Vaste haak?

kansberg

Forumguru
Hoi yamsing,

Dank voor je complimenten! De PDC werkt prima i.c.m. een vaste haak, de sensoren 'kijken' er keurig omheen :thumbsup:

Vooralsnog laat ik geen hulpveren plaatsen, ga eerst aanzien hoe het gaat, wij hebben nooit de auto vol, we reizen met twee personen en 'wat' bagage achterin. Onze caravan weegt beladen ong. 1100 kg. Mocht blijken dat de Sup er toch behoefte aan heeft, dan laat ik alsnog hulpveren monteren uiteraard. De kogeldruk heb ik altijd op 75 kg. (+/- 5%).
 
Dat is duidelijk, ik heb een gezin met drie kinderen en een beladen caravan van 1350 kg.
Ik heb ook nog twee fietsen op het dak van de superb staan en de kofferbak zit lekker vol.
Ik heb dan ook niet het risico genomen om het eerst zonder hulpveren te proberen.
Prettige vakantie met je super(b) combi(natie).
 

kansberg

Forumguru
@yamsing: Wij hebben tot onze spijt over moeten gaan op een caravan. We hebben jaaaren gekampeerd met een tent en later een vouwwagen, maar vanwege lichamelijke beperkingen en de wil om te blijven kamperen, rest ons slechts de caravan. Anders waren wij zeker nog met de tent op pad gegaan. Dat blijft voor ons de mooiste manier van kamperen maar kan helaas niet meer :cry:
 

jalex_h

Forumguru
Het gewicht van de caravan is voor het doorzakken niet relevant, de kogeldruk wel.
Zelf heb ik ervaren dat een kogeldruk van ca. 75 kg, 2 kinderen achterin en geen bagage in de vak de Superb al flink laat doorzakken. Ik heb er toen maar snel hulpverlener (MAD) onder laten zetten, want tijdens vakantie's ligt de kofferbak helemaal vol.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ooit had ik bij mijn Holtkamper Flyer vouwwagen een verschuifbaar fietsenrek gemaakt.
Ideaal om na het dichtklappen - dus als je aan de belading niet makkelijk meer iets kunt doen - door simpel naar voren of naar achteren schuiven de kogeldruk precies af te stellen.
Helaas gaat dat nu niet meer - terug naar de tent en nu een andere bagagekar waarop de fietsdragers gefixeerd staan.
Maar het ding is veel makkelijker toegankelijk om zonodig even wat om te stuwen, dat dan weer wel... :jaja:
 

fiestaman

Forumguru
Hebben er nu veel last van die sensoren bij een vaste trekhaak? Dat die flippen of iets niet herkennen?
Of kunnen skoda people hier met een vag-com ofdergelijke dit dan aanpassen indien problemen?

Ik zou een vaste laten zetten op mijn combi, door een erkend installateur maar niet skoda.

Gebruik gewoon voor een fietsrek, geen aanhangwagen of caravan.
Voor die 3x per jaar ofzo mss zie ik het nut niet om een afneembare te nemen en 150€ bij te betalen.

Greetz
 

CDO

Forumguru
Met mijn combinatie ben ik het prettigst onderweg met een hogere kogeldruk.
Skoda S2C met hulpveren van MAD. Auto met 4 inzittenden, 2 volwassenen en 2 kinderen, bagageruimte redelijk vol en een Eriba Nova aan de haak van max 1.350kg (maar in de praktijk een kilootje of .... over de limiet)

Wel met een terug gekeurde 1500 kg as eronder en voldoende loadindex op de bandjes.

Beladen caravan van 1100kg is dus straks 2 vingers in de neus voor je!!
 

fiestaman

Forumguru
Ken jezelf.. Ik ga de moeite toch niet doen om deze eraf te halen of weg te klikken of...

Het wordt stilaan een familiewagen(geen velgen, geen verlaging), daar hoort de vaste trekhaak bij :D
 

micky

Forumguru
+4 @Joske

@fiestaman , helaas...weg echte autoliefhebber en idd dan beter de goedkoopste oplossing ;)

@CDO elke combinatie rijdt beter met een hogere kogeldruk, beter nog een kogeldruk aan de "te hoge" kant, dit zorgt altijd voor een stabielere combinatie, zelfs als je kont een beetje doorhangt (de voorwielen moeten na).
beter dan hulpveren zijn gewoon eibach verlagings veren naar mijn mening, de auto staat in de basis wel lager, maar veert veel minder in bij belading.
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Ben geen voorstander van een afneembare haak en heb daar zo mijn redenen voor, mijn rug protesteert altijd ernstig bij het monteren of demonteren van de haak op een onmogelijke plaats (laag en half onder de auto), zeker in de winter als er 15 cm. sneeuw ligt een vervelende klus en dan druk ik mij nog bescheiden uit.

Een afneembare haak is kwetsbaar in de zin van kapotte sloten en vervuiling van het mechaniek, sleuteltjes kwijt raken. Heb dat al zooo vaak meegemaakt, en je komt er altijd achter op het moment dat je de caravan vier dagen voor de vakantie uit de stalling wil halen :bloos: De service bij Bosal en Thule is goed en snel, maar toch baal je op zo'n moment.

Voor mij een vaste haak dus, en idd het scheelt vaak ook nog een paar honderd euri's in aanschaf. Twee vliegen in één klap :jaja:
 

fiestaman

Forumguru
Geen velgen? Dan verlaagt hij vanzelf wel, maar rijdt wel erg lastig denk ik. :sterretjes:
Valt mee :jaja:

Ik heb altijd met verlaagde wagens gereden met daarop andere velgen, niet de standaard wielen dus.
Nu niets meer, even wennen wel dus een trekhaak past daar ook wel bij :jaja:
 

Desperado

Forumguru
Ik bedoelde meer dit als auto zonder velgen :D

image-641196.JPG
 

dirkkroneman

Forumguru
Geen velgen maar wel banden dus, dat ziet er nog gekker uit.. :deuk:
uploadfromtaptalk1403733692037.jpg
:tongue: Ik heb gehoord dat dit onder de caravan van Greenliner vandaan komt.. :eek:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan