Velgen winterwielen alleen passend op O2?

pkrijgsman

Actief lid
Skoda broeders,

Ik heb nog een set winterwielen liggen van de O2. Deze wil ik wegdoen, maar ik vroeg me af...kunnen deze wielen alleen onder een O2, of ook onder andere Skoda's/andere merken? Ik weet eerlijk gezegd geen steek, wielmaat oid. De banden zijn 205/55/16 op stalen velgen.

Alvast bedankt!

Erik_NL

Forumguru
de ET waarde en maat staan op de velg als het een VAG velg is
past ook op diverse andere Skoda's, Volkswagens en Seats uit dezelfde periode

pkrijgsman

Actief lid
@Peter-036 ET waarde? Wat is dat? Ik lees er wel iets over op internet, maar snap t ff niet.
Wel is het zo dat de wintervelg voor mn gevoel krap om de remschijf sloot, heeft een superb geen grotere remschijven zodat t misschien niet past? (Ik weet, ff proberen, maar zo makkelijk kan ik dat niet, niet t goede gereedschap)

Maar als ze passen wil ik ze zeker houden, dus sws dank voor de tip!

hemi24

Forumguru
Octavia 2 :

205/55R16 op velg 6,0Jx16H2 met ET50 óf 6,5Jx16H2 met ET50

Superb 3 :

215/60R16 op velg 6,5Jx16H2 met ET41

pkrijgsman

Actief lid
@hemi24 dank voor je toelichting, dacht zelf ook zoiets op basis van je getallen, masr wilde geen blunder begaan

@Peter-036 ze hoeven niet weg, ga t miss proberen, maar gezien de opmerking van hemi24 laat ik t anders. Dan liever een goede en passende set winterwielen of wellicht all seasons ipv dit...

Als er n vervolg is, laat ik t zeker weten! Errst maar ns op zoek naar n goede krik...

Erik_NL

Forumguru
ik gebruik al jaren voor het wisselen van zomer<>winterwielen tot volle tevredenheid een krik van Aldi en ik ben niet de enige hier ...:thumbsup:
Ook LIDL heeft zo'n krik een paar keer per jaar in de aanbieding.

pkrijgsman

Actief lid
@Erik_NL heb ik al ns naar gekeken, dus voldoet kennelijk voor zo'n klusje.. maar, bij de o2 zaten de voorwielen vaak knettervast door corrosie, is dat bij een superb3 ook en hoe voorkom je dit? Dmv een kunststof spacer bijvoorbeeld?

Maggy

Forumguru
Dat voorkom je door de pasvlakken van de naaf en velg goed schoon te maken ( scotchbrite/schuurpapier/staalborstel) en dan een dun laagje keramisch vet er op smeren. Volgende keer krijg je ze dan zo los. Het vastzitten komt door de reactie van het lichtmetaal met staal. Stalen velgen corroderen gewoon vast aan het staal van de auto. Ook hier likje vet. ( of regelmatig loshalen bij onderhoud)

• Leuk
Waarderingen: Tees

Pindasaus

Forumguru
de pasvlakken van de naaf en velg goed schoon te maken ( scotchbrite/schuurpapier/staalborstel) en dan een dun laagje keramisch vet er op smeren.
De pasvlakken moeten vrij van vet blijven, want hier worden de remkrachten e.d. overgedragen. De wielbouten zijn hier niet sterk genoeg voor, hun functie is om de pasvlakken tegen elkaar te trekken. De wrijving tussen de pasvlakken doet vervolgens het werk. Alleen de naaf mag ingevet worden.

Bij lichtmetaal kan je beter geen kopervet gebruiken, dat bevordert de corrosie. Gebruik in dit geval keramisch vet.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Qua steek passen ze wel onder je Superb, of de ET en velgbreedte kloppen/naar je zin zijn??
Een stalen velg zal wat meer ruimte laten voor je schijfremmen, kortom, even passen?
Qua maat zullen ze wel op een Superb 2 (uiteraard niet de 3) passen, maar let op dat een S2 meestal hogere eisen stelt aan snelheids- en vooral loadindex en die banden dus standaard 94V zijn. De kans dat banden van een O2 of O3 daaraan voldoen is klein.
(Ook @pkrijgsman )
Vaak passen ze wel op een Golf of Seat Leon, die zijn meestal wat lichter.

Maggy

Forumguru
De pasvlakken moeten vrij van vet blijven, want hier worden de remkrachten e.d. overgedragen. De wielbouten zijn hier niet sterk genoeg voor, hun functie is om de pasvlakken tegen elkaar te trekken. De wrijving tussen de pasvlakken doet vervolgens het werk. Alleen de naaf mag ingevet worden.

Bij lichtmetaal kan je beter geen kopervet gebruiken, dat bevordert de corrosie. Gebruik in dit geval keramisch vet.
He wat?? Zet je nu wat neer om neer te zetten?
De functie van de wielbouten is, oa, het aan de auto houden van de wielen ( band/velg combinatie).
Met pasvlak bedoel ik het raakvlak van de velg met of de naaf, of het centerdeel van de remschijf. Bij montage van remschijven gaat er ook een heel dun laagje keramisch vet tussen naaf en schijf, maar pas als het brandschoon is.
De wrijving tussen de pasvlakken doet niks. Proof me wrong.
Waar je wel gelijk in hebt, is dat je beter keramisch vet kunt gebruiken, maar bij regelmatig onderhoud is kopervet beter dan niks.

EdK

Forumguru
Bij lichtmetaal kan je beter geen kopervet gebruiken
Er zijn hele marine schepen gebouwd waar koperen ringen of kopervet tussen het alu en staal / rvs werd geplaatst om juist die corrosie van het alu tegen te gaan....
Zelf ook een hele pot thuis staan die ik al jaren bij me motorfietsen en auto's en alu velgen gebruik en hierdoor geen spoortje van corrosie.

Laatst bewerkt:

pkrijgsman

Actief lid
Even niks laten horen van mijzelf, tante griep kwam voorbij...
Dank voor alle tips, Ik ga er mee aan de slag, dank!

Bovenaan Onderaan