Vaste trekhaak S2

Ik heb op mijn S2 een vaste trekhaak laten monteren. Nu heb ik al verschillende leden zien schrijven dat bij een drempel de aansluitdoos tegen de grond stuitert en de bumper indrukt. Dit heb ik nu ook regelmatig en maakt de lak op de bumper er niet beter op.
(moet hem steeds terug slaan met een hamer die ik dan maar standaard in de auto heb ).

Zijn er leden die dit een keer hebben aangeslingerd bij de dealer? Anders begrijp ik niet waarom ze die vaste kogels als optie aanbieden :icon_smile_question.
 
Dealers hebben over het algemeen zeer weinig kennis van de " achteraf " in- of opgebouwde accesoires. Valt me op dat ze inhoudelijk weinig info hebben en afgaan op "het is technisch mogelijk", maar dat wil zeggen dat de praktijk vaak anders uitpakt.

Ik weet niet hoe jong je trekhaak is, anders zou ik terug gaan naar de dealer en hem melden dat hij dit probleem maar eens fijn gaat oplossen. Ik neem aan dat de dealer je deze trekhaak heeft geadviseerd/verstrekt met de garantie dat dit mogelijk is. Als SKODA namelijk aangeeft dat er een vaste trekhaak onder kan van een bepaald type, dan zou dat dus ook getest moeten zijn (in de fabriek) Nu moet ik wel zeggen: Nederland is uniek met de meest uiteenlopende drempels en staat op nr. 10 in de ergernis top 10 van het Nationale Automobilisten Onderzoek 2010
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het al eens vaker aangegeven dat het meestal wel mogelijk is om de doos inclusief montageplaat eraf te slijpen en een stukje hoger en in een andere positie er weer aan te lassen. Kun je er geen duidelijke foto van plaatsen? Ik ken de haak van de Superb2 nog niet zo.
 
Ik heb het al eens vaker aangegeven dat het meestal wel mogelijk is om de doos inclusief montageplaat eraf te slijpen en een stukje hoger en in een andere positie er weer aan te lassen. Kun je er geen duidelijke foto van plaatsen? Ik ken de haak van de Superb2 nog niet zo.

Klopt... Alleen je garantie op je trekhaak vervalt, de trekhaak is niet meer goedgekeurd, en je weet nooit of je lasnaad zo stevig is dat er geen ongelukken kunnen gebeuren.

Daarnaast lijkt me toch dat gewoon een dealer zijn verantwoording moet nemen met een passende trekhaak.
 
De auto wordt geleased, dus ik ga niet zelf daarmee aan de slag. Ik ga van de week wel langs de dealer om te kijken wat er mogelijk is. Als het zo blijft, zal ik de leasemij inlichten, zodat ik niet verantwoordelijk ben voor ontstane schade (Bij inlevering van mijn oude auto heb ik ook zoiets gehad).

Thanx voor de reacties en laat het jullie weten.

Groet,
Arnold
 

MennoW

Forumguru
Klopt... Alleen je garantie op je trekhaak vervalt, de trekhaak is niet meer goedgekeurd, en je weet nooit of je lasnaad zo stevig is dat er geen ongelukken kunnen gebeuren.

Daarnaast lijkt me toch dat gewoon een dealer zijn verantwoording moet nemen met een passende trekhaak.

het plaatje zit maar met een klein hecht lasje vast en heeft niets te maken met de sterkte van je trekhaak dus loshalen en opnieuw vast hechten brengt de veiligheid zeker niet in het geding.

ps heel veel veel vag auto's hebben er last van zijn van nature vrij lage auto's
 
De plaat met de stekkerdoos zit niet vast gelast, maar met twee bouten aan de trekhaak zelf. Tevens ben ik het met Supperb-MH het eens dat de dealer dit moet kunnen oplossen. Zo te lezen ben ik niet de enige. Ik ga van de week wel naar de dealer en dan vraag ik wel na wat de (on)mogelijkheden zijn.
 

fam-gijzen

Nieuw lid
De 4e gaat tie voor zn 1e beurt.
Heb bij het maken van de afspraak al doorgegeven dat ik dit opgelost wil zien.
Bij mij zit tie met 1 bout vast.
Ik keep U posted
 
En daarnaast hebben ze deze auto uitgeroepen tot trekauto van het jaar 2009.
Te veel mensen zoeken de oplossingen bij zichzelf terwijl de dealer samen met PON verantwoordelijk is voor deugdelijk en goed materiaal wat past en zal functioneren op een SKODA.

223595_1_640.jpg
 

Melis

Lid
Dit probleem ooit met een Fabia Combi gehad uit 2001 heb toen ook Pon aangeschreven maar die gingen daar niets aan doen. Terwijl ik wist dat ik niet de enige was. Gelukkig ben ik er met de dealer eruit gekomen. En dat was zwaardere veren achter probleem opgelost.
 

Snor

Lid
Ik heb een vaste trekhaak onder mijn S2. Als ik er zo naar kijk denk ik dat ik de klachten niet ga krijgen. Zie foto's voor de montage. (model 2010)
 

Bijlagen

  • 19012010630.jpg
    19012010630.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 168
  • 19012010634.jpg
    19012010634.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 157

wimZ

Lid
Mooi is anders met deze oplossing, maar ik moet zeggen: het is een gedeeltelijke oplossing.

Vraag me overigens af of je nu niet de grond raakt want dat probleem is namelijk niet verholpen, je stekkerdoos krijgt nog steeds een klap (totdat 'ie afbreekt) maar zal zich in dit geval niet in de bumper vouwen.
 

Snor

Lid
De grond kan ik inderdaad nog wel raken maar de contactdoos is niet het laagste punt. De 2 ogen voor de bevestiging van de oploopremkabel raken als eerste de grond en daar gebeurt niets mee hoor, hooguit een vervelend schraapgeluid. Hiervoor had ik een Octavia combi, die lag nog lager en de afstand achteras-kogel was volgens mij ook groter. Ondanks een forse kogeldruk niet echt veel problemen gehad met de caravan.
 

Bijlagen

  • caravan.jpg
    caravan.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 111

superbas

Nieuw lid
Van de week is mijn superb bij de dealer geweest. Er is nu dus een officiële aanpassing voor het gedoe met de trekhaak. Persoonlijk vind ik het niet de mooiste, maar het scheelt me wel menig maal een hartverzakking van de klappen op de grond.

En de verrassing van mijn huisdealer zit 50cm boven de trekhaak !!

Ciao, Superbas
 

Bijlagen

  • Afb137.jpg
    Afb137.jpg
    10,4 KB · Weergaven: 193

Monteurtje

Forumguru
Je hebt er nu niks meer aan, maar er is nu een andere trekhaak. Deze steekt niet meer onder de bumper uit. Het is dezelfde als die van de octavia II.
 

CMMskoda

Nieuw lid
hallo,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter/leaserijder van een S2 combi, met vaste trekhaak. Deze trekhaak is als optie bijgeleverd en door een dealer er op gezet. Helaas al na een week met redelijke bepakking de grond geraakt, zodat contactdoos scheef is en tegen de bumper drukt. Met dealer contact gehad en die zei dat dit normaal was bij een lange auto en wat doorhelt. Natuurlijk neem ik hier geen genoegen mee en wil dat hier een goede oplossing voor komt
Is de oplossing die hier wordt getoond een standaard oplossing!
Ik ben namelijk op zoek naar een oplossing, waarbij ik niet bij iedere drempel een hartverzakking krijg.

groeten CMM
 

Melis

Lid
Het enige wat je kan doen zijn zwaardere veren. Ik weet het is misschien geen vergelijk maar met mijn Fabia combi hetzelfde gehad. Zo gauw er gewicht was achterin dan raak je bij vluchtheuvel of dergelijke de grond. Met zwaardere veren geen probleem meer.
 

CMMskoda

Nieuw lid
ok, dank voor je bericht.

wel balen dat alleen zwaardere veren een oplossing is. Had dit zelfde probleem ook al bij mijn vorige VW passat combi en kon daardoor de trekhaak moeilijk gebruiken. Ik moet binnenkort langs bij de dealer en wil vooraf weten wat de mogelijkheden zijn.
 

Monteurtje

Forumguru
De nieuwere superbs hebben een ander type trekhaak dan de eerste.
De eerste zijn de trekhaken waarvan de stekkerdoos de grond raakt als de garage de steun niet heeft aangepast.
Bij de eerst type zit een beugel met 4 ogen/gaten waarmee die aan de trekhaak wordt bevestigd. Vaak wordt het 2de oog van boven gebruikt waardoor de stekkerdoos het laagste punt wordt. Slijp je de bovenste twee ogen/gaten van de beugel. (Zie je verder niks van. Even zwart spuiten) Dan kun je de beugel hoger bevestigen en dan is het oog voor de losbreekkabel het laagste punt en zal de stekkerdoos heel blijven. En dan zit die voor de bumper en hoef je niks uit de bumper te halen.

Het nieuw type trekhaak heeft een andere steun voor de stekkerdoos. Bij dat type zou het kunnen dat er iets uit de bumper moeten maar die heb ik nog niet gemonteerd. Dus dat weet ik niet.
 

superbas

Nieuw lid
Geloof mij nu maar (en kijk naar mijn fotootje hierboven ergens)
De dealer plaatst een nieuwe haak (met een stukje uit de bumper) als je klachten hebt.
Soms moet je een beetje aandringen, maar het is een prima oplossing.
 
Bovenaan Onderaan