Van Volvo V50 naar Octavia 1.9 TDI DSG

delta

Actief lid
Hier een eerste tussenstand van mijn overstap van een volvo V50 2.0d 200.00km naar een Octavia 2006 elegance buiss. DSG met 140.000 (nu op 143.200) op de klok.

+ veel meer ruimte in de skoda zowel in de laadruimte als voor de passagiers.
+ DSG heerlijk om weer een automaat te hebben al heb ik hier nog wel een minnetje bij maar dat komt zo.
+ Xenon wat een topper is dat juist bij de V50 had je altijd het gevoel met twee kaarsjes te rijden en dan nu een zee van licht super.
+ 1.9TDI is superzuinig waar ik met de V50 altijd rond de 1 op 15 zat haal ik nu met gemak 1 op 18 en toch is het geen luie motor, toch denk ik over een chip na voor wat extra vermogen.
+ na de cleane look van het Volvo dash is het heerlijk kijken over dit veel warmer aandoend dashboard van de skoda.

- DSG gaat met een schok van zijn plaats als je niet je best doet om met een gevoelige gasvoet weg te rijden. Is hier iets aan te doen??
- V50 was wat stiller zeker op slecht wegdek
- Regensensor is maar moeilijk in te stellen.
- Geen knoppen radiobediening/cruisecontrol op het stuur.
- Geluid van de radio is minder vol dan bij de V50 al begint e.e.a na afstelling EQ wat beter te bevallen.

Zo dit waren de eerste ervaringen over een 10.000 zal ik nog eens plussen en minnen.

VEEJAY

Forumguru
Geinig we hebben dezelfde auto uitvoering/bouwjaar en kilometerstand.

Je moet even opletten dat de distributie er bij 150.000 vervangen wordt. Soms denk men dat het al bij 120.000 is gedaan.

Chip is zeker aan te raden, brengt de auto echt tot leven en hij wordt er niet onzuiniger van. Je zal ook merken dat het verschil tussen S en D wat groter wordt. Met name in de hogere toeren blijft ie leven ipv alleen herrie maken.

Doe het wel bij JD engineering, die heeft een goed 1.9TDI 105pk>140PK programmaatje kan ik uit ervaring vertellen. Je DSG bak kan het vermogen +/-320NM makkelijk aan dus maak je er geen zorgen om ;)

RobPG

Lid
Tja, zonder schokken wegrijden met een dsg, daar moet je idd wat moeite voor doen.
Er zit nu eenmaal geen koppelomvormer in en de 1e versnelling is heel erg kort, zodat rap de 2e wordt gekozen. Dus gas geven met een fluwelen voet.
Voor de rolgeluiden ben ik in contact met een bedrijf, NoiseSolutions, dat claimt een en ander te kunnen verhelpen.

Rob

VEEJAY

Forumguru
Ja ken ik, laat hem meestal eerst eventjes rollen (voor men goevoel goed aangrijpen en dan pasgas). Tis alleen maar bij weinig gas geven. Als ik hem meer dan zegge 30% of meer intrap is er niks aan de hand. Dus juist geen fluwelen voetje.

Dacht bij mezelf dat het door de extremere tuning kwam (dus niet alleen de chip), maar kennelijk dus niet. Volgens mij kun je bij een 105pk wel wat meer gas geven zonder dat je wegschiet bij de stoplicht, toch?

Het gekke is dat als een vreemde in mijn auto rijdt er nooit problemen mee zijn bij het wegrijden...

Betr. radiobediening a/h stuur en geluid

- Bij de bestelling heb ik een multifunctioneel stuur bijgenomen, d/i bediening van de radio aan het stuur links, en opt. bediening van de nav. rechts.
- Wat betreft het geluid v/d radio, hebt u de opt. 8 luidsprekers genomen? Want dan is blijkbaar het geluid stukken beter...
- De bediening v/d cruise control op de linker stuurhendel is voor mij geen minpunt...

delta

Actief lid
Rogier,

Ik heb de Octavia als occasion aangeschaft dus heb ik zelf geen extra's erbij kunnen bestellen.

Veejay,

Ik zal eens contact opnemen met JD bedankt voor je tip, weet je nog de kosten van e.e.a.???

hemi24

Forumguru
Je moet even opletten dat de distributie er bij 150.000 vervangen wordt. Soms denk men dat het al bij 120.000 is gedaan.

Voor de 1.9 met motorcode BXE is het inderdaad 150k, maar er zijn ook nog versies die wel om de 120.000 moeten!

delta

Actief lid
Vanmorgen even in mijn service boekje gekeken en de getanderiem plus spanrol is bij 120.000 al vervangen.
In het instructie boekje staat ook dat PD motoren iedere 120.000 een nieuwe riem moeten hebben.

VEEJAY

Forumguru
Is goed dat ie bij 120K al vervangen is, heb ik ook laten doen. Maar per PD motor verschilt het. Maar boeit niet meer want de jouwe is al vervangen. Let dus op de ze het niet bij 150.000 opnieuw doen! (dus volgens het boekje).

MarijntjeTDI

Actief lid
Geluid van de stereo vond ik in het begin ook heel hard en alle tonen. Bij mij staan de bass, midtone en treble nu allemaal in de min en dan is het perfect. Weet natuurlijk niet wat voor radio je hebt.... (zelf heb ik een simpele stream)

delta

Actief lid
Zelf heb ik ook een Stream wel een mp3 versie. Staat hier op het forum ergens de ideale afstelling voor het geluid??

delta

Actief lid
MarijntjeTDI,
Ik zal het proberen en inderdaad geluid is subjectief maar ik kan me van het Volvo forum herinneren dat daar ooit een ideale afstemming voor de HighPerformance combinatie was gepost, vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt voor je tip.

Captain Hook

Forumguru
Maar goed geluid is subjectief natuurlijk....
'Goed geluid' is niet subjectief, maar meetbaar.
Wij mensen willen echter geen goed geluid, maar iets wat in onze oren 'mooi' klinkt. Natuurgetrouwe weergave heeft daar niets mee te maken. :ahum:

ps: ikzelf ook hoor. Want ik heb ooit een ruimte helemaal afgeregeld met meetmicrofoons en een grafische equilizer, maar dat klinkt helemaal niet mooi.
Maar volgens de meetapparatuur was het goed geluid...:koffie:

mmarechal

Actief lid
@Captain hook, wat volgens die meet apparatuur dan goed geluid zou moeten zijn, is ook weer door iemand bedacht he, dus zo is de circel weer rond zeg maar. :winkie:

Bovenaan Onderaan