sitechris
Donateur
Vanavond zeg ik bedankt en vaarwel tegen mijn Octavia. Ik heb de auto nieuw gekocht in oktober 2006 en de teller passeert nog net de 92.000.
Mijn eindbalans over de Octavia: erg positief.
Pluspunten:
- Aanschafprijs
- Uitrusting (xenon, parkeersensoren v+a, allerlei sensoren, dimmende spiegels, bandenspanningscontrolesysteem etc etc allemaal standaard. Meeropties kosten een fractie van wat audi/bmw er voor rekent)
- Afwerking en materiaalgebruik interieur (vergelijkbaar met VW, hier kan Seat nog heel veel van leren)
- Imago (waarom een Audi als je ook een volle Skoda kan rijden. Nofi: maar ik vind mensen in een instap Audi, Merc of BMW behoren tot de categorie 'wil wel maar kan niet'. Koop dan bv een Skoda. Voor hetzelfde geld heb je veel meer power en lever je nauwelijks in op andere gebieden. Simply clever noemen we dat! Heeft ook wel weer wat)
- Explosiviteit (gechipte) pompverstuiver: 80-120 in 5,4 seconden (4e versnelling). Duw in de rug van de turbo is fenomenaal. Sommige noemen het onbehouwen, ik vind het vooral erg leuk. Vanaf 1500 toeren giga veel trekkracht
- Kwaliteit en betrouwbaarheid. Ik rijd na 90k nog steeds op eerste setje banden en eerste setje remmen. Onderhoud was 3 beurtjes a 200 a 250 per stuk. Verder geen enkel mankement aan auto gehad of iets vervangen. Super!
- Auto is heel erg ruim. Hij zit in Golf/Focus klasse, maar achterin zit je riant en de kofferbak is 560 liter groot (hatchback).
- Fijn onderstel, ook op Autobahn tempo verrassend stabiel! Ook Autobahn bochten op de A3 Keulen - Frankfurt kun je met zeer hoog tempo nemen (zomerbanden en 17 inch velgen, met winterbandjes is het toch net wat minder)
- Auto is zeer zuinig (ondanks chip). Met stevig tempo rijd je 1 op 16, bij gemiddeld 130 a 140 naar je werk tuffen zelfs 1 op 18.
- VAG auto's schakelen goddelijk!
- Goede remmen (korte remweg, weinig slijtage)
- Chippen met garantie (Abt)
- Fijne ergonomie (alles zit waar het moet zitten en veel slimme details)
Minpunten
- Isolatie is slecht, veel teveel wind- en bandengeruis. De laatste tijd zit ik me hier echt aan te irriteren.
- Motor heeft hele matige 'laufkultur'
- Boven de 4000 toeren valt motor volledig dood. Vanaf de 3500 moet je eigenlijk al overschakelen. Hele kleine powerband dus.
- Slechte stoelen (zelfde als in Golf). Te klein, te hard op verkeerde plaatsen. Gewoon niet!)
- Imago: kun je niet omheen, heel veel mensen reageren spottend of negatief
- Topsnelheid begrensd bij 4000 toeren in 6e versnelling vanwege roetfilter (is standaard voor alle VAG modellen met filter). Echt hinderlijk. In geval Octavia was het bij 218 km/h op teller (210 echt) terwijl de auto wel doorwilde. Veel mensen vinden me dan een zeikerd, maar ik vertoef regelmatig op de Autobahn en rijd daar heel vaak volgas. Het is niet leuk als je iemand eerst wegrijdt, maar daarna op topsnelheid het toch moet afleggen dankzij die kl*te begrenzer.
- Afschrijving (de dieselmarkt is slecht dat dan weer wel, maar qua afschrijving word ik niet vrolijk van de Octi!)
- Voor het echte sportieve werk is onderstel net niet scherp genoeg.
- Audio installaties ondermaats qua ontvangst. Standaard radio is bagger qua geluid, gelukkig heb ik upgrade naar soundsystem. Helaas heb je daar nog wel eens last van meetrillende speakers
- Auto is ondanks power motor wat saai. Bij bv een BMW stap je met zwaar verhoogde hartslag in, bij de Octi heb je dat minder.
Ik blijf zelf overigens nog wel actief op Skodaforum. Ik vind Skoda zeker een leuk merk en ik denk dat ik in de toekomst nog wel een keer voor Skoda ga kiezen.
Mijn eindbalans over de Octavia: erg positief.
Pluspunten:
- Aanschafprijs
- Uitrusting (xenon, parkeersensoren v+a, allerlei sensoren, dimmende spiegels, bandenspanningscontrolesysteem etc etc allemaal standaard. Meeropties kosten een fractie van wat audi/bmw er voor rekent)
- Afwerking en materiaalgebruik interieur (vergelijkbaar met VW, hier kan Seat nog heel veel van leren)
- Imago (waarom een Audi als je ook een volle Skoda kan rijden. Nofi: maar ik vind mensen in een instap Audi, Merc of BMW behoren tot de categorie 'wil wel maar kan niet'. Koop dan bv een Skoda. Voor hetzelfde geld heb je veel meer power en lever je nauwelijks in op andere gebieden. Simply clever noemen we dat! Heeft ook wel weer wat)
- Explosiviteit (gechipte) pompverstuiver: 80-120 in 5,4 seconden (4e versnelling). Duw in de rug van de turbo is fenomenaal. Sommige noemen het onbehouwen, ik vind het vooral erg leuk. Vanaf 1500 toeren giga veel trekkracht
- Kwaliteit en betrouwbaarheid. Ik rijd na 90k nog steeds op eerste setje banden en eerste setje remmen. Onderhoud was 3 beurtjes a 200 a 250 per stuk. Verder geen enkel mankement aan auto gehad of iets vervangen. Super!
- Auto is heel erg ruim. Hij zit in Golf/Focus klasse, maar achterin zit je riant en de kofferbak is 560 liter groot (hatchback).
- Fijn onderstel, ook op Autobahn tempo verrassend stabiel! Ook Autobahn bochten op de A3 Keulen - Frankfurt kun je met zeer hoog tempo nemen (zomerbanden en 17 inch velgen, met winterbandjes is het toch net wat minder)
- Auto is zeer zuinig (ondanks chip). Met stevig tempo rijd je 1 op 16, bij gemiddeld 130 a 140 naar je werk tuffen zelfs 1 op 18.
- VAG auto's schakelen goddelijk!
- Goede remmen (korte remweg, weinig slijtage)
- Chippen met garantie (Abt)
- Fijne ergonomie (alles zit waar het moet zitten en veel slimme details)
Minpunten
- Isolatie is slecht, veel teveel wind- en bandengeruis. De laatste tijd zit ik me hier echt aan te irriteren.
- Motor heeft hele matige 'laufkultur'
- Boven de 4000 toeren valt motor volledig dood. Vanaf de 3500 moet je eigenlijk al overschakelen. Hele kleine powerband dus.
- Slechte stoelen (zelfde als in Golf). Te klein, te hard op verkeerde plaatsen. Gewoon niet!)
- Imago: kun je niet omheen, heel veel mensen reageren spottend of negatief
- Topsnelheid begrensd bij 4000 toeren in 6e versnelling vanwege roetfilter (is standaard voor alle VAG modellen met filter). Echt hinderlijk. In geval Octavia was het bij 218 km/h op teller (210 echt) terwijl de auto wel doorwilde. Veel mensen vinden me dan een zeikerd, maar ik vertoef regelmatig op de Autobahn en rijd daar heel vaak volgas. Het is niet leuk als je iemand eerst wegrijdt, maar daarna op topsnelheid het toch moet afleggen dankzij die kl*te begrenzer.
- Afschrijving (de dieselmarkt is slecht dat dan weer wel, maar qua afschrijving word ik niet vrolijk van de Octi!)
- Voor het echte sportieve werk is onderstel net niet scherp genoeg.
- Audio installaties ondermaats qua ontvangst. Standaard radio is bagger qua geluid, gelukkig heb ik upgrade naar soundsystem. Helaas heb je daar nog wel eens last van meetrillende speakers
- Auto is ondanks power motor wat saai. Bij bv een BMW stap je met zwaar verhoogde hartslag in, bij de Octi heb je dat minder.
Ik blijf zelf overigens nog wel actief op Skodaforum. Ik vind Skoda zeker een leuk merk en ik denk dat ik in de toekomst nog wel een keer voor Skoda ga kiezen.