Ventilatie probleem

MisterM

Nieuw lid
De laatste tijd heb ik erg veel last van beslagen ruiten, normaal gezien zou dit in no time weg moeten zijn met de blazer op 4... Dit is ook zo aan de rechterkant, de linkerkant blaast minder hard en lijkt verstopt te zitten.
Nu wil ik dit graag (met hulp van jullie) zelf oplossen zonder de hoel te slopen.
Op stand 4 hoor ik ook een geluid wat lijkt alsof er een brommer in het ventilatiesysteem zit.. :s

Polf heeft me laatst ook erg geholpen met een handleiding om de knoppen voor het ventilatiesysteem te demonteren, dus hoop op zo'n soort handleiding voor bovenstaand probleem.

Alvast bedankt!

ertromp

Forumguru
Heb je al gekeken naar je interieurfilter?
En heb je gekeken of de bak onder je ruitenwissers bladvrij is?

Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
is het ook niet zo dat de AC niet werkt onder de 5°C? waardoor beslagen ruiten veel moeilijker weg te krijgen zijn?
Dus ik stel voor om je ramen langs binnen eens grondig te reinigen met lauw water met een scheut ammoniak in.

Dit los van eventueel minder blazen van de fans natuurlijk, zie tip van @ertromp (parafaanbak).

Canon-Eye

Forumguru
met lauw water met een scheut ammoniak in.
Als je optimaal nut wilt hebben van de toegevoegde ammonia, neem dan ZO KOUD MOGELIJK water.

Ammonia is niets anders dan een oplossing van ammoniakgas in water. De oplosbaarheid van gassen neemt af bij stijgende temperatuur. Dus door warmer water te nemen jaag je simpelweg een deel van het opgeloste ammoniakgas de lucht in (*) zodat de oplossing minder sterk (= minder effectief) wordt.

<edit>
(*) ...en ook je neus in. Werkt goed als je verkouden bent... ;)

Laatst bewerkt:

polf

Senior Member
Als het interieur filter niet compleet verstopt zit dan met de ventilator in een hoge stand alle standen tussen raam en voeten doorlopen om te kijken of er bijv altijd lucht op je voorruit blijft staan. je kan aan het geluid wel aardig horen wat er allemaal gebeurd als je aan de keuze knop draait. Mogelijk kan je dan het verschil ontdekken dat er bijvoorbeeld iets niet mee loopt in een bepaalde stand waardoor er niet genoeg lucht is voor de andere kant van het raam.

Naar mij weten had je een handbediende airco en daar zitten allemaal tandwieltjes en stangetjes aan die achter het dashboard de kleppen in de juiste stand bewegen. Mogelijk dat daar wat van los of kapot is geraakt?

Ik weet niet wat je kan zien als je het middelste opbergbakje uit je dashboard klikt?, en anders het dashboard kastje?. mogelijk geeft dat wat zicht op de stangetjes erachter?.

Ik heb bijgevoegd wat plaatjes die misschien helpen.(gebruik op eigen risico)

Grt Polf

Bijlagen

• heating prints.pdf
    596,4 KB · Weergaven: 28

Kiswum

Forumguru
is het ook niet zo dat de AC niet werkt onder de 5°C.

Ik heb eigenlijk wel sterk het gevoel dat de warmte beter voelbaar is als je de airco niet aanzet dan wel (ik heb hem dan op standje 25 graden volgens mij). Ik heb de airco niet op maximaal gezet, maar ik denk dat de kracht dan minder goed merkbaar is dan wanneer je de airco niet aan hebt staan.

Doordat onze ramen echt snel beslaan en na +10 minuten je door de vlekken heen kunt kijken ben ik ook van plan om de ramen schoon te maken met amoniak. Ik za dit dan met koud water gaan doen en ik zal ook een streepje aan de zijkant "vergeten" schoon te maken. Ik ben benieuwd of deze truc echt zal werken. Bij mijn vorige auto leek dit nooit zo erg/langdurig te zijn.

BertjeB

Senior Member
Ik heb de laatste tijd ook last van traag ontwasemende ramen.
Standje MAX op het raam en dan nog duurt het minuten voor ik fatsoenlijk kan rijden.
auto is net een jaar oud........

Joske

Forumguru
Standje MAX op het raam en dan nog duurt het minuten voor ik fatsoenlijk kan rijden.
de ramen eens goed reinigen langs de binnenkant kan echt wel bijzonder hard schillen in tijd voor te ontwasemen hoor :)

CDK

Forumguru
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Wij hebben ook pingi's in beide auto's liggen, en in de diesel 's winters rubberen matten, scheelt een hoop ellende. Pingi gaat max. 1x per week im de magnetron, uurtje goed laten uitdampen en is weer als nieuw. Ik meen voor €10 bij Halfords gekocht en gaan al zeker drie jaar mee.

• Leuk
Waarderingen: CDK

BertjeB

Senior Member
de ramen eens goed reinigen langs de binnenkant kan echt wel bijzonder hard schillen in tijd voor te ontwasemen hoor :)

Ik ga zometeen de boel eens goed ontvetten, en weet iemand wat een interieurfilter kost en hoelang die normaliter meegaan??

En ik las over een bak onder de ruitenwissers? is dat hetzelfde als bij de Passat? Dat je af en toe een zwembad mee op reis neemt en die vervolgens via je ventilator je auto binnen stroomt??:cry:

Desperado

Forumguru
Een interieurfilter verschilt per auto, ga uit van een paar tientjes. Normaliter gaat een interieurfilter een jaar mee.
Ik ga de Pingi ook maar eens testen. De O1 heeft bij weersomslag ook erg last van vochtige ramen en met de airco aan is het niet makkelijk weg te krijgen helaas. In de Zafira had ik daar nooit last van. Even de airco vol aan en het was zo weg.

BertjeB

Senior Member
In de Zafira had ik daar nooit last van. Even de airco vol aan en het was zo weg.

Tja, dat was in mijn DS3 en volvo's ook altijd het geval, die passat had dus een vochtoverschot die telt dus niet mee maar verder deden mijn ge-airconditioneerde auto's nooit zo moeilijk.

Canon-Eye

Forumguru
BertjeB schreef:

de ramen eens goed reinigen langs de binnenkant kan echt wel bijzonder hard schillen in tijd voor te ontwasemen hoor
Dat geldt zeker voor een betrekkelijk nieuwe auto: juist daarvan moet je de voorruit de eerste maanden wat vaker goed schoonmaken. Je zult een blauwige aanslag aantreffen - dat is een gevolg van de weekmakers die uit het nog nieuwe kunststof verdampen en met je ventilatie precies tegen de voorruit worden geblazen.

Reinigen met koud water waaraan een scheutje ammonia is toegevoegd. Vooral géén lauw of warm water nemen - dan jaag je een deel van het in het water opgeloste NH3=ammoniakgas de atmosfeer (en je neus) in.
Dat is alleen zinnig als je verkouden bent (salmiakdropjes werken ook ongeveer op dat principe), maar het doet niks meer op je ruit...:)

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan