Velgen: ET50 of ET42?

CDK

Forumguru
@MeneerB, ervaring met de gevolgen op de lange duur? ik gok van niet, hele volksstammen rijden met andere velgen of spacers die zelfs meer dan 5mm afwijken, ET 42 staat bij een O3 gewoon stukken mooier en volwassener, maar goed, een ieder mag dit voor zich bepalen, de standaard set-up vind ik persoonlijk :nono:
 

andrehj

Forumguru
Alle goede bedoelingen van de medeforumleden ten spijt, maar er wordt nergens naar de juiste site verwezen.
Het enige document waarin je goed kunt vinden welke bandenmaten en ET-waardes voor jouw Octavia zijn vrijgegeven is dit:
http://www.skoda-auto.de/SiteCollectionDocuments/Serienreifen_Skoda_2014_07_1.pdf
De nieuwste versie van dit document kun je steeds hier vinden.

Hierin kun je zien dat de aanbevolen ET-waarde afhangt van bandenmaat en zelfs velgbreedte.

OP @Frank zal die wielen wel in 6.5Jx16 hebben uitgezocht. In bovenstaand document zie je dan dat de standaard ET waarde bij die maat 46 is. Dit betekent dat ET42 en ET50 er allebei even ver van af zitten.

En als je dan ook nog even jouw auto in de konfigurator van Autec stopt, vindt je de ABE (Algemeine Betriebs Erlaubnis) formulieren, waarin je kunt lezen dat je beide ET-waardes mag gebruiken in combinatie met sneeuwkettingen die niet dikker zijn dan 9mm.
En dan zou ik, net als @s-line en anderen hierboven al voorstellen, ook kiezen voor ET42, alhoewel de lagerbelasting bij ET50 waarschijnlijk iets lager is.

Conclusie: Dat hebben de Duitsers toch maar weer goed geregeld. Daar kan PON nog een puntje aan zuigen.
 
Laatst bewerkt:

Frank

Forumguru
Andre: bedankt voor je heldere uitleg. De ABE documenten van Autec had ik ook al, alleen had ik ze geinterpreteerd dat je op de ET50 variant enkel kettingen met schakels dunner dan 9mm kon dragen, terwijl dat op de ET42 variant ging over kettingen minder dan 15mm.

ET42 variant: http://88.198.115.225/konfigurator/pdfdoc/AP65164250731xx.pdf Bij de Octavia 5E: bandenmaat
205/55R16 staat A13, wat spreekt over kettingen max 15mm

ET50 variant: http://88.198.115.225/konfigurator/pdfdoc/AP65165050731xx.pdf Bij de Octavia 5E: bandenmaat 205/55R16 staat A90, wat spreekt over kettingen max 9mm
 

MeneerB

Forumguru
@Corné de Kluijver
Ben met je eens dat het wel wat mooier staat. Maar dat hele volksstammen dat doen moeten ze zelf weten.
Een heleboel dingen worden aangepast niet gehinderd door enig technisch inzicht.

Onze duitstalige oosterburen (D, CH en AT) zijn heel strikt in deze dingen. Wijken de velgmaten meer af dan officieel mag krijg je de auto domweg niet door de keuring.
In duitsland hanteren ze als ik het goed heb de regel dat de totale spoorbreedte niet meer dan 1% mag afwijken. De maximale ET afwijking kun je dus hieruit berekenen.

Feit is wel dat door een te grote afwijking je stuur geometrie gaat afwijken waardoor je in extremere omstandigheden een verrassend weggedrag krijgt. (Denk aan de elandproef)
Ik spreek uit ervaring.

Alle goede bedoelingen van de medeforumleden ten spijt, maar er wordt nergens naar de juiste site verwezen.

Kleine correctie: Mijn tabel komt uit die bron, Wel niet de allerlaatste tabel maar toch.
Maar wat betreft de vergelijking 17" teron en 16" heb je het helemaal bij het rechte eind :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@andrehj, idd jammer dat dat bij Skoda NL niet op de site staat! :jaja:
@MeneerB, maar de 5mm + / - wat gehanteerd wordt in autoland zal normaal gesproken niet boven die 1% uitkomen vermoed ik.
@Monteurtje, weet jij hoe het met de apk zit in NL, niet meer dan xx mm uitsteken buiten de wielkasten dacht ik???
 

Frank

Forumguru
@MeneerB maar de velg zelf is (in beide ET varianten) gekeurd (TÜV, toch niet eender wie) voor de octavia. Ik neem aan dat dit voldoende "officieel toegelaten" is?
 

MeneerB

Forumguru

@[USER=11043]MeneerB
, maar de 5mm + / - wat gehanteerd wordt in autoland zal normaal gesproken niet boven die 1% uitkomen vermoed ik.[/USER]

Klopt helemaal. (Heb het even snel nagerekend: Ik kom op maximaal 7,5mm)[/user]

@MeneerB maar de velg zelf is (in beide ET varianten) gekeurd (TÜV, toch niet eender wie) voor de octavia. Ik neem aan dat dit voldoende "officieel toegelaten" is?

De velgen kunnen (moeten) een automotive keuring hebben maar moeten wel toegelaten zijn voor bepaalde automodellen. Dus Tüv gekeurde velgen wil niet zeggen dat je ze overal kunt onderschroeven.
Wat o.a. Andrehj al schreef , in de ABE van die velg moet staan voor welk voertuig de velg is toegelaten.
Staat daar Octavia (wel de 3e generatie) in en het is geen Chinees fabrikaat :pieker: dan zou het goed moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Feit is wel dat door een te grote afwijking je stuur geometrie gaat afwijken waardoor je in extremere omstandigheden een verrassend weggedrag krijgt.

Koersstabiliteit in bochten en bij remmen, heeft vooral te maken met de verschillen in spoorbreedte op de vooras en de achteras, in combinatie met de wielbasis. Zolang je op alle wielen dezelfde aanpassing doet, zal dit geen noemenswaardig verschil maken. (er vanuit gaande dat je geen extreme dingen doet, zoals bijv. spacers van 10 cm dik).
 

andrehj

Forumguru
Kleine correctie: Mijn tabel komt uit die bron, Wel niet de allerlaatste tabel maar toch.
Maar wat betreft de vergelijking 17" teron en 16" heb je het helemaal bij het rechte eind :thumbsup:
Dat van jouw tabel had ik even gemist.
Maar waar had ik 17" Teron vergeleken met 16"?
 

MeneerB

Forumguru
Koersstabiliteit in bochten en bij remmen, heeft vooral te maken met de verschillen in spoorbreedte op de vooras en de achteras, in combinatie met de wielbasis. Zolang je op alle wielen dezelfde aanpassing doet, zal dit geen noemenswaardig verschil maken. (er vanuit gaande dat je geen extreme dingen doet, zoals bijv. spacers van 10 cm dik).

Niet helemaal. Voor de achteras zal het inderdaad wat minder uitmaken maar voor de (sturende) vooras wel degelijk. Het uitlijnen is al millimeter werk en een (grote) verandering zal m.i. wel degelijk invloed hebben.
Tricky is een te grote spoorbreedte verandering tijdens stuuracties. Wielen die door afwijkende ET waardes verder naar buiten staan, draaien anders om het stuur middelpunt en kunnen een verandering van de spoorbreedte veroorzaken. Normaal merk je dit niet zo heel snel maar met een vol beladen auto opeens een uitwijk manoeuvre uitvoeren kan wel eens anders uitpakken dan normaal.

(Ik moet bekennen dat ik geen specialist ben op dit gebied maar ik heb nergens het tegendeel kunnen vinden)
 

MeneerB

Forumguru
Ik moet bekennen dat die spoorstabiliteit onderdeel was van mijn opleiding.:D

Ik loop dus hele grote kans dat ik het niet goed zie... :lezen:. en nog heel wat moet leren.
Maar ben wel een hele eigenwijze techneut en ga hier t.z.t. puur uit technische interesse een keer induiken.
 

kansberg

Forumguru
10 % Afwijking in je ET gaat vrijwel altijd goed zonder gevolgen. Waar ophanging en lagers ècht onder te lijden hebben zijn 'spacers' i.c.m. verlaging. Dit zie je de jeugd vaak doen en hebben dan vaak ook nog wielen gemonteerd met een veel te veel afwijkende ET. Dat vraagt om overmatige slijtage en voortijdige vervanging. Dus onder een standaard onderstel is 5 mm. meer of minder ET ce n'est pas un problème.
 

Cordoba

Forumguru
Ik loop dus hele grote kans dat ik het niet goed zie... :lezen:. en nog heel wat moet leren.
Maar ben wel een hele eigenwijze techneut en ga hier t.z.t. puur uit technische interesse een keer induiken.

De clou is dat je moet kijken wat de krachten op de wielen doen ten opzichte van het zwaartepunt, ook in bochten, of als een auto scheeft trekt om wat voor reden dan ook. Wat het sturen betreft: misschien het beste alles een keer schematisch uittekenen, en vergeet niet dat voorwielen eigenlijk nooit gewoon 'rechtdoor' rollen, door het toespoor wat ieder behoorlijk uitgelijnde voorwielaandrijver heeft.

Wat verlaging e.d. betreft: ik denk dat bij een groot percentage niet bekend is, wat de gevolgen zijn voor de uitlijning e.d. als je een auto alleen flink verlaagd, en verder niets aanpast.
 
Bovenaan Onderaan