Van Volvo V50 naar Octavia 1.9 TDI DSG

FredV

Banned
zo heeft iedereen z'n voorkeuren en instellingen.
En wat mede een rol speelt is de achteruitgang van je gehoor, dus wat de een goed vindt vindt de ander slecht.
 

delta

Actief lid
Eigenlijk vergeten nog es wat te posten: huidige km stand 180.000+, ondertussen is er op 152.000 een Hartog chip geplaatst en op 160.000 is de zijkant volledig bekrast (overgespoten).
Op 161.000 begon de turbo te fluiten (diagnose schoep beschadigd) en is deze vervangen (nwe turbo plus plaatsen 725euro).
Verder valt de xenon af en toe uit (rechterkoplamp) en is de airco bijgevuld en op 145.000 ook nog sunshades gekocht.

Positieve punten tov de Volvo V50,
1. DSG blijft heerlijk rijden na tuning is de schok bij wegrijden ook verdwenen (toch is er altijd de gedachte hoeveel dkm kan zo'n dsg draaien zonder trubbels?)
2. Na tuning is de motor eigenlijk goed vergelijkbaar met die uit de V50 lekker krachtig en iets zuiniger (gem 6.0l 100km)
3. Interieur blijft erg knap geen slijtage op stoelen of knoppen leer op stuur nog als nieuw
4. Lekker ruim vooral de achterbak
6. Uitvoering is met xenon en dat is toch wel heel veel licht tov H7
7. Service beurten duidelijk goedkoper dan de Volvo

Negatieve tov de V50
1. Het model van de V50 kon mij toch langer bekoren (natuurlijk iets persoonlijks)
2. Motor maakt wel wat meer lawaai maar is goed te doen
3. Met 16 inch behoorlijk minder strak sturend dan een V50 op 16 inch (op 17 is het wat beter)
4. Geluid van de radio (stream) is niet "super" het is te doen maar niet meer dan dat.
5. Groene dashboard verlichting geeft geen premium gevoel (persoonlijk).
6. De auto wil nog wel es doorslaan op de trekhaak bij een drempel, geeft een behoorlijke knal.
7. Sigaretten aanstekerplug 12v niet schakelbaar maar continu op spanning vind ik lastig.
8. Stoelen hebben mindere "zit" dan die in de Volvo

Conclusie: de Octavia blijft een prettige auto en het plan is om er nog wat km's bij te doen al twijfel ik om over te gaan op gas (Mitsu Outlander ofzo)
 

VEEJAY

Forumguru
grappig ik zit bijna op de 180.000, heb al een afspraak voor een beurt staan. Deze wordt wat duurder ivm bakolie verversen..
 

TL@

Forumguru
Grappig, ik heb exact dezelfde voor- en nadelen ondervonden van de V50.

Als de V50 met een DSG kwam en even ruim was als de O2, zou ik echt twijfelen tussen de 2 :grin:
 

delta

Actief lid
Leuk die reacties en een stukje herkenning.
TL@ er is natuurlijk de PDC op de V50 2.0d is vergelijkbaar met de DSG maar daar moet je wel heel erg voor bloeden dan zou ik liever doorstoten naar een D5 met geartronic.
Ik heb een S60 gereden met die combinatie (had al wel bij aankoop 185.000 gedraaid) en dat rijd mooi hoor.

@ veejay doe jij om de 60.000 een olie wissel ik heb die van mij bij aankoop namelijk laten doen dus dan zou ik bij 200.000 weer moeten??
 

delta

Actief lid
Zo de Octavia staat nu op 190.000+ dus even de tussenstand opnemen,

Auto bevalt nog steeds erg goed en blijft ook na dik 190.000km nog erg strak en knap in het interieur.
Bij 185.000 de DSG olie laten vervangen iets sneller dan voorgeschreven ivm de tuning van de 1.9TDI.
Auto blijft zo rond de 1 op 16 qwa verbruik en dat is incl 1 maal per week weg met de boot.
Xenon aan de rechterzijde valt nog steeds 1 maal in de week uit, na een her onsteking is alles weer normaal (Veejay heb jij de lamp al vervangen en zo ja door welk merk).
De zomerwielen zitten er weer onder en dan blijkt dat 17inch strakker rijd en toch comfortabel blijft, scheeld vooral in het "bochtgevoel".
Waar ik me nog steeds over verbaas is de regensensor die heeft iedere dag meer of minder zin om te wissen soms best irritant vooral bij het passeren van een vrachtwagen.

Al met al ben ik erg tevreden met hoe de Skoda nu presteerd ik heb al meer dan eens met een schuin oog naar weer een Volvo gekeken maar als je dan ziet wat erbij moet....
Zoals het er nu uitziet gaat de Octi over de 200.000 in mijn bezit of ik zou een heel mooi aanbod moeten krijgen, of de Skoda particulier moeten kunnen verkopen.
 

ElScorpione

Forumguru
Ik begrijp jullie bevinding over de dashboardverlichting niet. Je geeft aan dat de groene verlichting geen 'premium gevoel' geeft. De dashboardverlichting in een V50 is ook groen. Dus hoezo geen premium gevoel? Ik rijd wekelijks mee in een S40 van een collega en ik vind mijn Skoda Octavia (2010) een stuk meer premium. De dashboardverlichting is mijn geval dan wel wit, maar de rest is ook groen.

De middenconsole van de S40 is wel heel fraai (geborsteld aluminium), maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Het interieur van de V50 gaat ook al weer mee sinds 2004.
 

VEEJAY

Forumguru
Hoi Delta inmiddels 186K op de teller, ook bakolie vervangen etc. Xenon valt nog steeds uit ook ongeveer 1x per week de rechterkant, nooit linkerkant. Er komt vrijwel direct een melding en dan is het gewoon even aan en uit zetten en hij doet het weer. Als het gaat irriteren laat ik er wat aan doen, maar dan niet bij de dealer die er ca 200 euro per lamp voor vraagt, ik weet zeker dat het goedkoper kan. (http://www.skoda-parts.cz/predmet.aspx?polozkaID=168)

Volgende beurt is 210K en das in principe een goedkope beurt. De 240K beurt is een dure maar dat is pas over 2 jaar. Voorlopig rijdt de auto nog voortreffelijk en zou hem daarom niet wegdoen. Zeker niet gezien de marktwaarde vs 'emotionele' waarde.

Ondanks het bijna dubbele vermogen wat de motor icm DSG bak levert maak ik me niet zo druk om het motorische gedeelte maar meer om electronica en andere slijtagedelen.
 

yal

Lid
@VEEJAY , je zou de linker en rechter lamp kunnen uitwisselen en zo sluit je uit of de lamp een defect heeft.
Wellicht is de rechter starter niet helemaal fris.

Eur.200 p/lamp is aardig aan de prijs , zeker bij de Octavia verwijder je gemakkelijk de gehele unit en hoef je niet moeilijk te prutsen.
Dacht een lamp bij de dealer 90 euro incl. was?

Ik zou mij ook niet veel zorgen maken om de 1,9TDI , daar heb ik ook hele goede ervaringen mee.
Mijn bora 1,9 TDI ook met pompverstuivers doet het ook prima met 186pk en 452nm koppel , staat nu 208.000km op de teller en loopt perfect, wel veel onderhoudskosten gehad.

Grtn yal
 

delta

Actief lid
Veejay,
Is toch wel erg lollig dat we de wagens zo goed met elkaar kunnen vergelijken.
Maar dat bij ons beider auto's af en toe de rechter xenon uitvalt is toch erg straf, moet wel een fabrikage foutje zijn.
Over de inruil ben ik voorlopig met je eens hoor je krijgt er gewoon niet genoeg voor terug dus nog maar ff doorknorren (is geen straf hoor).

Elscorpione (wie verzind zo'n naam haha) ,
De dash/knoppen verlichting in een V50 is overheersend wit terwijl de octi overwegend groen is en of je het, 1 danwel het ander, mooi vind is persoonlijk.
Ik vond het dash van een V50 met sportstuur altijd zeer mooi maar wel erg kil/clean, als het donker is vond ik het binnenste van de volvo mooier.
Premium zijn de kleine dingen zoals speciale verlichting die het dash uitlicht, HP radio zeer goed geluid, superdoordachte layout vh dashboard etc.
 

delta

Actief lid
De Octavia is over de 200.000 en dus weer een kleine update.
De punten die ik aan de start van het topic heb gepost gelden eigenlijk nog allemaal, het blijft een lekkere auto, vandaar nog geen aanschaf van een ander bolide.

Wel is er nog een defect opgetreden namelijk de airco condensor was lek en daar zit dus nu een nwe geplaatst kosten 340 eur.
Verder heb ik nog orgineel skoda pegasus velgen/pirelli banden onder de auto geplaatst omdat ik die velgen zo mooi vind.

Nu de Octavia eenmaal boven de 2 ton staat ga ik zowiezo door tot de eerstvolgende grote kosten van een nwe distributie snaar dan ga ik weer afwegen wat te doen.
Tot over 10.000km dan maar weer.
 

VEEJAY

Forumguru
Leuk, ik hik nu ook tegen de 2 ton aan, Xenon lamp probleem voor 100 euro opgelost (2 nieuwe erin). Cruisecontrol doet het alweer maanden prima. Verder rijdt ie als nieuw.

Pegasus zijn inderdaad erg mooie velgen, ben stiekem jaloers. :).
 

Cyrus

Actief lid
@Veejay: waar heb jij die lampen vandaan? Mijn Xenon valt ook af en toe uit (fractie van een seconde) - heel irritant!
 

VEEJAY

Forumguru
Hoi, ik heb er over in het xenon draadje gepost. Ze komen bij TUNING SHOP : superskoda.com vandaan. Binnen 3 dagen binnen. Het mooie is dat door nieuwe lampen het allemaal (ook diegene die niet haperde) veel mooier licht geeft. Echt een duidelijke vooruitgang, een aanrader ook voor diegenen met wat oudere xenon lampen die op den duur mindere lichtopbrengst hebben!
 

delta

Actief lid
Veejay,
Had je die lampen zelf geplaats geloof ik of had je dat uitbesteed??
Nog ff over de velgen bedankt dat je ze mooi vind miss komen ze weer te koop omdat ik nu met een tweede set zit ook 17inch (17 inch dezent met michelin zie te koop rubriek), moet ik je als geintresseerd opschrijven?
 

Cyrus

Actief lid
@Veejay: bedoel je deze?

Sorry voor het nogmaals kapen van deze draad, maar ik kan Veejay's post over Xenon nergens vinden....
 

VEEJAY

Forumguru
Hoi Cyrus ja die is het die ik besteld had. Grappig dat ik nu zie staan: (every 1,5year you should change OEM bulbs to get 100% xenon light power). Lijkt mij overdreven maar mijn auto is inmiddels bijna 6 jaar oud, dus dan mag het wel :)

Toch belachelijk wat een dealer maar ook universele garage ervoor vraagt? Het is gedaan door een collega (gewoon een kantoorman geen technicus ofzo) van mij want ik ben echt slecht in priegelwerk. Ik heb een uitdraai gemaakt van een behulpzame medeforummer en aan mijn collega gegeven. We waren denk ik 15 minuten bezig, als het weer moet denk ik dat we het in 5 minuten per lamp wel klaren. Wat ons NIET lukte was de kabelboom loskrijgen van de koplamp om het rustig binnen in huis te doen. Maar je kan er goed bij verder tis alleen vervelend als het gaat regenen ;)

Hier de uitleg:
Hallo Veejay,

Met arbeidsloon kan het inderdaad aardig in de papieren lopen. Zelf vervangen is niet moeilijk, ik zal even een kleine toelichting geven:

Aan de achterkant van de koplamp zit 1 plastic "moer", deze los draaien.
Daarna de haak aan de zijkant van de koplamp opzij trekken, de koplamp komt dan los. Voorzichtig de koplamp uit het frond schuiven, en de stekker aan de achterkant los klikken.

De afdekkapjes aan de achterzijde zitten met torx-schroefjes vast. Ik hoop dat je een torx schroevendraaier of bitje hebt, of ergens even kunt lenen?
Daarna is het gewoon een kwestie van het lampje omwisselen (als je het regelapparaat opzij haalt). Het is op deze manier wel redelijk simpel omdat de koplamp eruit is, en je dus alles goed kunt zien.
(Beter dan in de auto moeilijk doen omdat je niets kunt zien!)
Alleen de demontage van de koplamp vereist wat oefening.

Bij montage van de koplamp goed opletten dat je hem in de geleiders schuift, anders zit er een grote kier tussen de koplamp en de voorbumper.

En bedankt! ik ben nog erg blij met m'n Golf, ik zal er de komende paar jaartjes hopelijk nog wel in rijden!!

Succes!
Groeten Marco.


Wat betreft de 17" inch zeker mooi, maar ik heb nieuw rubber voor en achter op de 16" zitten, beetje zonde om die eraf te halen (of ik moet die ergens zien te slijten (niet letterlijk!), maar zeer dank voor je aanbod!
 

delta

Actief lid
Een update van de ervaringen met de Octavia Km stand 222.500
Auto vandaag opgehaald voor de 220.000km beurt niets bijzonders aan de hand, dus op naar de 240.000.
Eerst volgende is wel een dure ivm de vervanging van distributie en oliewissel DSG.
Toch ga ik als er niks geks gebeurd dit laten uitvoeren en daarmee meteen beslissen om de auto door te rijden tot de 300.000+.
Ik had het nooit verwacht maar ik begin gewoon verknocht te raken aan deze kar, normaal ongeveer iedere 2,5 a 3 jaar een andere gekocht en dan nu door blijven knorren tot ongeveer 5 jaar bezit.......
 

Cordoba

Forumguru
@delta: ik lees nu pas over de lekke condensor van de airco. Monteurtje heeft een berichtje geplaatst over een beschermroostertje, dat je op de condensor klikt, waardoor de kans op lekkage door steenslag nihil wordt. Zijn post staat volgens mij in een Fabia II draadje inclusief onderdeelnummer, en de kosten zijn iets van 7 á 8 euro. Hetzelfde onderdeel heb ik ook op mijn Fabia I laten zetten, en moest alleen wat op maat geknipt worden, maar past daar ook.
 
Bovenaan Onderaan