Velgenwissel winterbanden vet op bouten??

Frup

Forumguru
Vandaag voor het eerst aan mijn nieuwe Yeti bezig om de velgen met zomerbanden te wissel voor de velgen met winterbanden. Dit heb ik al vaak gedaan.
Ik was nu echter verbaasd hoe gemakkelijk de wielbouten los gingen.
En nog meer verbaasd dat er vet op de draad zit. En dus ook op de binnendraad. Het leek op kogellagervet.
Ik heb altijd begrepen dat er nooit vet op de bouten moet??
Ik heb bij twee wielen het vet er met wasbenzine afgehaald. En met een doek zoveel mogelijkuit de binnendraad.
Is dit ook de beste manier? Of zijn de meningen over vet op de bouten gewijzigd?
 

Tees

Donateur
Geen vet, simpel. Al zullen er hier vast ook zijn die t anders vinden.

En idd, wasbenzine is een prima manier hiervoor, al krijg je t vermoedelijk moeilijk uit de binnendraden. Evt inspuiten met wasbenzine of een spuitbusje van t een of ander (maar níét iets dat smeermiddel bevat, want t zit zo op je remschijven, ben je nog verder van huis).
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@Japanese Power @Tees
Thanks, ik had het nog wel ergens in mijn hoofd. Geen vet dus. De vorige (Duitse) eigenaar dacht er blijkbaar anders over.
Beetje keramisch vet op de naaf, dat wél gedaan.
Ik ga nu met een oude tandenborstel en wasbenzine de binnendraden te lijf. Weer een leuk klusje
 

HarrieSkoda

Forumguru
Weet je hoe vast bouten kunnen komen te zitten als je ze zo ‘schraal’ houdt...?

Ik doe er ook altijd een heeeel klein beetje zuurvrije vaseline op, puur om het geheel gangbaar te houden. Nog nooooit problemen mee gehad!

Feit blijft dat je af en toe je bouten gewoon met de moment sleutel moet natrekken!
 

andrehj

Forumguru
Er zijn twee problemen met met vet (of vaseline):
  1. Door wat meer wrijving in de schroefdraad zijn bouten beter geborgd tegen loslopen.
  2. De aanhaalmomenten zijn op droge schroefdraad afgestemd. Als je die nu gaat smeren, krijg je bij hetzelfde aanhaalmoment een hogere trekspanning in de bouten en een hogere drukspanning op de aanlegvlakken in je aluminium velgen. Daar is het geheel niet op uitgelegd.
Kortom, de bouten droog monteren, maar wel de aanlegvlakken van wiel op naaf licht invetten om vastrotten te voorkomen.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad de aanlegvlakken, dus ook binnenzijde van naafgat maar absoluut niet de schroefdraad/bouten.
 

Tees

Donateur
Zo top was ie misschien dan niet ;)
Tis een eeuwige discussie dit, er zijn er die er bij zweren, maar de fabrikanten zijn duidelijk: geen vet. Een enkele fabrikant zette het zelfs op de bouten.
 

Frup

Forumguru
Een aanhaalmoment aanhouden én vet op de bouten, dat gaat volgens mij niet samen.
Overigens waren mijn bouten rijkelijk voorzien (net als de naven).
Maar ze zijn nu weer lekker schoon. En zo houd ik het.
 

EdK

Forumguru
Misschien dat die monteur weer eens op cursus moet ?
Maar goed ook in mijn vakgebied word er nog wel eens door monteurs onderling verschillend gedacht over dingen.
Maar goed ik ga er geen hele discussie weer over beginnen , bij mij gaan de wielbouten er gewoon droog in en worden met de momentsleutel aangetrokken en na een 500Km nogmaals een keer.
En als ze dan los moeten en dat gaat wat zwaarder....tsja so be it.
Liever dat dan dat me wiel eraf komt en me inhaalt....
Heb in verleden al eens zo'n geintje meegemaakt dat me wiel nog maar met 3 bouten vastzat en er 2 kwijt was....
En reden daarvan is me tot heden nog steeds een raadsel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

HarrieSkoda

Forumguru
Ja en heb je wel eens het geluid gehoord wat ze maken als ze er droog in gaan en je ze los wilt halen?

De bouten ‘schrikken’ dan als het ware en dat komt de stevigheid niet ten goede.

Klein beetje kan echt geen kwaad, je gaat er ‘s avonds toch ook niet droog in?

Wat gewoon belangrijk is, is om de wielbouten af en toe te controleren.

Maar ja, wordt al goed geformuleerd, lekker doen waar je je zelf goed bij voelt.
 

Blondegod

Actief lid
Zo top was ie misschien dan niet ;)
Tis een eeuwige discussie dit, er zijn er die er bij zweren, maar de fabrikanten zijn duidelijk: geen vet. Een enkele fabrikant zette het zelfs op de bouten.

Ik had het niet over vet, maar een beetje motorolie of wd40

Vet op wielbouten is niet oké.

Maar zoals hierboven ook al aangegeven, iedereen moet gewoon doen wat ze zelf willen.
 
Bovenaan Onderaan