Van Toyota naar Skoda

Hallo Skoda-bezitters,

Afgelopen zaterdag de Fabia II gekocht. De maanden daarvoor veel artikelen op internet gezocht over de Polo, Fabia en Ibiza. Uiteindelijk besloten om een kijkje te gaan nemen bij een Skoda dealer. De fabia is ruim en het goedkoopst. Ik mag wel zeggen dat ik aangenaam verrast was over wat er in de showroom stond. Bij Skoda had ik toch een soort B keuze kwaliteit van de auto in gedachten. Nu weet ik niet welke tijdsduur kwaliteit ik uiteindelijk kan verwachten (met een Toyota Corolla wordt je daarin verwend) maar de eerste indruk was echt boven verwachting dat we besloten een proefritje te maken in een Fabia met een 1.2 tsi motor. Natuurlijk is het gedrag van deze motor niet te vergelijken met een 1.2 tdi motor maar wat rijdt dat fijn. De dealer drukte ons echt op het hart dat een Fabia greenline met dieselmotor zich echt anders gedraagt dan de benzine uitvoering. Na een mooie inruilprijs toch de Fabia aangekocht en nu zo'n drie maanden geduldig afwachten.

Maar....de allereerste persoon die ik vertelde dat ik een Skoda Fabia greenline had gekocht zei direct: 'wat een degredatie zeg, je rijdt nu toch Toyota?' Wat een vervelende reactie vond ik dat. Direct twijfel over wat ik nu had gedaan met mijn kostbaar gespaarde centjes.
En wat een opluchting om deze site tegen te komen en de enthousiasten verhalen te lezen van Skoda rijders. Zelfs van oud-skoda bezitters. Dat zegt toch wel wat over merken trouw? Zelf heb ik jaren en jaren toyota's gereden en naar volle tevredenheid maar een Prius of Auris is echt boven mijn begroting. Ik zie er ook naar uit om een ander merk te gaan rijden en hoopt op veel rijplezier.

Ik ben van plan mijn bevindingen op dit forum kenbaar te maken. Nog drie maanden....

Groeten,
Osynlig

mmarechal

Actief lid
Hello Osynlig, gefeliciteerd met de keuze voor de fabia. Over de betrouwbaar e.d. hoef je je echt geen zorgen te maken hoor, Skoda is tegenwoordig echt niet meer het merk wat het jaren geleden was en kan zich nu prima meten met de concurentie. Helaas is dit beeld nog niet zo bij veel andere mensen, vaak totdat deze zelf ervaren hoe de auto rijdt en is afgewerkt e.d. Je hoort dan ook nog vaak dergelijke reacties, ten onrecht natuurlijk. Wat je veelal ziet, zijn het vaak juist deze mensen die veel meer betalen voor een auto en daar vaak veel minder voor krijgen. Dus maak je geen zorgen, je zult hier echt geen spijt van krijgen.

quorumz

Actief lid
gefeliciteerd! En skoda is al een tijdje geen B merk meer. Behalve dat, met je toyota kan je elke 6 maanden terug naar de garage nietwaar, over onbetrouwbaar gesproken!

ronald24e

Actief lid
gefeliciteerd! En skoda is al een tijdje geen B merk meer. Behalve dat, met je toyota kan je elke 6 maanden terug naar de garage nietwaar, over onbetrouwbaar gesproken!

Inderdaad!

Persoonlijk kom ik ook van Opel en heb ik de overstap nu ook gemaakt naar Skoda.
Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie ook geen hoge dunk had van Skoda, maar eenmaal met de fabia gereden te hebben geloofde ik het wel.
Alles ziet er keurig netjes uit en rijd prima.
als je dan eens ziet wat je voor je geld krijgt....Super!

Ik ben ook bij de VW polo wezen kijken(om toch nog een proefrit met dezelfde motor van de greenline te kunnen maken)
Maar als je dan ziet over welke prijzen het gaat incl opties terwijl je ook veel minder ruimte hebt in die auto..........dan zie je meteen weer dat alleen een naam al erg veel geld kan kosten.......

erik1

Lid
Ik ga van een Peugeot 307 sw naar een fabia, de peugeot was in aanschaf een stuk duurder, maar de bouwkwaliteit is matig, alhoewel hij wel fijn rijdt,begint ie steeds meer te rammelen, verder wel een probleemloze auto geweest de afgelopen 2 jaar, alleen een paar lampjes en dat was het wel.
De Skoda is wat degelijker heb ik het idee.

Gefeliciteerd met je nieuwe Fabia 1.2tdi

Mijn auto’s waren vanaf 1970:
Fiat / simca 1000 / Sunbeam 1300 / 2x Toyota carina lpg / volkswagen Jetta 1.6d / ford Sierra 2.3d /Toyota corrolla 1.6 lpg / Seat ibiza 1.2 (3-cylinder) / Skoda fabia combi 1.4 en
Sinds 7 mei 2010 Skoda Yeti 1.8 'n beest van een auto!
Vr. Gr. Jan

Gerke

Forumguru
Gefliciteerd, ook hier na jaren Toyota ook de overstap gemaakt, wachten op de Greenline duurt lang :D

Simon

Nieuw lid
Gefeliciteer Osynlig met de aankoop!

Ook overstap gemaakt van toyota corolla station naar fabia combi greenline.
29 april gekocht en wordt eind juni verwacht !

groet
Simon

Hetzer

Forumguru
Maar....de allereerste persoon die ik vertelde dat ik een Skoda Fabia greenline had gekocht zei direct: 'wat een degredatie zeg, je rijdt nu toch Toyota?'

Zit je met mij aan het goede adres , ik heb geen hoge pet op van toyota, het enige wat iki persoonlijkwel goed zijn , dat zijn de krachtbronnen , het overige nee dank je,
Ik heb in mijn kenissen kring alleen maar negative dingen meegemaakt , van arrogante autoverkopers tot torenhoge rekenngen, en binnen de familie negative ervaringen met een Yaris Verso en Yaris HB uit 2005, een Corrola uit 2007 en jawel een prius uit 2010

ik zou zeggen laat iedereen maar lekker praten, je hebt denk ik een goede keuze gemaakt.

EdK

Forumguru
hé gefeliciteerd en succes met het wachten ehhh het lange wachten.
Maar nu heb je straks een auto met remmen !!:blush::tongue:

En die reactie van die degredatie daar moet je gewoon om lachen.
Je hebt straks veel wagen voor een relatief laag bedrag.
En degene die die opmerking maakte straks even confronteren met een proefritje , en dan even weer zijn reactie afwachten !

En is die dan weer van dezelfde aard, wel dan heeft ie een flink plaatje beton voor het hoofd !! :D

Skoda-rijder

Nieuw lid
Ook ik had nooit verwacht in een Skoda te rijden.
Totdat we, n.a.v. de greenline, eens bij de Skoda dealer gingen kijken. Ik was verbaasd over de degelijkheid en toch ook het mooie uiterlijk. Ook de relatie met volkswagen sprak mij aan. Zegt toch wat over wat je kan verwachten. Denk dat de negatieve reacties toch vooral voortkomen uit onbekendheid met het merk.
Maar met de ruim 1000 euro die we per jaar besparen, geen wegenbelasting en diesel (nu benzine), kunnen we toch mooi andere dingen doen met ons gezin.
Daar komt nog eens bij dat ik de auto zeer compleet vind, met veel extra opties voor weinig geld (door wegvallen BPM).

RobV

Lid
Maar met de ruim 1000 euro die we per jaar besparen, geen wegenbelasting en diesel (nu benzine), kunnen we toch mooi andere dingen doen met ons gezin.
Daar komt nog eens bij dat ik de auto zeer compleet vind, met veel extra opties voor weinig geld (door wegvallen BPM).

Precies de redenen waarom ik er ook zo 1 heb besteld. :xyxthumbs:

van_der_P

Senior Member
Die 1000 euro gaan ook wel op, of zet je ze op een spaarrekening ? Het gaat wat gemakkelijker je houd wat meer over in de maand.
Het is net hetzelfde als stoppen met roken, dan meen je ook dat je geld overhoud. Ik merk er niets van.
Ofschoon mijn vrouw 2 pakjes per dag gerookt heeft, en ik een pakje pijptabak en een paar doosje sigaren per week.

cvegreen

Forumguru
Welkom hier op het skodaforum .
Ik hoor dat ook wel vaker , "skoda"!!! ??? Dat is toch dat oostblokmerk !!???
Maar ik zeg ja ja , dat is het . Ik noemde mijn F1 ook wel mijn budget polo . Ik had nog nooit in zo'n goeie auto gereden als mijn F1 , jammer genoeg is het noodlot hier toegeslagen en heb ik mijn zwarte wondertje moeten verkopen .
Toyota is een goed merk , niets op aan te merken. Ik keek toen ik keek voor ik mijn F1 kocht ook naar de Aygo(ook naar nog andere merken) maar wat was ik blij met mijn F1 . Veel ruimer dan de aygo en veel goedkoper dan de aygo .

Beste forum bezoekers,

Wat een ongelofelijke enthousiasme op mijn bericht over de overstap van Toyota naar Skoda. Wat positief!! Nergens wordt Toyota negatief behandeld en overbericht, maar veel woorden van welkom. Ik vind dit echt leuk. De twijfel van de aankoop na negatieve reactie's is nu wel verdwenen. Het is misschien een eigenwijze aankoop maar wel 1 die is overdacht. Laat mij straks maar rijden voor veel minder geld in relatie tot een Yaris of Auris van Toyota. Bovendien met meer luxe aan boord. Ik ben wel benieuwd naar de pittigheid van de motor. Ik ga ervan uit dat die niet echt snel zal zijn. Maar zuinigheid en snelheid gaat nu eenmaal niet samen.

De laatste tijd opgelet of ik een Fabia in mijn woonplaats zag rijden, maar ik begrijp nu dat ik (voorlopig) een uitzondering zal zijn. Verwacht wel dat het over een jaartje anders zal zijn met die stijgende energieprijzen. Het straatbeeld zal wel veranderen.

Groeten,
Osynlig

vertel nog even op het toyota forum dat je een skoda gekocht heb en deel dan de reacties met ons:)
guorumz, dat zal ik gaan doen maar pas nadat ik al wat kilometertjes in de Fabia hebt rondgereden. Zal ook een topic openen op autoweek. Daar zijn veel ´merktrouw´ autobezitter wel ontzettend afzeikerig op andere merken.

Gekeken op het forum 'meet en greet'. Ik hoop voor de Tsjechische Skoda rijder dat er niet een dergelijk forum bestaat want dan had je er een dagtaak aan. Wat rijden er daar onwijs veel skoda´s. Ik heb het ooit opgezocht en het aandeel zou meer dan 50% bedragen.

Osynlig.

Hetzer

Forumguru
Zal ook een topic openen op autoweek. Daar zijn veel ´merktrouw´ autobezitter wel ontzettend afzeikerig op andere merken.

:ot: Inderdaad bijna alleen maar afzekerig, gaat helemaal nergens over dat forum, word alleen maar persoonlijke meningen en veroordelen gespuit, geen feiten.
Mij zie je daar persoonlijk niet, maar ieder z'n ding natuurlijk ;)

Bovenaan Onderaan