Vdub - Octavia Combi Elegance 20V Turbo

Vdub

Actief lid
Ik weet niet of ik me al eens eerder heb voorgesteld maar dan bij deze nogmaals.. sommige kennen me misschien al..

Wij hebben gisteren een Octavia Combi Elegance 20V Turbo gekocht bij Bourguinion in Dokkum.

Ik heb deze auto zeg maar van de foto gekocht, zonder er in te rijden etc.. wat een vertrouwen he :D

De auto is vermoedelijk, gezien het boekje van 1 eigenaar geweest die er 30K per jaar mee reed, huidige stand 205dkm. Elk jaar heeft de Octavia een grote/longlife beurt gehad en bij 180dkm de D-riem.. kan dus lekker blijven zitten tot 360dkm

Fotos: http://www.vdub.nl/cms/index.php?page=skoda-octavia-20v-turbo

Als Elegance zit ie redelijk in de spullen, o.a. PDC en Climate Control en mooie bekleding. Ook heeft ie achterin 3 hoofdsteunen én 3 3-puntsgordels.

Een trekhaak zit er niet op, die monteer ik nog wel een keer.
Er zijn verder 3 kleine ongemakken bij deze auto:

1; geen van de 3 klapsleutels werkt de AB, 1 werkt de sleutel ook niet(EWB)
2; er is bij een 'leen-auto' actie van die dealer iemand die het nodig vond een pot verf te laten lekken in de kofferbak.
3; een defecte DV


Nummer 3 heb ik inmiddels vervangen door een metalen DV, zoiets als deze alleen geen Forge maar een ander merk waar ik zo even niet op kan komen.
yhst-27897301732551_2058_680185678



Tevens heeft ie ook een JD Stage 2 chip gekregen.. nou.. dat is te vernemen..
 

Ronnie

Forumguru
Welkom, gefeliciteerd, de klapsleutels kun je waarschijnlijk met VAG-COM zelf wel weer inleren,
anders moet je het bij een VAG-of Skoda dealer laten doen.
3 sleutels is ook al vreemd, extra sleutels moeten ook ingeleerd worden.
 

Vdub

Actief lid
Ik heb een org. VCDS licentie en had dat al geprobeerd.. helaas wil het niet.. de foutcode uiteindelijk in de foutenlog is dat er iets mis is met de Key Learning..
 

Vdub

Actief lid
Welkom.
Wat is DV?

Diverter Valve, deze zorgt bij een turbomotor o.a. bij gaslos(gasklep dicht) dat de overtollige lucht rond gaat circuleren en als je weer gas geeft dat je meteen weer druk hebt.

Als die defect is raak je die druk kwijt, als gevolg minder pk..
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb een org. VCDS licentie en had dat al geprobeerd.. helaas wil het niet.. de foutcode uiteindelijk in de foutenlog is dat er iets mis is met de Key Learning..
Truukje met sleutel in slot, draaien, willekeurig knopje indrukken en vasthouden al geprobeerd??
 

Vdub

Actief lid
Zo.. na lange tijd niet meer het topic bijgewerkt te hebben is er inmiddels al het nodige gedaan aan de Octavia.

Sleutelprobleem heb ik opgelost door een nieuwe/andere comfortmodule te monteren.

Er zit inmiddels al een deel van het RS interieur in, w.o. de pedalen, het stuur en de pookknop/hoes. Ook zit de RS achterbank er al in, de stoelen volgen ivm het ontbreken van de airbags en de stoelverwarming(RS 1U van 2005 jaja.. dat het nog zonder airbags geleverd kan worden.) die moet ik nog even over zetten. Van dezelfde schadeauto zijn ook de 5 originele 17" RS velgen gekocht. Ook zit er een RS einddemper onder.

mini-IMG_0886.JPG

mini-IMG_0889.JPG

Ook is ergens afgelopen jaar de auto voorzien van Koni FSD's en Eibach verlagingsveren (en een trekhaak voor de snelle klusjes ;) )
mini-IMG_0884.JPG

mini-IMG_0885.JPG

Vanwege een vroegere schade aan de rechterkant(betonrandje geraakt?) begon het spatscherm erg te roesten. Ik had al een originele achterspoiler bij de spuiter liggen en heb vandaag ook een ander scherm besteld alsmede de RS voorbumper.

Ook ligt er een K04-001 incl downpipe en katvervanger (racekat voor de apk) met grotere injectoren klaar. Voordat dat gemonteerd word wordt er ook nog even geëxperimenteerd met een nieuw ontwikkeld inlaatspruitstuk, om te kijken of het vermogenswinst oplevert. Het is de bedoeling dat de auto ergens tegen de 270PK krijgt zometeen. Alles wordt beteugeld via een JDEngineering Powercontroller.

Ik maak denk ik ook nog even een andere intercooler om de 'kleine' standaard IC te vervangen door een FMIC. Bij mijn Passat is dat uitermate goedbevallen.
Op de Passat zit een aangepaste Mercedes Sprinter IC:
mini-IMG_0165.JPG
 

Vdub

Actief lid
Afgelopen woensdag de RS voorbumper binnengekregen incl de roostertjes en lijstjes.. ligt ook al bij de spuiter..
 

Vdub

Actief lid
Gisteren de zomerwielen(RS) er weer onder gezet, vandaag de nieuwe naafkapjes ook gemonteerd.
De auto van binnen gestofzuigd en de RS voorstoelen er ook in gezet. Op de klokkenwinkel (en het kentekenbewijs) na is ie bijna RS..

Vandaag ook even op de bank geweest bij JD om te kijken of mn vermoeden juist was.. afgelopen weekend in DL Aral 98 getankt, vond hem daar beter op lopen dan de Vpower hier.
Vermoedens bevestigd, met Vpower deed de 1.8T met std. JD chip 192PK, omdat de ontsteking nogal wat bijregelde(ivm toch slechte kwaliteit(lees laag octaan) benzine) wat E85 bijgemengd.
De tank was halfvol toen we dat deden, helaas was er maar 2L E85 voor handen en de pomp(pinterminal) van de E85 defect, ondanks de geringe hoeveelheid E85 op ca 25L benzine steeg het vermogen naar 208PK, niet slecht dus als je weet dat E85 met ca 1,35Eur/L goedkoper is dan de gewone benzine en meer vermogen levert. Toch regelde de ontsteking nog steeds een graad of 6 bij.. dus met nog iets meer E85 of betere benzine zal het vermogen naar ca 215pk gaan.

Verder na wat onderzoek hebben we een vermoeden dat de katalysator dicht zit, deze zit er nu 235dkm onder. Op 20-04 monteer ik de K04-001 met downpipe(zonder kat) en ga daarna weer naar JD voor de maatchip.

Voordat dat zover is gaat de O1 eerst de 13e naar Erwin Peters in Lochem voor wat spuitwerk aan het scherm RV en de RS bumper en achterspoiler.

Hieronder een logje van de laatste run(JD software is van 07-2009 en niet verder aangepast)
uitdraai_std_chip_vwpower25L_2L_e85.jpg
 

Vdub

Actief lid
Afgelopen zondag de auto een full-detail gedaan en vandaag de auto bij de spuiter afgeleverd.. ga stiekum morgen al even kijken of ie wat gedaan heeft.. ben erg benieuwd..
 

Vdub

Actief lid
Vandaag vlak voor het einde van de werktijd van Erwin even gekeken of ie al begonnen was, bij aankomst daar stond ie iig niet meer buiten, hij stond zowaar in de spuitcabine alwaar Erwin de laatste hand aan het spuitwerk legde.. Morgen kan ik em al weer ophalen..
 

Vdub

Actief lid
Gister de auto opgehaald.. meteen door naar mn werkplaats om daar de bumper te monteren.., tevens alvast met een IC die ik nog had liggen wat slijpwerk gedaan in de bumperbalk.
De Sprinter IC die ervoor hangt gaat niet passen ivm de breedte.. maar is even om het idee..
IMAG0161.jpg

IMAG0162.jpg

IMAG0157.jpg
 
Bovenaan Onderaan