Vanaf wel bouwjaar common rail ?

oco1979

Forumguru
In belgie zeker te vinden voor vriendenprijs;
nog bedrijfzekerder ene zonder airco,niet echt toppunt van degelijkheid die aircopompen en zeker na wat km en jaren
prijs is overwegen welke kosten daar al zijn aangedaan
koppeling,starter,alternator,distributieriem enz...
 

Joske

Forumguru
een 1.4 benzine in België ? veel succes daarmee :D

worden die daadwerkelijk aangeboden hier op de tweedehandsmarkt? Ik had eerder 1.2TDI, 1.4TDI en 1.6TDI verwacht? :)
 

Muug

Senior Member
echt, die dingen zijn zeldzaam, ik weet het... :D
Voor elke benzinewagen heb je minstens tien diesels...

Kortom, 1) een benzine zoeken ipv een diesel decimeert letterlijk de kansen op succes.
2) Verder blijkt dat vele Roomsters géén airco hebben.
3) En bovendien is de meest populaire motor de 69pk-versie, wat de auto meer doet verbruiken.
4) Om het helemaal onmogelijk te maken zou ik best zoeken naar een 1.4 MPI motor.
Conclusie : de kans dat ik de Loterij win, is groter...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Andere optie is om buiten Belgie te gaan zoeken, en de auto te importeren. In Nederland zijn er diverse bedrijven die óf auto's uit andere Europese landen importeren, op NL-kenteken zetten en zelf verkopen, maar gespecialiseerde bedrijven die een auto uit het buitenland voor je importeren en alle rompslomp voor je regelen. Daarbij kun je het bedrijf een auto voor je laten zoeken, maar je kunt ze ook een zelf gekochte/geselecteerde auto laten importeren en bij wijze van spreken op NL-kenteken voor je deur laten afleveren. Ik weet niet of er vergelijkbare bedrijven in Belgie zijn, of misschien dat een Nederlands bedrijf het ook in de omgekeerde richting wil doen. (dus vanuit NL naar Belgie exporteren en daar zorgen voor alle papieren die bij de 'verhuizing' horen).
 

EdZ

Donateur
Ik had in mijn 2007-versie een 1.4. In mijn huidige 2010-versie een 1.2TSI 105PK. Die 1.4 heeft me een keer in de steek gelaten vanwege vervuiling (dus in tegenspraak met een eerdere reactie in dit draadje) omdat er nogal veel korte stukjes mee werden gereden. Even een poosje stevig doorrijden op de snelweg loste het probleem op.

De TSI draait (even uit m'n hoofd) bij 120 tegen de 3000 toeren. De 1.4 zat dan al tegen de 4000 aan. De 1.4 was wel een klein beetje zuiniger, had ik de indruk. Maar dat kan ook komen doordat de 105PK een stuk vlotter is - en ik daar gebruik van maak.

Mocht je van plan zijn naar wat meer bergachtig gebied te gaan dan raad ik je een TSI aan. Die 1.4 vond ik tegenvallen. Maar daarvòòr had ik een Focus 2.0, dus het was toen wel een grote stap terug.
 

Muug

Senior Member
@Cordoba: België is een achterlijk land op dat vlak.... In NL kan je mooi op kenteken de hele geschiedenis van de wagen opvragen, onderhoudsschema's worden gevolgd en de onderhoudsboekjes ingevuld. Wat vervangen moet worden, wordt vervangen. In BE niks van dat alles. Enkel onze keuring is strenger dan jullie APK-ding. Maar ook daar gaat BE totaal fout, want ze zijn zo extreem streng bij ons dat wat in DE en NL geen keuringsprobleem is, in BE quasi gegarandeerd afgekeurd wordt. Bvb de wagen vooraan of achteraan ietsje lager of hoger zetten kan bij ons absoluut niet. Dat moet allemaal OEM zijn. Daarom dat er zo graag nieuwe wagens gekocht worden, van die ben je zeker dat ze niet verkloot zijn. Bovendien is er van overheidswege ook geen enkele regelingen zoals jullie hebben voor de "young timers", dus mooi wagens van 15-20 jaar oud worden bij ons even zwaar belast als nieuwe. Afin, er valt wel een boek over te schrijven.

@EdZ: merci voor je ervaringen!
 

Spierings

Forumguru
Bij ons is er ook geen regeling voor youngtimers, hooguit voordeel in verzekering. Daarnaast na 40 jaar wegenbelasting vrij en voor benzine auto's van 25-40 jaar een overgangsregeling voor wegenbelasting..
 

Muug

Senior Member
ah? Wat is dat dan met dat bijtellingsgedoe voor youngtimers? Dat klinkt wel voordelig.
 

Spierings

Forumguru
Met bijtelling is als je hem op de zaak hebt staan, dan betaal je wel een heel stuk minder bijtelling. De bijtelling neemt meen ik af naarmate de auto ouder wordt, maar de wegenbelasting moet dan als nog door het bedrijf gemaakt worden...
 

Joske

Forumguru
ik vind het idee om vanuit NL te importeren naar BE nog niet zo een gek idee zoals @Cordoba opperde :thumbsup:

is niet zo moeilijk als het lijkt, kan je gerust zelf doen.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt dat het zelf te doen moet zijn, maar als je er tegen op ziet, kun je het in elk geval in NL ook laten doen. Als de auto jong genoeg is, kun je overigens bij import uit NL, ook nog een deel van de BPM terugkrijgen, dus dat betekent dat de auto dan effectief goedkoper is, dan een Nederlander zou moeten betalen.
 

CDK

Forumguru
je kan overigens bij import uit NL, ook nog een deel van de BPM terugkrijgen, dus dat betekent dat de auto dan effectief goedkoper is, dan een Nederlander zou moeten betalen.

Volgens mij is het juist andersom, als je een auto exporteert krijgt de verkoper de (teveel betaalde) BPM terug, toch?
 
Bovenaan Onderaan