Veiligheidshamers bevestiging

Thorgal

Forumguru
Er zijn dus heel veel manieren om ze te bevestigen, die van mij zitten net als die van @henriz
Beter dan in mijn vorige auto toen ze tegen het midden console zaten, bijrijders hadden daar nog wel eens last van.

@Canon-Eye door het panoramisch dak mis ik de brillenkoker al maar om daar ook nog eens een veiligheidshamer tegenaan te plakken :maakmegek: Het is wel een goed toegankelijke plek, zeker als je ze snel nodig hebt...
 

Canon-Eye

Forumguru
panoramisch dak
Je hebt gelijk, da's inderdaad een extra uitdaging.
Misschien is de binnen-zijkant van een hoofdsteun nog een optie dan? Ook niet mooi natuurlijk, en trouwens ook niet prettig voor de hond als die bij een noodstop tóch tussen de stoelen door vanuit de koffer naar voren vliegt (zie o.a. hier).
Maar ja, je moet toch wát... :pieker: ( :D )
 

Arnoldotje

Forumguru
Heb hier eens verder over gefisolofeerd.
Bij een jachtvliegtuig zit er een springladingen in de canopy.
Bij activatie van de schietstoel verbrijzelt het glas dan door die springlading.
Zou een mooie oplossing zijn voor auto's.
Bij een aanrijding waarbij de auto kantelt of te water raakt, gewoon boem, weg glas.
 

BSdV

Actief lid
Wordt denk ik lastig als je een panoramadak hebt, en om deze daar nu met dubbelzijdige tape vast te plakken...
 

BSdV

Actief lid
Heb hier eens verder over gefisolofeerd.
Bij een jachtvliegtuig zit er een springladingen in de canopy.
Bij activatie van de schietstoel verbrijzelt het glas dan door die springlading.
Zou een mooie oplossing zijn voor auto's.
Bij een aanrijding waarbij de auto kantelt of te water raakt, gewoon boem, weg glas.

Vrees dat de klacht "mijn panoramadak lekt" dan wel snel een andere dimensie krijgt....
 

Cordoba

Forumguru
Heb hier eens verder over gefisolofeerd.
Bij een jachtvliegtuig zit er een springladingen in de canopy.
Bij activatie van de schietstoel verbrijzelt het glas dan door die springlading.
Zou een mooie oplossing zijn voor auto's.
Bij een aanrijding waarbij de auto kantelt of te water raakt, gewoon boem, weg glas.

Auto's met schietstoelen zijn nogal zeldzaam. Auto die op zijn kop gaan, en dan toch een meter of 10-20 boven de grond blijven zijn helemaal uitzonderlijk (die meters hoogte heb je nodig om met de schietstoel het ongeluksvoertuig te verlaten, en de schietstoel je laten draaien zodat ie omhoog gaat. (en maar hopen dat je niet net in een tunnel een ongeluk krijgt). Toegevoegde waarde voor panodak dat zichzelf opblaast bij een aanrijding zie ik niet, mocht het panodak de aangewezen vluchtweg zijn, dan kun je gewoon je lifehammer pakken. Overigens zo'n panodak/open dak als vluchtweg is in Nederland helemaal niet zo gek: elk jaar komen er auto's in een smalle sloot terecht, zodat de deuren niet open kunnen en de auto volloopt met water. Open dak/pano dak is dan een mooie vluchtweg.
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik bedoel alleen dat je op die manier snel van het glas af bent.
Dus de schietstoel niet inbegrepen, die werken alleen in Bond films.
 

Joske

Forumguru
duzzz eigenlijk ipv een veiligheidshamer moet er ZO eentje in je auto komen! (voor alle mensen zonder panodak)

IMG_6481.jpg


ik ben voor! :D
 

Oogje

Senior Member
Heb hier eens verder over gefisolofeerd.
Bij een jachtvliegtuig zit er een springladingen in de canopy.
Bij activatie van de schietstoel verbrijzelt het glas dan door die springlading.
Zou een mooie oplossing zijn voor auto's.
Bij een aanrijding waarbij de auto kantelt of te water raakt, gewoon boem, weg glas.
"Goedemorgen, leasemaatschappij X, wat kan ik voor u doen"
- "Goedemorgen, Oogje hier. Ik wil graag een schade aan de Octavia met kenteken 1-XXX-11 melden en zou graag een vervangende auto krijgen"
"Dat kan, meneer Oogje. Wat is er aan de hand met de auto?"
- "Er zit een barst in het panoramadak"
"Maar dat is toch niet zo ernstig? Waarom wilt u daarvoor een vervangende auto, meneer Oogje?"
- "... de auto ligt erop..."
 

Kinv

Lid
"Goedemorgen, leasemaatschappij X, wat kan ik voor u doen"
- "Goedemorgen, Oogje hier. Ik wil graag een schade aan de Octavia met kenteken 1-XXX-11 melden en zou graag een vervangende auto krijgen"
"Dat kan, meneer Oogje. Wat is er aan de hand met de auto?"
- "Er zit een barst in het panoramadak"
"Maar dat is toch niet zo ernstig? Waarom wilt u daarvoor een vervangende auto, meneer Oogje?"
- "... de auto ligt erop..."
Leuk, zeer leuk
 

Desperado

Forumguru
Vanmorgen even de kofferbak opgeruimd en wat kwam ik daar tegen....een lifehammer. Hij ligt nu in huis, zou niet weten waar ik dat lelijke ding fatsoenlijk kan plaatsen zonder me eraan te ergeren.
Ik heb besloten om gewoon niet het water in te rijden. Lijkt me een prima oplossing. :thumbsup:
 

Arnoldotje

Forumguru
Ach, toen ik in het water lag met Octaafje heb ik het hamertje niet eens gebruikt, ramen werkten nog prima elektrisch.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb meteen al mijn verzekeringen opgezegd. Ik heb besloten om gewoon niet mijn huis af te laten branden en niet ziek te worden. Scheelt me handenvol geld iedere maand.
Niet het water inrijden heb ik meer invloed op :yeehaa:
 

Darkside

Forumguru
Dat valt te betwijfelen. Als ik als een idioot aan kom rijden en jij moet een uitwijkmanoeuvre doen heb je alsnog kans dat je in het water geraakt.
Of als je ergens langs de gracht geparkeerd staat. En net voordat je uitstapt breekt er een stuk van de kade af (Utrecht) en dan lig je ook in het water.
 

Desperado

Forumguru
Natuurlijk is die kans er altijd. Maar die kans is mij klein genoeg om dat ding er gewoon niet in te maken.
Kans wordt al 50% kleiner, ik parkeer niet langs kades omdat je te vaak ziet dat er auto's het water in rollen :D
 

MaRco2

Forumguru
Het is me nog niet eerder opgevallen maar gisteren bleef ik met m'n jas ergens aan haken. Toen ik keek waaraan bleek dat het aan de bevestiging van de veiligheidshamer te zijn. De rechterkant idem dito: missen wij wat of zit het gewoon zo? Of moeten de hamertjes niet in het vak zitten?

Met vriendelijke groet,

Koert


Zo zit het bij mij ook, heb in Oostenrijk (krap langs wat struiken geparkeerd) daar mijn knie flink aan open gehaald...:(
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vrees dat montage midden tegen de voorkant van de bestuurders- en bijrijdersstoel zo'n beetje de enige manier is om te zorgen dat:
- je er geen last van hebt (ik ken althans niemand die met z'n kuiten tegen de stoel aanzit;
- je er toch nog redelijk bij kunt, ook als je ondersteboven in de gordel hangt;
- hij niet al te smerig in het zicht zit.
Maar ja, technisch gezien leent de voorkant van de stoel er zich niet zo goed voor, denk ik. :nono:
Of je moet kans zien om onder de bekleding een versteviging te maken waar je de houder aan vast kunt schroeven...
 

intruder1400

Actief lid
Het is me nog niet eerder opgevallen maar gisteren bleef ik met m'n jas ergens aan haken. Toen ik keek waaraan bleek dat het aan de bevestiging van de veiligheidshamer te zijn. De rechterkant idem dito: missen wij wat of zit het gewoon zo? Of moeten de hamertjes niet in het vak zitten?

Met vriendelijke groet,

Koert

Ik heb vandaag de lifehammers anders bevestigd. Bleek dat de rechter een geluidje maakte bij 2000 toeren. Bovendien ergerde ik me al een tijd aan de manier van bevestiging, het halve vak kon niet meer worden gebruikt. Tijd om de imbussleutel er bij te halen.

Zo zat het eerst:
2014-03-14 10.43.05.jpg

Zo zit het nu:
2014-03-14 10.51.52.jpg

Daarvoor heb ik deze schroefjes omgewisseld: (van binnenuit was de imbus niet vast te draaien, nu met een steeksleuteltje prima te doen)
2014-03-14 10.54.36.jpg

Zit prima, nergens last van. Of er iets achter blijft hangen bij het uitstappen moet ik nog ervaren. Denk dat dat meevalt.
 

O3-Rider

Senior Member
Bij mij zitten ze vast op het midden-console. Met 1 schoef erin bevestigd.

Overigens gaat het erg snel resoneren in de rechterportier. Had er laatste een bijna leeg 1/2 liter waterflesje in. Nou die was er rap uit, trilde enorm bij bepaalde toerentallen.
 
Bovenaan Onderaan