Had het veel gelezen en wilde dit wel eens zelf proberen. En ik kan zeggen het werkt. Wel vond ik het erg eng en had ik mijn hand constant bij het stuur om in te grijpen
. Maar geen signiaal en de auto hield goed de baan aan op de A1.. Maar persoonlijk vind ik het fijner om gewoon hand aan het stuur te houden
.
Ben ik nou zo gek? Alle posts over het proberen te omzeilen van deze melding begrijp ik gewoon niet! Ik heb een Tesla gereden met autopilot en nu de Kodiaq met lane assist en acc. Dit zijn ONDERSTEUNENDE systemen en totaal niet ontwikkeld om besturing over te nemen. Het is dus op zijn mist oliedom te noemen om meldingen proberen te omzeilen als 'stuur overnemen!' of proberen te rijden met je handen niet aan het stuur en een sinaasappel of flesje water tegen de sensor. Die meldingen zijn er ter ondersteuning om de bestuurder alert te houden. Ik vind dit soort meldingen NOOIT irritant, ze zijn er om er voor te zorgen dat je niet in slaap valt, op blijft letten en scherp blijft. Zonder deze meldingen zouden deze hulpsystemen ook niet aan mogen staan omdat men anders 'lui' of 'onoplettend' zou kunnen worden.
Ik lees ook wel eens berichten (in andere topics) dat men de hulpsystemen 'slecht' vind omdat het systeem een ongeluk niet zag aankomen of omdat het systeem niet tijdig ingreep. Jij als bestuurder bent en blijft verantwoordelijk en moet 'in control' blijven van alle acties van en met de auto, acc en lane assist (assist zegt al genoeg) zijn er om je te ondersteunen en te helpen, niet om de besturing over te nemen. Geloof me, deze systemen kunnen dat ook niet! Splitsingen op de weg bij afritten of slechte belijning zijn enkele voorbeelden waar de lane assist slecht mee om kan gaan. Ook zeer plotseling invoegen van auto's vlak voor je als je op acc rijdt zijn zaken die de computer van slag kunnen brengen. Daarnaast, bestuurders die in de bebouwde kom of op veel bochtige wegen proberen met lane assist en in iets mindere mate acc proberen te rijden, get a grip! Je bent een gevaar op de weg als je verwacht dat deze systemen je auto over een rotonde kunnen sturen of het verkeer bij kunnen houden in een drukke stad. Nee dus!
Daarnaast, als jij met een sinaasappel in je stuur en app'nd op je telefoon denkt dat je auto ongelukken gaat voorkomen dan heb je het echt volledig niet begrepen. Sterker, je bent een gevaar op de weg! Hou je handen aan het stuur, gebruik de hulpsystemen ter ondersteuning op wegen waar dat goed kan en hou je hoofd er bij!
Zo dat moest ik ff kwijt ...