Vaste haak?

kansberg

Forumguru
Beste medeforummers,

Eerdaags ga ik mijn 'nieuwe' Superb Combi II ophalen en daar zal een trekhaak onder moeten i.v.m. het trekken van de caravan. Mijn voorkeur gaat uit naar een vaste haak omdat ik het de-en monteren van een afneembare haak een vervelende klus vind en mijn rug niet toestaat dit soort karweitjes te doen. Helaas spreek ik uit ervaring.

Ergo: geeft dit problemen met de PDC of kijken de sensoren er keurig omheen, zoals dat met mijn C5 ook het geval was?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet,

Albert.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb een vaste haak onder mijn Superb (de niet combi overigens). De sensoren hebben er bij mij geen last van.
Als je een aanhanger aangesloten hebt worden de achterste sensoren ook uitgeschakeld.
Nog een tip: Vraag bij het monteren van de trekhaak of ze de trailer stabiliteitscontrole ook activeren in je ESP module.

Succes nog even met wachten!
 
Hallo Kansberg,

Ik heb vorige maand onder mijn Superb combi een vaste trekhaak met hulpveren laten monteren, bij een Skoda dealer. Geen problemen met de PDC sensoren gehad. Ze kijken er omheen.
Advies van Skoda is om bij het trekken van een caravan hulpveren te monteren.
 

ertromp

Forumguru
Wordt dit door een Skoda dealer gedaan met originele trekhaakmodule? Dan moet eea goed gaan en zoals eerder aangehaald eea moet wel in het systeem aangemeld/aangevinkt worden
 

andrehj

Forumguru
Ik heb in NL nog geen dealer gezien die in een S2 een originele trekhaakmodule monteert. Die is in NL namelijk niet eens leverbaar (ik geprobeerd dat ding gewoon op bestelnummer te bestellen, maar moest noodgedwongen naar Duitsland uitwijken waar die module wel gewoon leverbaar is). De meeste (alle?) dealers monteren trekhaakelektronica van ECS. En ik wacht nog op de eerste die mij kan bevestigen dat TSA (met die module) werkt.
Bij mijn af-fabriek module werkt TSA in ieder geval wel.

Om terug te komen op de vraag van de OP: Ook ik kan bevestigen dat de sensoren langs de trekhaak kijken. Zelfs een Twinny-load beugel is geen probleem.
Overigens is dit eenvoudig zelf te testen: Zet je auto op contact en in z'n achteruit. Ga in de kofferbak zitten met een stok (of buis of zo) en kijk op welke positie de sensoren afgaan.

En over dat activeren: Dat was bij mij niet nodig. Ik heb de MK60EC1 module, waarbij TSA automatisch geactiveerd werd. (Na codering met VCDS volgens de wiki van Ross-Tech).
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Kijk, dat is nog eens informatie waar ik wat mee kan! Bedankt allen! En dat van die stok en kofferbak is een hele slimme en ga ik zeker proberen!
 

CDO

Forumguru
Ik heb een afneembare trekhaak en wanneer die gemonteerd is zit ie volgens mij op dezelfde plek als een vaste.
Ook dan werkt de PDC normaal.

Vast of afneembaar levert toch geen verschil op in gemonteerde toestand (m.a.w. er zit toch in beide gevallen een haak achter de auto....)??? in allebei de gevallen zal de PDC anders geprogrammeerd moeten worden dunkt me.
 

Joske

Forumguru
een vaste haak kan zodanig gemonteerd worden dat de sensoren deze niet zien wanneer het voertuig in achteruit geplaatst wordt. (dus zonder aanhanger)

Bij aansluiting van een stekker wordt de PDC achteraan uitgeschakeld, althans indien goed aangemeld in VagCom/VCDS/VAS of wat dan ook.
 

Snor

Lid
Heb ook een vaste trekhaak. Met aangekoppelde caravan of aanhanger krijg je in je navigatiedisplay keurig een aanhangertje in beeld (triangel). Sensoren werken dan niet. Ter ondersteuning van de vering heb ik luchtbalgen van MAD in de vering laten monteren, werkt prima.
 

Harrykoning

Nieuw lid
Ik heb een vaste trekhaak laten monteren met versterkte veren (MAD HV-173158) maar de auto staat achter nu een stuk hoger en dat is er niet mooier op geworden. De auto is een behoorlijk stuk hoger geworden achter en de ruimte in de achterste wielkast is vrij groot geworden (helaas). Iemand daar ook ervaring mee?
 
De ruimte in de achterste wielkast is inderdaad wat groter geworden en de auto staat inderdaad wat hoger. Ik wist dit van te voren en had het al bij andere superb gezien. Misschien even wennen, mij valt het niet meer op.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb een vaste trekhaak laten monteren met versterkte veren (MAD HV-173158) maar de auto staat achter nu een stuk hoger en dat is er niet mooier op geworden. De auto is een behoorlijk stuk hoger geworden achter en de ruimte in de achterste wielkast is vrij groot geworden (helaas). Iemand daar ook ervaring mee?
Je hebt een verenset gekozen die de bestaande veer compleet vervangt. Hierdoor zal je auto inderdaad een heel stuk hoger komen en achter ook stugger worden. Volgens mij worden deze veren normaliter gebruikt bij auto's die continu zwaar beladen rondrijden (Wegenwacht bijvoorbeeld).
Was er een speciale reden waarom je niet gekozen hebt voor standaard hulpveren, die onbeladen niet veel doen, maar pas gaan helpen als de auto gaat inveren? (MAD HV-199515) Die zijn nog een stuk goedkoper ook.
 
Hallo Andrehj en Corné
Ik heb de standaard hulpveren (MAD HV-199515) door Skoda garage laten plaatsen. Ik weet niet exact de prijs meer, maar het was rond de 240.00 euro inclusief montage.
Before
upload_2014-6-7_20-22-0.png

After
upload_2014-6-7_20-20-49.png
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

kansberg

Forumguru
20140612_214624-1.jpg Vandaag is de haak gemonteerd. Een hele klus maar gelukkig door een vakman uitgevoerd die de Superb ook kennis heeft laten maken (ingeleerd) met zijn nieuwe aanwinst. Ook zijn er vier nieuwe zomersloffen op gekomen en heb de Skoda gewassen na werktijd. Nu is het helemaal 'onze' Superb. Nog even een plaatje geschoten van deze prachtige auto, kon het niet laten :)
 
Hallo Albert,
Mooie auto, nog even nieuwsgierig, je hebt zeker geen last van je PDC en ga je nog hulpveren plaatsen?
 
Bovenaan Onderaan