Vebruik diesel of benzine

turboturbo

Forumguru
Als er qua omslagpunt geen voordeel meer te behalen valt aan diesel, zou ik zeker voor benzine gaan. Voor mij ligt dat omslagpunt volgens mij net iets ongunstiger (benzine iets duurder dan diesel) maar dat beetje geld heb ik graag voor de voordelen van benzine over (de relatieve rust of stilte aan boord, iets wakkere motor, iets minder storings onderhoudsgevoelig)

Verder woon en werk ik in de stad, dus maak ook relatief vaak korte ritten / stadsverkeer. Daar gaat een diesel kapot van op den duur...

Mocht jij om dezelfde reden juist voor een diesel gaan (als dat dus je voorkeur heeft) moet je niet kijken of die paar tientjes. Een auto moet je niet alleen van A naar B brengen, maar liefst ook op een voor jou prettige manier.

Maar het verhaal dat een diesel altijd voordeliger is, gaat volgens mij niet altijd op. Interessant leesvoer:
....Zes onderdelen van een auto lopen een hoger risico op een
vroegtijdige vervanging: roetfilter, batterij, turbo, gloeikaarsen, EGR-klep en de
uitlaat.....

De risicokost per km​
Deze becijfering van een mogelijke meerkost geldt voor automobilisten die jaarlijks weinig kilometers rijden (< 10.000 km) en waarvan de auto zelden wordt ingezet voor een langere trip. Uit de berekening van de risicokost zal duidelijk worden dat vooral dit type van dieselrijder rekening moet houden met niet te onderschatten bijkomende onderhoudskosten. De verschillen tussen diesel en benzine: • duurdere batterij van de dieselwagen • duurdere uitlaat van de dieselwagen • dure en technisch hoogwaardige motoronderdelen die o.a. de uitstoot van de dieselmotor moeten beperken (EGR-klep, roetfilter)​
(quotje over de zgn. extra risico kosten van een diesel motor t.o.v. een benzine motor; die de kosten balans behoorlijk kunnen frustreren)
bron (is een pdf!)
 

sansan

Nieuw lid
@ WimN: bedankt voor je aanbod. Dat is erg vriendelijk.
Ik heb als principe dat ik niet zomaar in andermans auto rij als het niet noodzakelijk is. Er zal maar net iets gebeuren.
Ik Maak wel een afspraak met een garage of dealer voor een proefrit.
Ik zal ook een kijken op caravantrekker.nl. Wist niet dat daar ook een vergelijk gemaakt kon worden. Hoewel het me wel duidelijk is dat het om het even is.
Slordig trouwens van de verkoper die mij vertelde dat het omslagpunt pas na de 25000 km is. Geeft niet veel vertrouwen om daar wat te kopen.
 
Is er iemand die weet of de "nieuwe diesels" van o.a. shell en texaco daadwerkelijk een zuiniger verbruik realiseren en of dat opweegt tegen de extra kosten?
 

floyd2

Forumguru
Ik heb alleen getest tussen de witte pomp en merkstations omdat mijn broer met zijn toyota 2.0D 2km verder op een liter van de merkpomp komt.
Maar bij de mijne merk ik er weinig verschil.
Misschien dat ultimate of vergelijkbaar nog wat verschil maakt maar dat heb ik nog niet uitgetest.
 

Octaaf

Forumguru
wij hebben dezelfde afweging gemaakt: diesel of benzine, bij een vergelijkbare km's per jaar.
en we hebben voor diesel gekozen (2.0 tdi) omdat van de km's 80-90% snelweg zit, en we verwachten dat het gemiddelde verbruik gunstiger zal uitvallen.
het verschil is niet mega-groot, maar toch is diesel dan voordeliger voor ons (alles meewegend).
 

sansan

Nieuw lid
De beslissing is gemaakt. Het is een mooie Octavia 1.9 TDI uit 2007 geworden (rood metalic).
90.000 op de teller. Leuke knopjes en vakje, trekhaak en natuurlijk een berg ruimte.
 

Canon-Eye

Forumguru
of de "nieuwe diesels" van o.a. shell en texaco daadwerkelijk een zuiniger verbruik realiseren en of dat opweegt tegen de extra kosten
Ik neem aan dat je bv. de V-Power diesel van Shell bedoelt?
Nou, van "weten" in de zin van "op basis van onafhankelijk onderzoek bewezen zien" is wat mij betreft geen sprake. Wel weet ik dat het bedrijf waar ik voor werk(te) per jaar ruim 15.000.000 liter diesel (hoofdzakelijk van Shell) opstookt in ca 600 tankauto's en, grof geschat, een 100 à 150 personenauto's. Een aantal daarvan heeft in het begin af en toe V-Power getankt, uitgaande van de gedachte dat het inderdaad beter zou zijn.

Onze database leerde echter al snel dat het verbruik hier niet meetbaar van daalde, maar dat de kosten wel duidelijk meetbaar hoger werden. En omdat dit bij zo'n volume behoorlijk aantikt, is er naar alle chauffeurs én alle leaserijders al vrij spoedig een absoluut verbod uitgevaardigd om V-Power te tanken. Wie dat toch doet zonder aantoonbaar geldige reden en uitdrukkelijke toestemming vooraf, kan een rekening voor het prijsverschil verwachten. Wat mij betreft terecht overigens: ook hooggekwalificeerde chauffeurs zijn nét mensen - d'r zitten heel eigenwijze types tussen... :tongue:

Aan de vraag of het beter voor de motor is, zijn we niet toegekomen, want daarvoor heeft het gebruik van V-Power te kort geduurd. Maar of dat alleen dan wél het prijsverschil zou kunnen verklaren - als het überhaupt al waar zou zijn - zou ik ook ernstig betwijfelen.

Volgens mij is die hele premiumbrandstroffentroep vooral een slimme marketingtruc om betere marges te realiseren.
Ik zeg: niet doen!
 

TL@

Forumguru
Mijn oude Astra (1.7 CDTI van 80pk) reageerd wel best hevig op de V-power, de topsnelheid ging van 180 (op de teller) naar 195 (op de teller) en 350km was de bak weeral leeg (55 liter tank, dat was dus een kleine 15l/100km :shocked:, met), met gewone diesel kwam ik toch bijna 100km verder (alles was gas plank in Duitsland van en naar de vakantie bestemming met een volle auto zonder aanhanger of dakkoffer), dus het doet wel iets met de auto :laugh:

In de OII voel ik geen verschil.
 

djmshell

Senior Member
Is er iemand die weet of de "nieuwe diesels" van o.a. shell en texaco daadwerkelijk een zuiniger verbruik realiseren en of dat opweegt tegen de extra kosten?

Hmm doet me een beetje denken aan uitzending van KASSA van een paar jaar terug.. Ik heb het gevoel dat dat voor diesel niet anders zal zijn



By the way.... Proficiat met je 1.9 tdi sansan mooie kleur lijkt me. Veel veilige km toegewenst:xyxthumbs:
 

Jewepe

Forumguru
Lieden, zullen we sansan niet eerst even feliciteren met z'n aanschaf? Wat mij betreft een goede keuze. Ik rij sinds een half jaar ook een 1.9 TDI (DSG van 2006) en ben de koning te rijk. En voor sansan: net zoveel plezier van je O2 toegewenst als ik er ook aan beleef!
 

sansan

Nieuw lid
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage en felicitatie's.
Ik ga hem morgen halen en als het me lukt zal ik een foto bij mijn profiel plaatsen.

@djmshell: wat een geweldige Fabia heb je :-)
 
Bovenaan Onderaan