pas);
- ABRP is leuk maar zegt niet heel veel, vaak schrijft hij veel meer of onhandige stops voor. Ik merk dat ik liever iets langer stop en de benen strek dan veel en kort. Hoe vaak hij mij al niet de snelweg af wilde hebben voor een stop terwijl er 10km verder langs de snelweg gewoon >4 snelladers staan is niet meer op 4 handen te tellen. Voornamelijk handig dus om te plannen door de combinatie van routeplanning en alle laders op 1 kaart. Daarna kies ik wel mijn eigen stops.
- De navi van de Enyaq doet het niet veel beter trouwens :ROFLMAO:
- Al meer genoemd, vooral laat in de avond en in de nacht zijn erg veel laadlocaties niet fijn om te staan omdat ze veelal afgelegen liggen op het parkeerterrein.

Handige snellaadlocaties die ik blijf gebruiken als 1e stop na NL:
- Messancy, Ionity bij een groot winkelcentrum 8 stuks. Net over de grens bij Luxemburg in Frankrijk, iedereen laad hier bij de Fastned in Bastenaken of de Tesla bij 't vd Valk. Hier vandaan via Longwy gewoon naar Reims toe, scheelt de file in Luxemburg.
- Kreuz Hilden in Duitsland, aan de A3 naar Frankfurt. Totaal 60 laders verdeeld over Tesla en Fastned.

Verder geen stress over laadpalen gehad, hoewel het in Italië (onder Milaan-Verona) en Spanje (onder Barcelona) iets beter zoeken is, en de snelheid van de palen in Spanje daar vaak nog 50kW is.
 

JJ te G

Donateur
@MVA78 : ABRP heeft o.a. de mogelijkheid oplaadstops in 5 stappen in te stellen tussen "weinig maar lang" en "veel maar kort". Ook kan je de aanbieders instellen. Door bijvoorbeeld alleen Ionity en FastNed in te stellen weet je zeker dat je op de snelweg blijft.
(Mijn indruk is dat ABRP eigenlijk te veel instelmogelijkheden heeft.)
 
@JJ te G klopt inderdaad bij ABRP, alles ook zoveel mogelijk zo ingesteld. En inderdaad mss wel teveel keuze.

Persoonlijk vind ik de verschillen tussen de in te stellen oplaadstops niet groot genoeg. Op een route van Garda naar Düsseldorf bied dit keuze tussen 6 of 7 stops, terwijl ik hem met 4 stops gereden heb.

Aanbieders instellen heb ik niet als voordeel ervaren. Ionity zit zowel bij grotere tankstations langs de snelweg als naast de snelweg bij winkelcentra of soms op godverlaten weilanden, en Fastned zit in het buitenland bijna altijd niet aan de snelweg.

Als Skoda "gewoon" een fatsoenlijk werkend systeem in de Enyaq had gebouwd was al dit pionieren niet noodzakelijk geweest. :sneaky:
 

hemi24

Forumguru
Als Skoda "gewoon" een fatsoenlijk werkend systeem in de Enyaq had gebouwd was al dit pionieren niet noodzakelijk geweest. :sneaky:

Vreemd dat anderen wel gewoon perfect met dit systeem uit de voeten kunnen...
Ik kan 1.200km met een soortgelijk systeem rijden en het geeft mij betere info dan ABPR, wat als je alle instellingen goed hebt staan vrijwel dezelfde stops aangeeft als het systeem van de wagen.

Volgens mij ligt het in dit geval meer aan jezelf dat beide systemen niet doen wat jij verwacht...
 

JJ te G

Donateur
Sorry hoor, ABRP is verre van perfect maar de ingebouwde navigatie van de VAG-groep is het zeker niet. Al waren het maar de slecht gesproken instructies en de sub-optimale kaarten. Voor mij is het niet meer dan logisch om dan te zoeken naar een ander en beter navigatiesysteem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JJ te G

Donateur
Direct onder een vermelding over op-/aan/merkingen over moderatie doe je het dan weer....
We verschillen duidelijk van mening over wat Off topic is, maar goed ik leg me er bij neer
 
@hemi24 het kan best zo zijn dat mijn verwachtingen niet overeenkomen met de prestaties die het systeem van de Enyaq kan leveren. Dat heb ik ook geaccepteerd.

Bij het gebruiken van ABRP moet ik erbij melden dat ik alleen de basisversie gebruik en geen ervaring heb met de betaalde variant gekoppeld aan een dongel. Dat vind ik voor alleen de vakanties in het buitenland niet relevant. In NL heb ik ABRP niet nodig.

Je geeft zelf aan dat je met een "soortgelijk systeem" 1200km zonder problemen rijd, kun je aangeven welk systeem je dan gebruikt?
 

hemi24

Forumguru
@MVA78: dat is een andere variant van de VAG groep, een ID.3; gebruikt zelfde kaarten en het systeem is op de lay-out na hetzelfde.
Vertelt mij precies waar ik het beste kan laden; met hoeveel procent ik aankom; hoe lang in moet laden en met hoeveel procent ik weer kan vertrekken.
Voor de daaropvolgende laadstop weer exact hetzelfde.

Als dan met de basis versie van ABRP de juiste parameters voor mijn wagen instel, geeft deze mij vrijwel dezelfde laadstops…
 

Frank

Forumguru
Er is een heel groot verschil tussen ME3 en 4. Best altijd vermelden over welke je het hebt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan