Vanaf wel bouwjaar common rail ?

Muug

Senior Member
Hoi,
ik ga me een 2dehandse Roomster kopen, maar vanaf wanneer zijn deze voorzien van common rail benzinemotoren?
Thanks !
Paul

oco1979

Forumguru
die lopen al een tijdje,maar vanaf wanneer niet direct een gedacht van.
Liever ene met of zonder ?
tfsi en tsi opsta is commonrail bij mij weten.
Nog mpsi of zo iets,das ne klassieke.
Al zeg je dat niet echt voor een benzine,tis ook hoge druk inspuiting maar zoveel niet als een diesel.
Voor sommige ga dat chinees zijn het woord commonrail :D of gaan ze vragen is dat nu een diesel of niet ;)

Spierings

Forumguru
Die commonrail benzine modellen zijn nooit gemaakt....

De commonrail dieselmotoren zijn er vanaf 2010, neem aan dat een roomster toen ook een facelift heeft gehad, net als de Fabia.

Muug

Senior Member
Common rail benzine?? :pieker:
ehm ja, op vlak van motoren ben ik geen groot licht, ik zag het in een advertentie staan. "common rail"-inspuiting is de meest moderne methode dacht ik, en ook de meest zuinige en propere dacht ik.
Maar goed, als we even het woord "common rail" laten vallen... ;) Skoda heeft zijn motorengamma toch geheel vernieuwd, een jaar of vijf geleden, niet? Kleinere diesels, kleinere benzines... ik zou daar graag meer concrete info over hebben, zodat ik bij zoekertjes weet of het om een oudere generatie motorblok gaat of niet. :-)

oco1979

Forumguru
Die commonrail benzine modellen zijn nooit gemaakt....

De commonrail dieselmotoren zijn er vanaf 2010, neem aan dat een roomster toen ook een facelift heeft gehad, net als de Fabia.

zijn wel gemaakt maar men zeg dat niet als commonrail.
principe is bijna hetzelfde.
Ook met opvoerpomp(tank) hogedrukpomp en hogere inspuiting dan klassieke benzine inspuiting.
Topic starter beetje verkeerd vermeld,now problemo.

oco1979

Forumguru
ha, ok, dus TSI is de benzinevariant? Thanks !

jep

TSI ,TSFI, TFSI, MPI, FSI benzine met en zonder turbo of klassiek inspuitingsysteem en indirect of directe inspuiting

TDI ,DSI diesel

Neem zo 1.4 MPI en vervang alle 4 de bobines of 2 bobines(te zien welk bouwjaar) en je bent gerust voor wat km.

oco1979

Forumguru
ja,normaal wel,bakverhouding doe er ook veel aan.
Ne lange of korte 5de versnelling.
Ne 1.4 vs 1.2 klassiek systeem,iets meer koppel en pk.
Koop ene voor wat je deze zal gebruiken.
Woon werk verkeer,sportief rijden,caravan trekken enz.... dat bepaald de motor eigenlijk.

Spierings

Forumguru
zo'n 1.4 zal misschien ook wat minder toeren draaien dan de 1.2...
Is denk ik maar net waarmee je het vergelijkt. De ouderwetse 1.2 of 1.2tsi.
De tsi zal minder toeren draaien.

Mijn fabia 1.2 tsi draait veel lager in toeren dan mijn 99 1.6 Toledo en 2004 2.0 superb.
Cc wilt niks zeggen over de gearing van de bak.
De 1.2 tsi heeft gewoon heel wat power in laag toeren waardaar je zoizo lager in toeren rijdt in vergelijking met zo'n 1.4.

Gewoon even met beide proefrijden..

Muug

Senior Member
Auto is gewoon voor wat "huis, tuin- en keukegebruik", hoeft geen blitze powerbak te zijn die 200 per uur doet aan 1500 tpm. ;) Daarvoor zoek ik iets anders momenteel. :D
Ik zie echter dat er verhoudingsgewijs veel zoekertjes zijn van Roomsters met de 69pk-motor, en quasi geen die de 86pk- of 105pk-motor hebben. Dat verbaast me wel.

oco1979

Forumguru
n
Auto is gewoon voor wat "huis, tuin- en keukegebruik", hoeft geen blitze powerbak te zijn die 200 per uur doet aan 1500 tpm. ;) Daarvoor zoek ik iets anders momenteel. :D
Ik zie echter dat er verhoudingsgewijs veel zoekertjes zijn van Roomsters met de 69pk-motor, en quasi geen die de 86pk- of 105pk-motor hebben. Dat verbaast me wel.
neem dan een 1.4 MPI;

klasieke motor,indirect inspuiting(kan bijna niet vervuilen inwendig)
geen turbo(niet stuk gaan)
geen hogedrukpomp(kassa kassa)
zeker budget vriendelijk naar aankoop en onderhoud
en vooral ook belangrijk jan pier paul als garagist kan daar aan werken,zelf beetje hobbyman ook :D

zo blijft er budget over voor ander speeltje :yeah:

Muug

Senior Member
leuke tip ! Dus ik zoek : benzine 1.4 MPI, airco, manueel schakelen. Dat zijn mijn vier hoofdcriteria. :rockon:Waarom toch heb ik het gevoel dat er daar erg weinig van te vinden gaan zijn? :-/ Dan hebben we het trouwens over wagens van minstens 5 jaar oud, right?

Laatst bewerkt:

Muug

Senior Member
Wat het budget betreft : ik pin me daar liever niet te hard op vast, kwestie dat ik plots opduikende mooie aanbiedingen niet misloop. Nu ja, die 1.4 mpi's gaan sowieso niet duur zijn, wegens minstens 5 jaar oud... meer dan 6000 euro gaan die niet kosten volgens mij, in België althans.

Bovenaan Onderaan