turboturbo
Forumguru
Als er qua omslagpunt geen voordeel meer te behalen valt aan diesel, zou ik zeker voor benzine gaan. Voor mij ligt dat omslagpunt volgens mij net iets ongunstiger (benzine iets duurder dan diesel) maar dat beetje geld heb ik graag voor de voordelen van benzine over (de relatieve rust of stilte aan boord, iets wakkere motor, iets minder storings onderhoudsgevoelig)
Verder woon en werk ik in de stad, dus maak ook relatief vaak korte ritten / stadsverkeer. Daar gaat een diesel kapot van op den duur...
Mocht jij om dezelfde reden juist voor een diesel gaan (als dat dus je voorkeur heeft) moet je niet kijken of die paar tientjes. Een auto moet je niet alleen van A naar B brengen, maar liefst ook op een voor jou prettige manier.
Maar het verhaal dat een diesel altijd voordeliger is, gaat volgens mij niet altijd op. Interessant leesvoer:
bron (is een pdf!)
Verder woon en werk ik in de stad, dus maak ook relatief vaak korte ritten / stadsverkeer. Daar gaat een diesel kapot van op den duur...
Mocht jij om dezelfde reden juist voor een diesel gaan (als dat dus je voorkeur heeft) moet je niet kijken of die paar tientjes. Een auto moet je niet alleen van A naar B brengen, maar liefst ook op een voor jou prettige manier.
Maar het verhaal dat een diesel altijd voordeliger is, gaat volgens mij niet altijd op. Interessant leesvoer:
(quotje over de zgn. extra risico kosten van een diesel motor t.o.v. een benzine motor; die de kosten balans behoorlijk kunnen frustreren)....Zes onderdelen van een auto lopen een hoger risico op een
vroegtijdige vervanging: roetfilter, batterij, turbo, gloeikaarsen, EGR-klep en de
uitlaat.....
De risicokost per kmDeze becijfering van een mogelijke meerkost geldt voor automobilisten die jaarlijks weinig kilometers rijden (< 10.000 km) en waarvan de auto zelden wordt ingezet voor een langere trip. Uit de berekening van de risicokost zal duidelijk worden dat vooral dit type van dieselrijder rekening moet houden met niet te onderschatten bijkomende onderhoudskosten. De verschillen tussen diesel en benzine: • duurdere batterij van de dieselwagen • duurdere uitlaat van de dieselwagen • dure en technisch hoogwaardige motoronderdelen die o.a. de uitstoot van de dieselmotor moeten beperken (EGR-klep, roetfilter)
bron (is een pdf!)