Vaste trekhaak

hemi24

Forumguru
Even een "domme" opmerking van mijn kant tussendoor: de monteur heeft toch niet per ongeluk de montagegaten van een Octavia gebruikt bij de montage onder een S2? Kan ongeveer een 3 tot 4 cm verchil maken...

TamRex

Actief lid
Lijkt mij wel informatief als hierbij ook de afstand bumper tot hart kogel (bovenzijde kogel) wordt genoemd.
Daar gaat het toch om !
Bij mijn huidige auto (Volvo S70) is dat 86 mm (diameter kogel 50 mm.)

Gevonden op de site van Kwikfit:
Wat is de juiste afstand tot aan de bumper?

Het is wettelijk bepaald dat de afstand van het hart van de kogel tot aan de bumper minimaal 6,5 cm bedraagt. Een grotere afstand is ook mogelijk.

caltom17

Nieuw lid
Voor iedereen heb ik e.e.a. nog even nagemeten. De afstand tot het hart van de kogel (vanaf de bumper) is 6,5 cm, Bij een Vectra is dat 9,5, bij een Passat en Golf 11 ! Dus hij zit er wel erg dicht op !

deusjevo

Forumguru
Bij de vaste haak van m'n O1 is de afstand 93 mm, ze kunnen 't dus wel goed doen.
Bij de A6 van m'n zwager kan ik m'n caravan met ALKO-2000 koppeling niet aankoppelen zonder de bumper te raken met de koppeling.
Afstand weet ik niet.

Afneembare trekhaak "origineel" van Skoda

Soortgelijk probleem met mij S2 sedan.
Als optie een afneembare trekhaak bestelt.
Op de zaterdagavond voordat we op vakantie zouden gaan, heb ik de trekhaak bevestigd. Tussen de kogel en de bumper zat net 1 cm!
Fietsdrager Twinny Load ergo kon dus met geen mogelijkheid worden geplaatst.

Gevolg: wij konden niet onze fietsen incl kinderzitjes meenemen. Uiteindelijk op zondag zonder fietsen vertrokken. Op ons vakantie-adres hebben we fietsen inclusief knderzitjes gehuurd (kosten €75,-).

Na de vakantie direct contact opgenomen met Autobedrijf Arnold de Rijk BV Roosendaal. Nadat ik het probleem had kenbaar gemaakt, was de eerste vraag:"Wanneer gaat u weer op vakantie?"

Ik heb de beste man duidelijk gemaakt dat ik dit per direct opgelost wil hebben. Dit was niet mogelijk, want er zaten nog wel wat uurtjes in. Dus werd een nieuwe afspraak gemaakt.

De rekening van €75,- heb ik bij de dealer gedeclareerd. Dit zijn immers kosten die ik heb moeten maken door ondeugelijk werk waar zo ook nog eens meer dan € 800,- voor vragen.

Op mijn verzoek is niet gereageerd door Dhr Rommens (bedrijfsleider Arnold de Rijk bv Roosendaal).

Simply clever!?!?!?

Ik dacht het niet, meneer Rommens (bedrijfsleider Arnold de Rijk bv Roosendaal

Monteurtje

Forumguru
Nogmaals: niet de Octavia bevestigingsgaten van het trekhaakframe gebruiken bij montage op een Superb of omgekeerd..!

De bevestigingspunten van de auto zijn vast. En de 'moeren' van het trekhaakframe zijn dezelfde voor een ocatvia en een superb. Er is maar een mogelijkheid om de trekhaak vast te zetten.

Mark

Banned
Maar als je bij je dealer een afneembare trekhaak laat monteren ga je toch éérst kijken of alles naar wens is voor je afrekend, dus trekhaak nakijken of alles past en netjes is afgewerk en stekkerdoos juist aangesloten? Je rekent toch niet blind af zonder het gedane werk na te kijken?

RogerS

Forumguru
Bij de aflevering vond ik ook dat de afneembare trekhaak erg weinig ruimte had tussen de haak en de bumper. Volgens de garage was het 8.5 cm (ruim 1 cm minder dan wat ik bij de Peugeot had...) en moest het ruimschoots voldoende zijn ook voor een Alko stabilisator koppeling.

Morgen gaan wij met de vouwwagen op vakantie deze heeft geen stabilisator dus dat zal wel passen...

hemi24

Forumguru
Maar als je bij je dealer een afneembare trekhaak laat monteren ga je toch éérst kijken of alles naar wens is voor je afrekend, dus trekhaak nakijken of alles past en netjes is afgewerk en stekkerdoos juist aangesloten? Je rekent toch niet blind af zonder het gedane werk na te kijken?

Ik weet niet hoor (...)
Als ik een spinternieuwe auto ga ophalen. Ga ik niet eerst ter plekke de afneembare trekhaak installeren en testen, voordat ik ga afrekenen.
Afgezien van het feit, dat ik niet standaard bij het ophalen van een nieuwe auto mijn caravan of fietsdrager meeneem.
Marc, we zitten duidelijk anders in elkaar (...)

Daarbij vind ik (maar dat blijkt in de praktijk helaas ijdele hoop) dat voor een dergelijk bedrag de monteur ook even iets zou kunnen testen.

Dat fouten menselijk zijn besef ik ook.
Kwaliteit blijkt lang niet uit de fouten die in een organisatie worden gemaakt, maar hoe deze fouten worden opgelost.

Dhr. Rommens (bedrijfleider autobedrijf Arnold de Rijk BV Roosendaal) lijkt een totaal andere bedrijfsfilosofie te hebben (...)

hemi24

Forumguru
Type trekhaak is ook sterk dealerafhankelijk denk ik zo, maar volgens mij wordt er als vaste haak veelal een Bosal gemonteerd.

Betwijfel of je onder de wagen kunt zien of er verkeerde bevestigingspunten zijn gebruikt. Bij de O2 is het niet mogelijk om het frame van de trekhaak verder naar voren te schuiven, dan zit je als snel met het trekhaakframe tegen de kuip voor het reservewiel aan, maar wellicht is de montage voor een S2 niet "idiot-proof"...

Leuke klus trouwens: bumper demonteren en al. ;)

Wat ik trouwens ook nooit hoor: het natrekken van de bouten wordt op de meeste montagehandleidingen voorgeschreven na ca 1.000km met een anhanger...

tjokie

Actief lid
Nu we toch op het onderwerp trekhaken zitten, ik zit ik met het volgende, ik heb vandaag een afneembare trekhaak laten monteren onder mijn S2 twindoor. Nu zie ik tot mijn verbazing dat het artikelnummer van de trekhaak de EEA 998 004 (voor de Combi) is en niet de EEA 998 003 (voor de twindoor). Het artikelnummer staat op de sticker, heb net nog onder de auto gelegen. Iemand een idee of dit kwaad kan? Voordat ik op hoge poten de dealer ga bellen...

Het is een Westfalia 317102600001 en volgens de beschrijving is deze zowel voor een S2 twindoor als een combi, maar mocht iemand dat weten dan graag even een bevestiging.

Thanks!

hemi24

Forumguru
@Tjokie: je kunt de dealer bellen en bedanken voor het monteren van een zware haak;

Voor een Combi is de haak berekend op 2.000 kg trekgewicht;
Voor een Twindoor is de haak berekend op 1.800 kg trekgewicht;

Althans bij Westfalia, bij Bosal en Brink/Thule heb ik geen verschillen kunnen ontdekken...

Ben nu trouwens wel benieuwd naar de afstand van bumper tot hart kogel..!

deusjevo

Forumguru
Hou er wel rekening mee dat het enige juiste maximum aanhangergewicht het vermelde gewicht op je kentekenbewijs is.

Bovenaan Onderaan