Velgen in de folder

rtwee

Senior Member
Ik heb de 18" Alaris eronder gehad en ben teruggegaan naar de 17" Teron. Scheelt flink wat rijgeluid (suizen) en is voor mij ook merkbaar comfortabeler met 17". Daarnaast ook goedkoper, want met de 2.0 TDI vind ik dat de banden aardig hard gaan. Bijna 40k kilometer nu en de zomerbanden (Conti) zijn bijna af.. En dan heb ik er ook nog 4 maanden winterbanden onder gehad....

Frank C

Forumguru
Heb dezelfde beslissing genomen echter meteen na proefrit. Goed te horen dat dit financieel ook beter uitpakt. En Teron's waren lastig te krijgen, moest daardoor 3 weken wachten op aflevering. Vind nog steeds Alaris velgen mooier. Maar goed je kan niet alles hebben.....

Stewie

Senior Member
Heb ook de teron velgen omdat grote niet toegestaan is. Heb nog andere opofferingen moeten doen omdat ik een 2.0 tdi wil. Je kan idd niet alles hebben :).

andrehj

Forumguru
Bijna 40k kilometer nu en de zomerbanden (Conti) zijn bijna af.. En dan heb ik er ook nog 4 maanden winterbanden onder gehad....
Conti's vallen dan ook in vele tests op door hun zeer hoge slijtage. Dat scheelt zomaar een factor 2 met Michelin.
Zie bijvoorbeeld deze test van Autobild nr. 9 - 2013, waarin o.a. de Michelin Energy Saver+ en de Conti PremiumContact5 werden getest:
2014-07-02 12_31_08-Zomerbandentest 2013 Autobild 195-65-r15.pdf (SECURED) - Adobe Reader.png

rtwee

Senior Member
Tja, Pon heeft ze bij mij er omheen gedaan bij binnenkomst in NL. LM wil er ook anderen omheen hebben. Bij voorgaande leasewagens had ik standaard Vredestein of Michelin

Stewie

Senior Member
Bridgestone staat hier op 15000km, mijn Bridstone potenza's 225/45/18 hebben nogtans 60.000km+ onder de golf gelegen (2.0 TDI).

Desperado

Forumguru
Ik heb met Vredesteins onder de Zafira ook minstens 60k gereden. Dus die testen zeggen ook niet alles.

Noord26

Forumguru
Ik heb de 18" Alaris eronder gehad en ben teruggegaan naar de 17" Teron. Scheelt flink wat rijgeluid (suizen) en is voor mij ook merkbaar comfortabeler met 17".

Verschil wat je op merkt zit niet in de grootte van de velg, maar meer in de gerbuikte band. Een 18" velg kan met een ander type band comfortabeler zijn als een 17" band.

rtwee

Senior Member
Klopt, maar vanuit LM werd bepaald soort band opgelegd. Daarnaast heeft grootte wel degelijk invloed. Bottomline is dat ik persoonlijk duidelijk meer tevreden ben over de 17". Gelukkig mogen we allen verschillen van mening. :D :)

s-line

Forumguru
Over het algeem gaan "sport" banden zoiezo wel wat minder lang mee hoor,zeker de brede platte. Die zijn ontwikkeld vooral voor goede en extreme grip
,en ja dan zijn ze wat zachter en slijten ze harder natuurlijk.
Maar bij mij staat de veiligheid toch wel voorop en dan maar een setje banden extra.

Falcon

Donateur
VAG heeft zogenoemde Direct Sets. Je kunt dan, tegen inruil van je eigen velgen+band, deze bestellen. Dealer heeft hier een prijslijst+boekje van.

De velgen die hierin staan, staan ook op http://www.wielengids.nl/velgen-configurator/

Kosten zitten tussen 500 á 1000 euro als accessoire bij een nieuwe auto. (incl. conti-banden) (ook 14% modellen)

Zo heb ik dit ook gedaan bij mijn Leon.

MeneerB

Forumguru
Volgens mij barst het van de fouten in die wielengids velgen configurator.
Ik kom in mijn geval de meest uiteenlopende ET combinaties tegen die fors afwijken van de gewenste waarde.
Er staan in sommige gevallen wel dat er aanpassingen nodig zijn maar vaak ook niet.
Wat mij betreft een onbetrouwbare bron.

MeneerB

Forumguru
Zelfde verhaal, wordt met geen woord gerept over ET waarden. Maar gezien de relatie met de wielengids niet verwonderlijk. Nog verbazingwekkender vind ik dat het van Conti nederland afkomstig is.

VWim

Forumguru
Waarom is dat verwonderlijk? Een bandenleverancier die een deal heeft gemaakt met een velgenverkoper en vervolgens sets levert waarbij de oorspronkelijke velg kan worden ingeruild. Ik snap het wel, en als ik de prijzen bekijk is dat goede handel voor de verkoper...

MeneerB

Forumguru
Conti = Pon = importeur Skoda = een bedrijf die precies moet weten wat er technisch wel en niet verantwoord is en voor het desbetreffende model is toegestaan. :pieker:

Die combinatie en handel snap ik wel.
Er staat in die PDF: "Directsets bieden u een gemakkelijk verkoopconcept om fraaiere lichtmetalen wielen en banden bij uw klant aan te bieden met een uitstekend brutowinstpotentieel.

Commercieel dus heel interessant...... Maar niet voor de klant.
Je levert een nieuwe set in en betaald bijna de volle mep voor een nieuw setje. Ik heb vorig jaar geprobeerd mijn nieuwe 16" lichtmetaal setje in te ruilen op een 17" set. Het bedrag dat ik moest bijleggen was fors boven de meerprijs die ik zou moeten betalen voor montage van 17" af fabriek. :mad:

Ik zeg.... marktplaats.:koffie:

peterrapid

Forumguru
Weet er iemand welk merk van banden standaard geleverd wordt maat 18 duim door D'ieteren ? Blijkbaar verschilt dat nogal en kon garage mij daar geen uitsluitsel over geven.

Bovenaan Onderaan