Vanavond afscheid van de O2

sitechris

Donateur
Vanavond zeg ik bedankt en vaarwel tegen mijn Octavia. Ik heb de auto nieuw gekocht in oktober 2006 en de teller passeert nog net de 92.000.

Mijn eindbalans over de Octavia: erg positief.

Pluspunten:
- Aanschafprijs
- Uitrusting (xenon, parkeersensoren v+a, allerlei sensoren, dimmende spiegels, bandenspanningscontrolesysteem etc etc allemaal standaard. Meeropties kosten een fractie van wat audi/bmw er voor rekent)
- Afwerking en materiaalgebruik interieur (vergelijkbaar met VW, hier kan Seat nog heel veel van leren)
- Imago (waarom een Audi als je ook een volle Skoda kan rijden. Nofi: maar ik vind mensen in een instap Audi, Merc of BMW behoren tot de categorie 'wil wel maar kan niet'. Koop dan bv een Skoda. Voor hetzelfde geld heb je veel meer power en lever je nauwelijks in op andere gebieden. Simply clever noemen we dat! Heeft ook wel weer wat)
- Explosiviteit (gechipte) pompverstuiver: 80-120 in 5,4 seconden (4e versnelling). Duw in de rug van de turbo is fenomenaal. Sommige noemen het onbehouwen, ik vind het vooral erg leuk. Vanaf 1500 toeren giga veel trekkracht
- Kwaliteit en betrouwbaarheid. Ik rijd na 90k nog steeds op eerste setje banden en eerste setje remmen. Onderhoud was 3 beurtjes a 200 a 250 per stuk. Verder geen enkel mankement aan auto gehad of iets vervangen. Super!
- Auto is heel erg ruim. Hij zit in Golf/Focus klasse, maar achterin zit je riant en de kofferbak is 560 liter groot (hatchback).
- Fijn onderstel, ook op Autobahn tempo verrassend stabiel! Ook Autobahn bochten op de A3 Keulen - Frankfurt kun je met zeer hoog tempo nemen (zomerbanden en 17 inch velgen, met winterbandjes is het toch net wat minder)
- Auto is zeer zuinig (ondanks chip). Met stevig tempo rijd je 1 op 16, bij gemiddeld 130 a 140 naar je werk tuffen zelfs 1 op 18.
- VAG auto's schakelen goddelijk!
- Goede remmen (korte remweg, weinig slijtage)
- Chippen met garantie (Abt)
- Fijne ergonomie (alles zit waar het moet zitten en veel slimme details)

Minpunten
- Isolatie is slecht, veel teveel wind- en bandengeruis. De laatste tijd zit ik me hier echt aan te irriteren.
- Motor heeft hele matige 'laufkultur'
- Boven de 4000 toeren valt motor volledig dood. Vanaf de 3500 moet je eigenlijk al overschakelen. Hele kleine powerband dus.
- Slechte stoelen (zelfde als in Golf). Te klein, te hard op verkeerde plaatsen. Gewoon niet!)
- Imago: kun je niet omheen, heel veel mensen reageren spottend of negatief
- Topsnelheid begrensd bij 4000 toeren in 6e versnelling vanwege roetfilter (is standaard voor alle VAG modellen met filter). Echt hinderlijk. In geval Octavia was het bij 218 km/h op teller (210 echt) terwijl de auto wel doorwilde. Veel mensen vinden me dan een zeikerd, maar ik vertoef regelmatig op de Autobahn en rijd daar heel vaak volgas. Het is niet leuk als je iemand eerst wegrijdt, maar daarna op topsnelheid het toch moet afleggen dankzij die kl*te begrenzer.
- Afschrijving (de dieselmarkt is slecht dat dan weer wel, maar qua afschrijving word ik niet vrolijk van de Octi!)
- Voor het echte sportieve werk is onderstel net niet scherp genoeg.
- Audio installaties ondermaats qua ontvangst. Standaard radio is bagger qua geluid, gelukkig heb ik upgrade naar soundsystem. Helaas heb je daar nog wel eens last van meetrillende speakers
- Auto is ondanks power motor wat saai. Bij bv een BMW stap je met zwaar verhoogde hartslag in, bij de Octi heb je dat minder.

Ik blijf zelf overigens nog wel actief op Skodaforum. Ik vind Skoda zeker een leuk merk en ik denk dat ik in de toekomst nog wel een keer voor Skoda ga kiezen.
 

MarcoO2

Forumguru
Leuk om je ervaringen te lezen, gelukkig heb je veel plezier aan je octi gehad! Ik wens je in ieder geval veel plezier met je BMW, maar dat zal vast ook wel lukken!
 
We gaan die mooie schermafbeelding missen! En je bijdragen zelf ook, natuurlijk. Veel rijgenoegen met je mooie BMW gewenst.
 
Blij Met Weinig?

Sorry, maar zie de handtekening van Sitechris:

BMW 330xd (4WD) special edition touring automaat. Bouwjaar feb 2005, km stand 39.000 met 204 pk/410 nm, full option incl 2 jaar garantie.

Dat kun je toch niet 'weinig' noemen, lijkt me.
 

Hetzer

Forumguru
BMW 330xd (4WD) special edition touring automaat. Bouwjaar feb 2005, km stand 39.000 met 204 pk/410 nm, full option incl 2 jaar garantie..

Erg mooie auto, maar ook erg duur zelfs alls occasion, ik denk dat je voordat zelfde bedrag ook een mooie nieuwe Superb-2 had

in ieder geval veeeeeeel plezier met de nieuwe aankoop, en hou ons hier op de hoogte, en ik ben ook benieuwt naar de foto's

gr
 

sitechris

Donateur
Erg mooie auto, maar ook erg duur zelfs alls occasion, ik denk dat je voordat zelfde bedrag ook een mooie nieuwe Superb-2 had

in ieder geval veeeeeeel plezier met de nieuwe aankoop, en hou ons hier op de hoogte, en ik ben ook benieuwt naar de foto's

gr

Een kale (en langzame) Superb Greenline 1.9 TDI kost 28.500. Dat is bijna 2000 euro meer dan ik voor deze BMW betaald heb. Wat het lastige van deze auto is, autobedrijven kunnen heel moeilijk inschatten voor hoeveel ze zo'n auto neer moeten zetten. In het geval van deze, is de dealer aan de lage kant gaan zitten al zeg ik het zelf :).

Wel een kleine nuance: de overige kosten zijn natuurlijk wel een stuk hoger. Verzekering kost me 7 tientjes in de maand meer. Ook het brandstofverbruik zakt van 1 op 17 naar 1 op 12. En het onderhoud is ongetwijfeld ook duurder. Pluspuntje, de nieuwprijs van de auto was 75.000. Hij heeft dus al enorm veel afgeschreven. Ik verwacht dat ik er over 2 jaar als er 150k op de teller staat, nog wel 15k voor kan krijgen. Dan schrijf ik 11.000 af in 2 jaar met 110.000 kilometer gereden. Dat is echt een heel stuk beter dan met de Octi of de Superb.

Ik heb hem vanavond in Den Bosch opgehaald. De A2 was dicht, dus moest omrijden via Nijmegen. Direct 130 km ermee gereden. Hoe het rijdt? Moeilijk te zeggen, ik ben nu natuurlijk nog hopeloos verliefd op de auto. Ik kom nu niet verder dan de kwalificatie goddelijk. Alles klopt aan de auto en hij heeft van die heerlijke sportstoelen, onderstel, besturing etc etc!

Motorisch? Niet te vergelijken met de Skoda. Deze kun je heel sportief rijden. Hij draait met vreugde veel toeren en produceert schitterend geluid. De trekkracht is ook heel lineair, onderin sterk en naarmate de toeren klimmen steeds meer acceleratie. Dit in tegenstelling tot de Octi, die vooral onderin vreselijk sterk was (is ook erg vermakelijk!) en veel geluid produceerde.

Het is ook lastig om deze auto met de Octi te vergelijken, daar zijn het te verschillende auto's voor. De Octi heeft natuurlijk weer kwaliteiten die deze BMW niet heeft (ruimte, verbruik etc).

Morgen ga ik natuurlijk de hele dag rijden en zal ik foto's maken en plaatsen.
 

nemo

Senior Member
Leuk om te lezen dat je blij was met je skoda. Gelukkig ga je niet in een franse of italiaanse wagen rijden. veel plezier met je bmw! mooie wagen hoor!
 

Hetzer

Forumguru
Een kale (en langzame) Superb Greenline 1.9 TDI kost 28.500. Dat is bijna 2000 euro meer dan ik voor deze BMW betaald heb. Wat het lastige van deze auto is, autobedrijven kunnen heel moeilijk inschatten voor hoeveel ze zo'n auto neer moeten zetten. In het geval van deze, is de dealer aan de lage kant gaan zitten al zeg ik het zelf :).
.

Nou dan heb jij zeker een goed koop gesloten , ik zag laatst bij een BMW dealer een soort gelijke auto staan,met het zelfde bouwjaar echter geen special ed. met aanzienlijk meer kilometers en die moest 35.000 euro kosten.
 

bwman

Lid
Duitse degelijkheid tegen Tsjechische (Duitse) degelijkheid. ik heb de ockti combi en ik moet zeggen ik ben niet ontevreden met het geluid (wind,rol, motor geluid) maar ik kom dan ook uit een mitsubuschi space wagon (de skoda doet in ruimte niets onder trouwens) die maken pas lawaai als je er mee rijd. en de ruimte vind ik dan ook zalig.het imago is idd een teer punt alhoewel dat toch stillekes begint te veranderen. de meeste mensen die met mij meerijden schrikken steeds in de positieve zin van de afwerking het comfort en het rijgedrag. kijk een skoda vergelijken met een bmw unterscheidt (sorry voor de schrijffouten) must zein en als r geen verschil in bouw, motor ed zou zijn als je de prijsklasse bekijkt zou dan ook erg zijn.
in ieder geval heel veel plezier in je beamer.
groetjes Chris
 

___JC___

Forumguru
Ik kan het met de meeste punten over de OCtavia alleen maar eens zijn Chris. Een 3-serie is voor mij gewoon echt te krap. Zowel voor als achterin houdt het niet echt over qua ruimte. Ook al heeft ie een toponderstel en heerlijke motor.
:laugh:

Goeie keus !
 

911gt2

Actief lid
Ik hoef echt nooit meer BMW. Hiervoor een 1 serie gereden. Iedere dag een gevecht gehad met de auto. Enfin leest mijn review hier maar op het forum.

Nee ik blijf voortaan ver van BMW.

Net als van tweede hands eigenlijk. Je weet nooit helemaal wat je koopt, zeker bij een BMW niet...

Maar desalniettemin veel plezier er mee!
 

sitechris

Donateur
De 118d is natuurlijk niet de meest begeerlijke BMW die te koop is. Dan irriteer je je net wat sneller aan een aantal merkgebonden nadelen zoals bv de binnenruimte etc etc. Als ik mag kiezen tussen een 118d en een Octavia, kies ik altijd voor de Octavia.
 

sitechris

Donateur
Grappig: mijn oude auto staat te koop, overigens voor een heel aantrekkelijk bedrag. Zit maar heel kort boven mijn inruil. Heel scherp dus.

Ik wist overigens niet dat ik een ambiente heb, volgens mij is het toch een business edition. En dat ze ESP, soundsystem en roetfilter vergeten. Maar over het roetfilter weet ik wie het niet met me eens zijn ha ha. Kom maar jongens ;)

http://www.autotrader.nl/auto/kopen...es=PARTICULIER&paginaNummer=9&total=87&pos=84

Over de historie: nooit 1 probleem met de auto gehad :).
 

LenK

Forumguru
Lekker afschrijven zo. Is dat het tijdverschijnsel ?
Ik heb 1/2 jaar geleden voor mijn 2005-2 1.6 benzine combi 2K+ meer teruggegevangen.
 

___JC___

Forumguru
Diesels zijn geen drol meer waard op het moment, dat zie je ook terug in de stijging van de leasetarieven. Nog een reden om gewoon weer op benzine te gaan rijden. ;)
 

sitechris

Donateur
Lekker afschrijven zo. Is dat het tijdverschijnsel ?
Ik heb 1/2 jaar geleden voor mijn 2005-2 1.6 benzine combi 2K+ meer teruggegevangen.

Ja, de afschrijving is heel erg heftig op het moment. Nu moet ik zeggen, dat de Octavia wel bovengemiddeld afschrijft bv ivm met een Golf scheelt het toch wel. En diesel......met 55.000 kilometer per jaar heb ik weinig andere keus. LPG vind ik geen optie, ik voel er niets voor om in een 1.6 te moeten rijden.

Overigens de nieuwe eigenaar zal van het afschrijvingsspook toch heel wat minder last hebben, dat scheelt. Ga ik nu ook meemaken met mijn tweedehandsje ;)
 
Bovenaan Onderaan